3347
Sök

Bilstereo + Iphone ?

82 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#1
Kollat runt lite på bilstereo och har en Iphone 4 med spotify som jag vill spela ifrån. Det jag undrar är vad "Ipod förbered" är för något? Iaf det jag vill kunna göra "om det nu går" är att jag har en huvuenhet som USB utgång på baksidan och dra en Iphone sladd bakom stereon upp på instrumentpanel och har någon hållare där, så den både laddas och spelar upp musik genom vanliga "USB ladd kabeln" Dem funktioner jag vill ha är att jag byter låt på stereon och inte på iphonen, (ser man vilken låt som speles på stereon också är det bara plus)

Funkar det och finns det någon stereo för runt 1500kr?

228 Inlägg
22 december 2011
#2
Kolla på Alpine stereo, kabel till Iphone kostar en 300ing. Finns stereo med 2 olika kablar kolla så det står "iphone förberedd" o inte "ipod förberedd" för då laddas inte telefon om du köper en sån, men funktionen funkar, dvs du byter låtar på stereon.

Mvh


376 Inlägg
22 december 2011
#3
Jag är tveksam till om spotify funkar via kabel.
Till min Alpine, som är ipod/iphone förberedd, så kör jag en ipod med kabel. Den ligger i handsfacket och laddas automatiskt. När den är inkopplad till stereon så tar stereon över styrningen av menyerna (jag tror att den förvandlar iphonen till en ipod också).
Sen kör jag iphonen med blåtand. Då får jag inte upp låtnamnen på displayen, men kan byta låt fram/bak samt play/pause. Då funkar även spotify. Man får välja på iphonen om den ska spela lagrad musik eller spotify. Eller någon internetradiokanal.


198 Inlägg
22 december 2011
#4
Kamberg skrev:
Kolla på Alpine stereo, kabel till Iphone kostar en 300ing. Finns stereo med 2 olika kablar kolla så det står "iphone förberedd" o inte "ipod förberedd" för då laddas inte telefon om du köper en sån, men funktionen funkar, dvs du byter låtar på stereon.

Mvh
Samtliga nya enheter laddar iPod/iPhone, de nya enheterna (CDE-123R, CDE-131R, CDE-133BT) ansluts med Apples originalkabel.

133BT har audiostreaming via bluetooth.

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden

82 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#5
Okej, då har man blivit lite klockare. Men efter att kollat lite så borde det vara smidigast att köpa en BT + Iphone förbered stereo och streama genom BT? Och ladda genom en vanlig sladd till cigg uttaget.

376 Inlägg
22 december 2011
#6
Smidigast blir det nog, och ladda kan du väl göra hema? Det drar inte så mycket ström när skärmen är släckt.
Dessutom får du ju handsfree till telefonen samtidigt. Musiken tystnar när det ringer, och du kan svara med ett knapptryck på skärmen(du ser även vem som ringer eftersom kontaktlistan också förs över). Du behöver inte ens ta upp luren ur fickan.
Däremot så blir ljudkvaliten lite bättre med kabel..


82 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#7
Jo i och för sig. Tack så mycket för all hjälp, nu vet jag vad jag söker smile

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
23 december 2011
#8
För mig funkar de att spela spotify från iPad till pioner stereo. Då startar man den spelningalista man vill ha och sen kan man byta låt på stereon. Dock föredrar jag att köra med AUX och ha paddan i en ställning.

https://www1.garaget.org/archive/85/84278/139666/large_139666-2389087.jpg

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

Laddtryck!
137 Inlägg
23 december 2011
#9
Du behöver en stereo med 3,5mm aux ingång  och en kabel med hane- hane 3,5mm


3 187 Inlägg
23 december 2011
#10
Gilljam skrev:
Du behöver en stereo med 3,5mm aux ingång  och en kabel med hane- hane 3,5mm
funkar la lika bra med usb?


6 851 Inlägg
23 december 2011
#11
Eller så väljer man att använda en Kenwood som är "made for iPhone/iPod". Då räcker det med org. USB kabel rakt in i maskinen så tar den över allt, även Spotify.

Varför ska man krångla till det så förbannat?

PS: man får då även automatisk laddning via USB uttaget samtidigt som ljudet förs över på digitalt sätt, utan ljudförluster.
Pris från 1290:-
Senast redigerat av TT-Avant (23 december 2011)


DäckSprängarLigan
449 Inlägg
23 december 2011
#12
Jag trodde oxå att de skulle bli dåligt ljud men ipadens ljututgång är bättre än många andras. Trycker jag in en telefon, jag har testat med HTC, xperia, iPhone m.m så blir de märkbart sämre.

Självklart behöver man en stereo med AUX ingång och när man använder usb så kan man inte styra allt lika smidigt om man vill fingra på paddan.

Ska man använda telefon så skulle jag nog säga att usb är bättre.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

18 Inlägg
23 februari 2012
#13
TT-Avant skrev:
Eller så väljer man att använda en Kenwood som är "made for iPhone/iPod". Då räcker det med org. USB kabel rakt in i maskinen så tar den över allt, även Spotify.

Varför ska man krångla till det så förbannat?

PS: man får då även automatisk laddning via USB uttaget samtidigt som ljudet förs över på digitalt sätt, utan ljudförluster.
Pris från 1290:-
Laddningen fungerar ej för iPad med en vanlig bilstereo då den endast levererar 500mA och iPad behöver minst 1A, till iPhone fungerar det utmärkt däremot
Senast redigerat av Nickeh (23 februari 2012)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
23 februari 2012
#14
blåtand och streama är det enda rätta, inga jäkla sladdar iaf :p

+ kvaliten är helt okej om man jämför med hemmabrända skivor eller usb minnen etc.

~Andy~

6 851 Inlägg
23 februari 2012
#15
Nickeh skrev:
TT-Avant skrev:
Eller så väljer man att använda en Kenwood som är "made for iPhone/iPod". Då räcker det med org. USB kabel rakt in i maskinen så tar den över allt, även Spotify.

Varför ska man krångla till det så förbannat?

PS: man får då även automatisk laddning via USB uttaget samtidigt som ljudet förs över på digitalt sätt, utan ljudförluster.
Pris från 1290:-
Laddningen fungerar ej för iPad med en vanlig bilstereo då den endast levererar 500mA och iPad behöver minst 1A, till iPhone fungerar det utmärkt däremot
Det är därför man ska välja en nyare modell av kenwood. De har nämligen 1A ut via sin USB, vilket betyder att den kan ladda även iPad ;-)


280 Inlägg
23 februari 2012
#16
Till äldre Alpine finns det en adapter för 199 kr som gör att Ipod-kabeln laddar även Iphone. Till nyare Alpine fungerar det utan adapter.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
23 februari 2012
#17
Kan tipsa om denna stereon som jag själv har kört med i ett halvår nu. Funkar klockrent. http://www.brl.se/sv/artiklar/oxygen-oc … tereo.html

Man dockar in iPhonen som "front" på stereon. Det finns ingen USB eller CD, vilket säkert är en nackdel för många. Jag själv lyssnar bara på Spotify och några få MP3 som jag har i iPhonen (iTunes). Så det man har att välja på är Spotify, Youtube, iTunes och alla andra appar som finns i iPhonen. Finns även en radio-app som fungerar klockrent och använder bilens antenn.

Finns även videoutgång på baksidan av stereon så jag antar att man kan koppla in en extern skärm och spela upp film från iPhonen.

Trådskaparen ville byta låt på stereon och inte på iPhonen, men indirekt så blir ju iPhonen din stereo i detta fallet wink Enda knappen på stereon är volymkontrollen. Resten styr man via iPhonen. Man tankar ner en (gratis) app där man styr bas, ljud fram/bak höger/vänster, diskant, osv. Funkar grymt bra som sagt.

Man kopplar även in mikrofon i bak på stereon (medföljer) och sen drar man den och sätter någonstans (har min uppe vid solskyddet). Man hörs väldigt bra när man är ute och åker och man hör inte mycket vägbuller/brus.

Så om ni (som jag) klarar er utan repiga cd-skivor och o-organiserade usb-minnen så är detta en underbar stereo smile Enda negativa är ett ganska högt pris. Men för mig är den värd varenda krona att slippa koppla in iPhonen via 3,5mm och sen ha den liggandes i myntfacket där den glider runt...

Senast redigerat av rickylicious (23 februari 2012)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

82 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#18
Trevligt med lite mer svar, men köpte en stereo för ett tag sen. Det blev en JVC KD-R521. Iphone/ipod förberedd,men jag var beredd på det värsta att jag inte skulle kunna lyssna via spotify. MEN allting fungerar klockrent! Iphonen (4) kopplas med vanliga ladd-kabeln in i USB uttaget på stereon och igång med spotify. Byter låtar osv på stereon precis som jag ville ha det smile Det ändå minus tecknet jag kan komma på är att kabeln är lite ivägen, om det funnits en USB anslutning på baksidan hade den fått full pott, men ibland kan man inte få allt. Tack för all hjälp iaf! smile

92 Inlägg
1 mars 2012
#19
Jag har en alpine stereo som har nått år på nacken. Den är ipod förbered står de och den har enbart en usb ingång på baksidan. Min fråga e då kan man köra med sin iphone ( 3gs ) genom att bara använda orginal kabeln och spela spotify? jag ha hört att det nämligen inte sänds några ljudsignaler från laddnings uttaget på mobilen utan bara från aux? har inte fått det att funka !! ????

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 mars 2012
#20
Lindqvist_ skrev:
Jag har en alpine sterio som har nått år på nacken. Den är ipod förbered står de och den har enbart en usb ingång på baksidan. Min fråga e då kan man köra med sin iphone ( 3gs ) genom att bara använda orginal kabeln och spela spotify? jag ha hört att det nämligen inte sänds några ljudsignaler från laddnings uttaget på mobilen utan bara från aux? har inte fått det att funka !! ????
Fel, iPhone skickar ljud (och bild) via laddningsuttaget. Den skickar faktiskt även BÄTTRE ljud där än vid 3,5mm utgången smile Hur tror du alla iPhone-dockor som finns fungerar? wink Prova stoppa i iPhonens kabel i USB-uttaget och se om det funkar. Vissa äldre eneter med iPod-stöd klarar inte iPhone, men vissa gör det så du kan ju alltid prova smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087


Sök