3955
Sök

Trafik olycka mitt i stan (moped-bil)

Billackerare
737 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
Alldeles nyss så blev en kille ganska svårt skadad när han kom körandes rakt ut på en huvudled med VÄL synliga lämna företräde skyltar i Ludvika. Han körde in i framskärmen på en Toyota Yaris(?) och flög ett par meter. Hans fot slets nog av, sades det. Den låg iallafall brevid honom(!)...

Iallafall så, själva grejen är ju den att det inte var speciellt oväntat. Inte just att DEN killen krockade utan att det hände någon av alla dem tonåringar/barn som dagligen kör som galningar på sina vespor/mopeder odyl. och inte tar någon som helst hänsyn till övriga trafikanter. Dem kör rakt ut där det är stopp plikt, lämna företräde och ibland t.o.m. vid rött ljus. Dem ligger cm bakom en när man kör bil, kör allmänt hur som helst och verkar inte ha någon som helst koll på vad det är för regler som gäller.. eller att det ens finns några regler överhuvudtaget. Nattetid så tycker en del utav dem att det är jättefränt att åka utan lyse..

Så jag är inte förvånad. Det som egentligen förvånar mig mest är att det inte händer oftare.
Fattas bara en dödsolycka nu... man får bara hoppas att det INTE händer.

Är det bara så här där jag bor eller är det fler som känner igen detta?

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Administratör
2 980 Inlägg
1 september 2006
Usch kan det inte varit skon som låg jämte han då? Foten låter ju extremt otrevligt att bli av med......

En kopp av den svarta såsen...

1 926 Inlägg
1 september 2006
känner igen detta mycket väl - en kille här i stan bröt  BÅDA benen i en olycka. 6 ställen i ena benet och 4 i andra. Också där var det hanns fel.

Jag tycker det borde vara 16 på moped. folk har ju inge vett i skallen... "ååh kolla mig, trimmad moped. gör 100, blåser förbi snuten hur lätt som hellst" osv...

och detdär med att dom ligger nån cm bakom inne i stan är j-vligt irreterande. har lust att ställa mig på bromsen ibland...

2 644 Inlägg
1 september 2006
ja känner igen de helt klart.. alla va ju så kartiga när man hade moppe tills dom åkte dit o då vi som inte körde trimmat gick där asstolta då jahopp var har ni era högar då ? tyckte va asskul då smile sen när dom ligger precis i röven då sätter ja alltid handen på handbromsen o sitter o drar lite sen om dom ska ge sig om gasar ja på så blir dom livrädda för de kommer en bil dom möter o dom inte hinner om då sticker dom smile

Johan Lindgren

Carpenter
310 Inlägg
1 september 2006
En moped tycker iaf jag kan bli lika farlig som en bil. Sen låter man ungarna åka när dom fyller 15? Dubbelmoral. Man kan inte köra bil innan fyller 18 men moppe går bra?

En fot låter verkligen inte trevligt att bli av med! hoppas det går bra för alla inblandade!!

Vet själv hur taskigt jag mådde när en polare hoppade framför en pelare när jag kom full fart.
Klippte honom som flög över räcket med trasig fot. Själv flög jag in i en betong vägg. landa på marken och hade "turen" att få hela moppen över mig. 4 personer kasta bort mopeden sen var jag så otroligt borta i huvet så ja visste inte om ja kunde röra ryggen eller ej!! låg bara där!

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

2 644 Inlägg
1 september 2006
Nu måste ja tillägga en sak ja tycker de här e ganska sjukt.. en moped får gå i 45 km/h sen när man är ett år äldre och har fått mer vett i huvet får man köpa a-traktor som får gå i 30km/h ja tycker de ska va tvärtom de e bara va ja tycker smile man är ju mycke mer skyddad i en a-traktor med.. för a-traktorerna är ju mye större när dom ligger på 90 vägarna stannar ju upp trafiken som fan så skulle inte göra nått om dom har mer fart..

a-traktor 45 km/h
Moped 30 km/h
Senast redigerat av Lindgren_ (1 september 2006)

Johan Lindgren

202 Inlägg
1 september 2006
Trist o höra som alltid men inte spec oväntat ändå..  Hoppas det går bra för killen.

Likadant i vår by, snorisar på "mopeder" som kör omkring som dårar.  Sen är det ju motorcyklar dom kör de flesta efter det att de tar bort strypningarna.. 70-80-90 blås i shorts och t-shirt och 0 trafikerfarenhet är ingen bra kombination..

Man nog att våga köra en tjejbil :)

Carpenter
310 Inlägg
1 september 2006
Lindgren_ skrev:
Nu måste ja tillägga en sak ja tycker de här e ganska sjukt.. en moped får gå i 45 km/h sen när man är ett år äldre och har fått mer vett i huvet får man köpa a-traktor som får gå i 30km/h ja tycker de ska va tvärtom de e bara va ja tycker smile man är ju mycke mer skyddad i en a-traktor med.. för a-traktorerna är ju mye större när dom ligger på 90 vägarna stannar ju upp trafiken som fan så skulle inte göra nått om dom har mer fart..

a-traktor 45 km/h
Moped 30 km/h

Det är inte hastigheten som spelar roll eller okej till en viss del! ger du en bil till en 15 åring som kan toppa 300 då är det klart som fn att han kommer toppa den. Allting handlar om "mognad" eller hur man nu ska beskriva det.

Och det stämmer ju det mesta du säger om lagarna. inte helt moderna.

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

Wankel
1 080 Inlägg
1 september 2006
Lindgren_ skrev:

a-traktor 45 km/h
Moped 30 km/h

är det inte så det är?
moppe får köra 30, och a-traktor 45...det har jag för mej iaf...
men tycker iaf inte att a-traktorer har nånting på 90vägar att göra (motorväg), dom får väl inte ens köra där ?

MDS Västerås

Byggare
202 Inlägg
1 september 2006
Lindgren_ skrev:
man är ju mycke mer skyddad i en a-traktor med..

Tja, men en A-traktor kan sammtidigt göra mer skada än en moped.

Förövrigt verkar det som om mopedister kör likadant i hela Sverige. Här ligger dom och trycker en bra bit över 70 på 50 vägarna och genar i kurvorna hur som helst. Ligger och trycker 5 meter bakom gör dom också. Förstår inte hur föräldrar tänker när dom köper trimmade mopeder och crossar hur som helst åt ungar som inte är äldre än 14. Så gör dom här iaf.

I sommrast så blev en grabb påkörd här i byn, hans eget fel eftersom han kom körandes från skogen. Folk som har berättat att det blev en regäl smäll och att han flög flera meter upp i luften. Otroligt nog klarade han sig undan med några skrapsår.
Senast redigerat av rallytompa (1 september 2006)

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil

2 644 Inlägg
1 september 2006
StiFf skrev:
Lindgren_ skrev:

a-traktor 45 km/h
Moped 30 km/h

är det inte så det är?
men tycker iaf inte att a-traktorer har nånting på 90vägar att göra (motorväg), dom får väl inte ens köra där ?

Nej  a-traktor får gå i 30 och moppe i 45..

Johan Lindgren

2 644 Inlägg
1 september 2006
StiFf skrev:
Lindgren_ skrev:

a-traktor 45 km/h
Moped 30 km/h

är det inte så det är?

på vägarna där de e 90 km/h tror jag man får köra me a-traktor men inte på motorvägen..

Johan Lindgren

Nknn
2 september 2006
Känner också igen mig, verkar vara nån innegrej nu med trimmade vespor osv.. Var bara några dar sen sist jag hade en i häcken typ 5 meter bakom när jag körde 60km/h. Att dem inte inser att det räcker med en liten inbromsning så flyger dem in i bilen... Dem tror verkligen att dem är odödliga i den där åldern. Haha, känner hur jag låter som en gammal gubbe, men det är ju fan så.
Senast redigerat av N0kan (2 september 2006)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
2 september 2006
Spelis skrev:
känner igen detta mycket väl - en kille här i stan bröt  BÅDA benen i en olycka. 6 ställen i ena benet och 4 i andra. Också där var det hanns fel.

Jag tycker det borde vara 16 på moped. folk har ju inge vett i skallen... "ååh kolla mig, trimmad moped. gör 100, blåser förbi snuten hur lätt som hellst" osv...

och detdär med att dom ligger nån cm bakom inne i stan är j-vligt irreterande. har lust att ställa mig på bromsen ibland...

det handlar inte om ålder, det handlar om mognad. en sådan mognad måste man uppnå om man t.ex. tar B-körkort.. (vissa nötter slipper dock igenom systemet)

man lever bara en gång så lev väl!

Wankel
1 080 Inlägg
2 september 2006
N0kan skrev:
Känner också igen mig, verkar vara nån innegrej nu med trimmade vespor osv.. Var bara några dar sen sist jag hade en i häcken typ 5 meter bakom när jag körde 60km/h. Att dem inte inser att det räcker med en liten inbromsning så flyger dem in i bilen... Dem tror verkligen att dem är odödliga i den där åldern. Haha, känner hur jag låter som en gammal gubbe, men det är ju fan så.

innegrej nu? dom idioterna har väl alltid funnits...
sen vet man ju själv hur man var i den åldern, var inte mycket bättre jag heller...

MDS Västerås

2 122 Inlägg
2 september 2006
håller med dej totalt har varit nära att krocka med vespor flera gånger och hör och häpna de flesta har faktiskt varit tjejer som kört mot stopp skyltar och lämna företräde...

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Driver
2 111 Inlägg
2 september 2006
Känner också igen fenomenet väl.Det roligaste är nästan när de skitstolta åker om en på nån 70 väg när man ligger lagligt...när man sedan berör gasen så försvinner de med ett snopet ansiktsutryck, va tänker de med?.

Lika var nere på stan för några veckor sedan o skulle gå övewr ett övergångställe, upphöjt sådant, kom en bil han stannade några meter framför men 10 meter bakom kom en moppe o han brydde sig nada (hade förövrigt en bakpå,två moppemuschfjortiskillar) så jag klev ut så han blev tvungen att stanna. stirrandes åkte de iväg o jag kunde inte låta bli att garva åt dem.

Behöver man inte längre förarbevis för 45km/h moppe?. Verkar inte så iallafall. Visst var man en ligist självi moppeåldern men man hade iaf mer vett än de idag...

Angående hastighet så är det väl så att de gamla moederna får gå i 30 och de nyare eu mopparna för gå i 45 om man tagit förarbevis eller har epa eller b körkort?.

Tack och lov jagar tydligen nsuten mopedisterna som en annan jagar flugor me flugsmällarn.En praktikant på jobbet har blivit stoppad 3 ggr på en månad hehe..smile
Senast redigerat av Janken (2 september 2006)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

550 Inlägg
2 september 2006
Polisen får inte jaga mopedister längre. Och de används flitigt här. Mopedisterna kör om polisen inne i byn bara för att jävlas. Och det är inga mopeder längre det är motorcyklar. Att mopparna gör 90 blås de skiter jag i men att slynglarna inte fattar att man inte ska hålla 90 INNE i byn de gör mig förbannad. Att de inte kan respektera farten är så jsmile(&%la farligt. Och vad är det för föräldrar som bara släpper ut sina barn på de viset??

2 644 Inlägg
2 september 2006
Min brosa har en nyare crossmoped..Ej trimmad som tur e.. Han berätta för mig än dag när han kom hem från skolan han skutsade en till kille båda hade hjälm så kom dom till skolan då stog 2 snubbar o kratta löv dom slängde ner kratterna o kom fram o legitimera sig va polisen sen stanna som alla som kom testa ungefär 20 moppar sa han.. sen har dom vart ute på cyklar och gått runt i byn och gått fram till folk o frågat om adresser och så och tagit nycklarna för dom så dom tog ungefär 10 moppar här ute som va trimmade smile De tyckte brosan va skit kul smile då kände han att han hade gjort nått bra att han inte körde trimmat de märktes på han smile
Senast redigerat av Lindgren_ (2 september 2006)

Johan Lindgren

1 163 Inlägg
2 september 2006
Lite om hastigheterna...

Moped klass 2 (allmänt dom gamla typ Drac, Mt5, dt, compakt, m.m...) får framföras i 30km/h utan förarbevis.

Moped klass 1 (nyare mopeder typ skoter och cross modeler) får framföras i 45km/h men dessa är regade fordon och det krävs en förarutbildning för att få köra dom, med andra ord EU-moped.

Epa-Traktor får framföras i 30km/h och har stelt monterad bakaxel.

A-Traktor får framföras i 45km/h, har dubbla vxl-lådor varav dena ena skall vara spärrad som lågväxel. Dessa får ha dämpad bakaxel...

Jag själv bor 200m från en högstadie skola och 50m på andra hållet har jag en liten affär/mack.
Med andra ord är min gata tungt trafikerad av mopeder som sällan kör lagligt utan kan ligga i 50-80km/h strax utanför mitt hus.
Vi har 3 hundar och 4 katter här hemma som vi självklart inte vill se bli skadade så är rättså trötta på dessa idiotkörningar!

Har allvarliga funderingar på att ställam mig 3m innan korsningen här borta med min Blazer och vänta på att någon kör in i mig bara, dom skulle nog skada sig rättså bra men rent ärligt talat så kan de flesta av dom gott ha det så jävla idiotiskt som dom kör!

Eller har ni bättre förslag? Spikmatta kanske? smile

Mvh

Sök