2581
Sök

Volvo S60 T5 byte till 3" downpipe, tips och råd.

88 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Tjenare!

Är på jakt efter en 3" downpipe med "sportkatalysator".
Märket på downpipe jag tänkt mig använda är JT.

Jag har mejlat JT om vilka som finns till min bil och fått ett svar med ett urval av vilka som finns.
Fick svar med bl,a dessa modeller:

http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p

Frågan är då vilken man skall satsa på? Det är ju en som har 100 cells katalysator och en på 200 samt 300. Vad står "100 cells" katalysator för? Klarar den avgasvärdena vid en besiktning samt hur gör jag med lambdasonder osv? finns det uttag för det på dessa?

Vilken hade ni satsat på?

Mvh
G

88 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Dubbelpost jag vet.

Tänkte bara tillägga att jag har original-turbo. Passar ens dessa till min bil?
Står att dem är till det "stora vinklade turbohuset".

4 822 Inlägg
26 december 2011
ja det passar, sitter det på alla S60 wink

det anger hur tät katten är (hur mycket den renar).
en 100cells klara avgaskraven om den är varm så det är bara att be dom köra en liten sväng (brukar bli 2 varv runt anläggningen) så är det inga problem att få igen om den.

du ser ju på bilden nedan (den med 100cells katten) att det är uttag för lambdasonderna roll dåck så lär du behöva förlängningskabel till den bakre lambdasonden (finns att köpa på volvo).
http://www.jt-tuning.se/shop/assets/prod_images/pJT25-1-Racekatl.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 860 Inlägg
26 december 2011
Det passar på t5 fram till 2005 så det är inga problem! Uttag för lambda finns färdigt.
Ang vilken du ska välja, jaa... Står det inte i någon av beskrivningarna att den räcker upp till ca 250hk osv? Efter det rekomenderar vissa att man kör med 100 cell.
Ska du uppgradera mjukvaran med?

Brorsan kör JT med 100cell på sin 2,5t och det funkar skit bra!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
26 december 2011
Christian S skrev:
ja det passar, sitter det på alla S60 wink

det anger hur tät katten är (hur mycket den renar).
en 100cells klara avgaskraven om den är varm så det är bara att be dom köra en liten sväng (brukar bli 2 varv runt anläggningen) så är det inga problem att få igen om den.

du ser ju på bilden nedan (den med 100cells katten) att det är uttag för lambdasonderna roll dåck så lär du behöva förlängningskabel till den bakre lambdasonden (finns att köpa på volvo).
http://www.jt-tuning.se/shop/assets/pro … cekatl.jpg

JT säljer förlängningen till lambdan också ifall det behövs, kanske värt att jämföra priserne eller så skiljer det så lite att det kvittar!?

Autotech

88 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Okok! Stort tack! Blir nog den med 100 cells katten!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 december 2011
Dom har ju en färdig downpipe med 100-cells racekatt. Varför inte välja den? Om det är effekt du är ute efter menar jag..

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

88 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
F4S4N skrev:
Dom har ju en färdig downpipe med 100-cells racekatt. Varför inte välja den? Om det är effekt du är ute efter menar jag..

Skrev ju det ovan tongue

Denna som jag länkade till i mitt första inlägg: http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 december 2011
Andre-G skrev:
F4S4N skrev:

Skrev ju det ovan tongue

Denna som jag länkade till i mitt första inlägg: http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p

Jaha, sorry. Såg bara att ni skrev om sport-kattar! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

60 Inlägg
25 september 2013
jag har en 07a... va är det för hus på min har jagvinklar med eller ??

3 860 Inlägg
25 september 2013
Osäker faktiskt, en annan turbo med, kkk24 och inte en mitsu turbo. Men ferrita har bla downpipe till våra.

Autotech

60 Inlägg
25 september 2013
har läst så mkt nu på olika formen... man måste ha visst trim på bilen för man ska få rätt värden så det inte ger flkoder osv... men har nog trim i tror jag för min laddar 1,1 p 6e växlen i full gas.

ska man åga chansa på en downpip med racekat.. för på några sidor står det att racekat är för 250 hk och uppåt.. så även fast jag inte har trim borde jag klara mig smile

3 860 Inlägg
25 september 2013
emil_jsson skrev:
har läst så mkt nu på olika formen... man måste ha visst trim på bilen för man ska få rätt värden så det inte ger flkoder osv... men har nog trim i tror jag för min laddar 1,1 p 6e växlen i full gas.

ska man åga chansa på en downpip med racekat.. för på några sidor står det att racekat är för 250 hk och uppåt.. så även fast jag inte har trim borde jag klara mig smile

Med det laddet har du förmodligen annan mjukvara i ja..
Stod BSR på din sida?

Enligt vad jag läst på BSR's hemsida (förr iaf) så skrev dom att deras downpipe endast passade med deras steg 3 mjukvara. Kan ha och göra med att man kan få en felkod på lambdan.

Men jag vet att det inte stämmer för alla, bla har jag pratat med Autotechs som jag kör med och enligt dom ska jag kunna montera min grövre downpipe utan problem.

Race är nog att satsa på tror jag. Lite annan mjukvara så ligger du snabbt över 300hk på dessa bilar!

Själv kör jag 300+ på org avgas tongue

Autotech

60 Inlägg
25 september 2013
har med läst det...vetefan va man ska tro på...men verkar vara många som har downpipe som kör med under 300hk.. jag hr ju runt 320 i min så borde klara i pipe tycker man.. får la ringa till experterna... annars hade ju ATM en adpter för just felkoder... kanske skulle köpa en sån om jag köper en jt pipe...

3 860 Inlägg
25 september 2013
Ja precis, har också för mig att atm hade någon adapter ifall man fick felkod efter downpipe bytet. Men det är väl bara att testa.

Autotech

60 Inlägg
25 september 2013
ja men du någon vet ska om någon som fått felkoder... tyckte jag läste om din bror hade byt... har han bara 210 i sin 2,5t så borde jag klara mig som sagt:)

3 860 Inlägg
25 september 2013
emil_jsson skrev:
ja men du någon vet ska om någon som fått felkoder... tyckte jag läste om din bror hade byt... har han bara 210 i sin 2,5t så borde jag klara mig som sagt:)

Precis.. sen bytte han iof mjukvaran samtidigt till ATM's steg 3 wink Bänkade ut 278 hk ur motorn med det sen...

EDIT:¨
Men som sagt, jag pratade med ATM innan sommaren och enligt dom kunde jag bara montera o köra direkt. Kan ju vara att det skiljer i mjukvarorna också men så sa dom till mig iaf.
Senast redigerat av spokenratt (25 september 2013)

Autotech

60 Inlägg
25 september 2013
okej ... fan va osäker man är nu assså!!

3 860 Inlägg
25 september 2013
Haha... skaffa en downpipe och byt, blir det någon felkod så skaffa en ny mjukvara eller se om ATM har kvar adaptern wink

Autotech

88 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
Är inga problem med felkoder, varjefall inte på min. Köpte den 3" downpipen med 100-cells racekatalysator och det var då inga problem. Visserligen var min en 01:a.

Sök