3646
Sök

Efterlys. Högskola

124 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Tjena!

Som rubriken lyder, efterlyser en högskola inom någon form utav motorsport.

När jag skulle börja i gymnasiet fick jag inte möjligheten att börja i fordonsprogrammet utav mina föräldrar.
Eftersom mamma och pappa såg Sverige som en lätt och enkel möjlighet att få en bra utbildning och inte slita ihjäl sig som dem får göra i hemlandet.

Ville börja i Anderstorp Motorsportsgymnasie, men fick inte detta...
Inne halva året på 3an och snart studenten om ett par månader.

Vill gärna fortsätta med mina framtida mål/drömmar i livet nu när jag kan få en andra chans.
Dock har jag lite erfarenheter om bilar.

Tack på förhand!! /Benjamin

551 Inlägg
1 januari 2012
Är nog rätt säker på att det inte finns någon motorsports skola/linje på högskolenivå i Sverige.

Vad är det för typ av jobb du är ute efter?

Mecka med bilar? - gå fordonsgymnasium
Utveckla nya bilmodeller? - plugga masinteknik. detta förutsätter så klart att du har läst rätt kurser på gymnasiet.
Köra bilar(motorsport)? - kräver nog att du föddes i en go-cart.
Köra bilar(yrkestrafik)? - gå till en trafikskola, de kan hjälpa dig.

Haters gonna hate.

124 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
p12 skrev:
Är nog rätt säker på att det inte finns någon motorsports skola/linje på högskolenivå i Sverige.

Utveckla nya bilmodeller? - plugga masinteknik. detta förutsätter så klart att du har läst rätt kurser på gymnasiet.

Dina 3 första frågor.

Din andra fråga, går i spelutveckling så har kunskaper inom 3D Programmet Maya och Photoshop.
Mecka med bilar, har jag lite kunskaper om, lärt mig en del från garaget och youtube.
Att tävla är jag faktiskt väldigt sugen på.. men som sagt, dem bästa förarna har börjat sen dem föddes...

551 Inlägg
2 januari 2012
Taweri skrev:
p12 skrev:

Dina 3 första frågor.

Din andra fråga, går i spelutveckling så har kunskaper inom 3D Programmet Maya och Photoshop.
Mecka med bilar, har jag lite kunskaper om, lärt mig en del från garaget och youtube.
Att tävla är jag faktiskt väldigt sugen på.. men som sagt, dem bästa förarna har börjat sen dem föddes...

Tycker inte att ditt svar var riktigt heltäckande. för att jobba med utveckling av bilar ska du vara ingenjör inom maskinteknik. kraven är fysik B, matte E och kemi B. har du det?
Genererar ofta hyfsad lön, ingenjör har ingångslön på runt 25 000. efter 10 år i yrket ca 35 000, 20 år i yrket är snitt runt 45 000. en chef har ytterligare 12 000 (ca).

Ska du meka med bilar är det bara söka jobb nu om du anser dig har kunskaper, detta kräver ju sällan utbildning och det finns inga högskolor som lär dig att meka. men bara så du vet så har bilmekaniker ofta riktigt taskig lön. uppskattningsvis mellan 13 000 och 25 000.
meka med bilar är precis som att lära sig programmering, du kan inte lära dig genom att enbart läsa om det, du behöver göra det och tillämpa kunskaperna.

sysslar du inte med motorsport på en hyfsad nivå nu, så är det bara glömma en karriär. ha det som fritidsintresse i stället.

passar inget av detta bör du någ fundera på om du inte ska fortsätta inom databranchen som du redan verkar vara inne i, det behövs många nya utvecklare och företag är redå att betala wink

Haters gonna hate.

124 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Hm...

Ne har inget tillräckligt utav det...
Fick aldrig börja i fordonsprogrammet..
Känns lite dystert att läsa det där faktiskt.

Data är inte min grej längre, vill ha praktiskt jobb.

Men tack för hjälpen ändå!

551 Inlägg
2 januari 2012
Vilka kurser har du läst på gymnasiet då? hur mycket matte? ofta finns basår att gå på universitet, de har krav på matte b. då läser du matte c-d-e, fysik a-b och kemi. detta gör att du får fullt tillträde till ingenjörslinjer. bästa är ju att du även får garantiplats. men att utveckla bilar är inget praktiskt arbete, utan oftast ett kontorsjobb.

du kan ju bli montör på valfri bil/lastblstillverkare. ingen aning om lön eller chans till jobb men kan ju vara värt att kolla upp.

Tycker även att du ska spana in något som heter KY utbildningar, detta är yrkesutbildningar inom bristområden där det är lätt att få jobb. finns både praktiska och teoretiska. allt ifrån svetsare till ekonom.

är du duktig på 3D kan du ju sitta som CAD-ritare, lönen är väll inte allt för hemsk.

Jag lovar dig att det finns 1000000 möjligheter och vägar att gå till ett bra jobb. har du några frågor kan jag hjälpa dig, inga problem.

Haters gonna hate.

124 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Kurser;
Eng/Sve A & B
Samhäll A
Historia A
Matte A (håller på med Matte B, vi har bara bara A och B)
LjudMedier A
Multimedia A & B
Datorkunskap A
Naturkunskap A (håller på med just nu)
Religion A (håller på med just nu)
Grafisk Kommunikation A & B
Estetisk Verksamhet
Medieproduktion
Bild och Form A

Sen någon DTR och EOS, vilket jag inte vet vad det är för något..

Edit; Kan finnas något fel här och där, kollar upp de mer noggrant annan gång.

Mina frågor:
Om man vill börja i motorsport, vart kan man vända sig då?
Om man vill arbeta inom någon sorts racing team, hur gör man då?
Senast redigerat av Taweri (2 januari 2012)

551 Inlägg
2 januari 2012
vill du börja köra motorsport så letar du upp närmaste motorsportsklubb och frågar vad för licenser som krävs, vad det kostar och vad för fordon som krävs. rallly, go-cart, drifting osv.

arbeta i team: då ska du nog helst har lite erfarenhet av sporten, sen är det bara att prova lyckan. hör av dig till olika team och fråga om de har en platts som lärling eller liknande. men du ska vara medveten om att du ska upp i en rätt hög klass för att tjäna pengar på det. min far är med i ett Carrera Cup team. men han tjänar inga pengar på det arbetet, det gör han bara för att det är kul.
Har du någon bekant inom teamet skulle det ju underlätta oerhört mycket, det var den vägen pappa tog.

med de kurser du har läst nu skulle du kunna bli ingenjör, om du går ett basår på universitet. då kan du exempelvis jobba med test av motorer, du kan jobba med CAD-ritning av motordelar, projektledare, konstruktör, ja möjligheterna är många. kan även upplysa dig om att kursena matte c-d-e, fysik a-b och kemi a-b kan låta rätt hårt att läsa på ett år, men de är väldigt förkortade, de är även lättare än man tror att läsa så mycket matte, det går ju uppåt i succesiva steg.

Haters gonna hate.

163 Inlägg
2 januari 2012
Taweri skrev:
Kurser;

Ganska säker på att DTR är webbdesign smile

2 337 Inlägg
2 januari 2012
Pidmeister skrev:
Taweri skrev:
Kurser;

Ganska säker på att DTR är webbdesign smile

DTR är någon form av datorkurs, ska finnas ett nummer till. Ex. 1207 är Programmering A och 1210 är Webbdesign osv.

124 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
DTR Har jag för mig det var programmering, spel programmering!
A och B!

Design är inte min grej, gick i IT-Teknik, till ingenjör men matten var för svår för mig så hoppade av, kom inte in någon annanstans så var tvungen att ta spelutveckling  design.
Hade jag fått välja Fordonsprogrammet hade jag inte haft detta bekymmer..

Men tack för hjälpen och ska försöka mitt bästa, finns det någon sorts kontakt ni har som har ett sådant team?

551 Inlägg
2 januari 2012
kan man inte gå om gymnasiet, typ börja på fordon? du kan ju prata med sin SYO på skolan. de kan säkert svara på mycket. jag gissar på att även ett team skulle vilja se någon form av gymnasiekompetens som är mer praktiskt inriktad än speldesign.

OT: går du på ett privat gymnasium eller ett kommunalt?

Haters gonna hate.

124 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Inne på tredje året, ingen lust att börja om..
Privat!

551 Inlägg
2 januari 2012
Taweri skrev:
Inne på tredje året, ingen lust att börja om..
Privat!

Är det inte bättre att göra något du gillar än att fortsätta med något du ogillar?

Sen borde man väll kunna tillgodoräkna sig kurser du läst, typ svenska, matte osv. borde ju gå att läsa in fordon på 1-2 år.

OT:Kunde nästan tänka mig att det var privat, därav frågan.

Haters gonna hate.

1 482 Inlägg
2 januari 2012
Finns ju utbildningar för bilmekaniker osv, dock måste man betala dom privat men kanske är ett alternativ.?
Ta något "slavjobb" ett år för att få in kulor och sen fortsätta?

BLT Service
Theracords Music Label

124 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Jo men har ingen lust att fortsätt gymnasiet tills jag är 21 basst..
Har pratat med en kompis vars pappa äger en verkstad, ska kolla om jag kan få vara lärling där

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 januari 2012
Någon här som har koll på vilka ämnen man ska ha läst för att kunna läsa en elingenjörsutbildning?

Har ju bara läst ellinjen på gymnasienivå så det lär saknas några ämnen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 januari 2012
Taweri skrev:
http://www.yhguiden.se/#!/yrkeshogskolan-syd/elingenjor

http://www.tiakademin.se/30271,3

Kanske till en viss hjälp!

Tack, har varit inne på den andra tidigare, men verkar mest bara vara om kursen där, inget om kraven.
Får ringa till närmsta syo.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

551 Inlägg
2 januari 2012
PHrnfeldt skrev:
Någon här som har koll på vilka ämnen man ska ha läst för att kunna läsa en elingenjörsutbildning?

Har ju bara läst ellinjen på gymnasienivå så det lär saknas några ämnen.

civilingenjör? matte E, Fysik B och kemi. men finns som sagt basår, krav: matte B
högskoleingenjör? matte d, fysik b kemi a.

Annars KY, men där brukar det nog inte vara någon särskilld behörighet. lär ju vara lägre lön.

Haters gonna hate.

Sök