Hej.
Är du säker på att det är bilar du vill meka med?
Jag själv ville inte gå fordon för jag ville få lite bättre betalt än bilmek, vill verkligen inte hålla på med andras rostiga vrak och så ville jag inte lära mig sånt jag redan vet igen.
Så jag valde flygteknik och kunde inte vara lyckligare.
Gick 3 år på gymnasiet i Västerås för flygplans tekniker och just nu går jag i Luleå för Helikopter tekniker.
Kolla upp NFTC.nu för skolan i Luleå. Då går du högskole nivå ett år och får in alla moduler (ämnen som går under luftfartsstyrelsen. eller ja, vad fan nu allt det heter).
Det är rätt tungt och svårt iochmed att det är väldigt mycket (cirka 15 moduler på ett år) och du måste vara väldigt engagerad för att klara dig igenom det. Men när du klarar det så är det bra.
Jobbet i sig? I teorin ska flygtekniker/flygmekaniker jobbet vara där allting görs perfekt efter manual, momentnyckel till varje slangklämma osv. I verkligheten skiljer det sig inte så mycket ifrån bilmekaniker. Du skjuter från höften lite, drar moment med skruvdragare osv. Inget speciellt. Förutom att du får mycket mer betalt.
Men ha i åtanke att det är väldigt mycket teori för att komma dit och du måste utbilda dig till flygtekniker (B1 nivå typ B1.1 för tunga flygplan oftast Boeing 737, Embraer 145, Airbus A380 you name it). Man kommer inte långt i livet med bara mekaniker utbilding (A nivå).
Men tar du dig fram så får du det bra. Efter teoretiska utbildningen måste du arbeta som flygmekaniker i runt 2-5 år (beroende på utbildning och utbildningstid) men med bara utbildning på 1 år så är det 5 års praktik med störst sannorlikhet. Du får då jobba som mekaniker i 5 år innan du får din flygtekniker cert och lönen som mek är väl runt 18-25 kan jag väl säga.
När du får tekniker certet så slutar det inte där utan då måste du försöka få jobb som tekniker också. Inte det lättaste. men med jobb som tekniker så får du väl 25-35k cirka. Vill du ha mer kan du utbilda dig till B2 tekniker som jobbar med elektronik. Det är kanske 5-10k extra på tekniker lönen men där är det också svårt att få jobb.
Jag tipsar starkt om att gå flygtekniker kort sagt
p12: Du kan gå från att utbildat dig till flygtekniker för civilt till att bli flygtekniker för försvaret. Men då bör du ha klarat all teori för civilt för att sedan snacka med försvaret så kan dom kasta in dig på en liten snabbkurs.
Men försvaret betalar mycket lägre i lön än civilt. Men visst, tycker man det är coolt att meka JAS eller C130 så är det väl bra att gå till försvaret