25 december 2011
Trådstartare
Hej!
En god vän till mig frågade mig tidigare under kvällen om jag kunde hjälpa honom med en grej. Han hade hittat en bil han ville köpa och skulle då åka och hämta denna, men han ville ha min hjälp med att skriva bilen på mig för att kunna köra ner den och sedan flytta över den på hans mamma när alla papper är i hamn.
Problemet som jag ser är: Om jag skriver bilen på mig och därmed lånet (då han inte har fast anställning) på 70.000 kr, blir det då några problem om vi ska skriva över bil och lån på hans mamma när alla papper har kommit fram? Jag har markerat tydligt att jag inte är intresserad av att ha en bil stående i mitt namn och än mindre ett lån på en bil som inte är min.
Hans mamma är fullständigt med på att ta över lånet när vi kommit hem efter att ha hämtat bilen men kan inte åka med och hämta denna p g a skada, hur gör man? Jag är den enda person som är kreditvärdig för lånet och därmed den enda person som kan skriva ut bilen då han nekades p g a sin timanställning, trots garanti om ett helt års vidare anställning!
Jag har försökt leta genom diverse forum angående liknande ärende men har mest kommit fram till att ett sådant ägarbyte måste ske genom banken, någon som vet?
Kortfattat: Jag ska köpa en bil med hjälp av en avbetalningsplan (finans) för att sedan skriva över den på hans mamma, går detta smärtfritt eller är det mer komplicerat än vad det låter?
Tacksam för goda råd!
Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu