2672
Sök

Hjälpa vän med billån!

SSS -12
3 217 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Hej!

En god vän till mig frågade mig tidigare under kvällen om jag kunde hjälpa honom med en grej. Han hade hittat en bil han ville köpa och skulle då åka och hämta denna, men han ville ha min hjälp med att skriva bilen på mig för att kunna köra ner den och sedan flytta över den på hans mamma när alla papper är i hamn.

Problemet som jag ser är: Om jag skriver bilen på mig och därmed lånet (då han inte har fast anställning) på 70.000 kr, blir det då några problem om vi ska skriva över bil och lån på hans mamma när alla papper har kommit fram? Jag har markerat tydligt att jag inte är intresserad av att ha en bil stående i mitt namn och än mindre ett lån på en bil som inte är min.

Hans mamma är fullständigt med på att ta över lånet när vi kommit hem efter att ha hämtat bilen men kan inte åka med och hämta denna p g a skada, hur gör man? Jag är den enda person som är kreditvärdig för lånet och därmed den enda person som kan skriva ut bilen då han nekades p g a sin timanställning, trots garanti om ett helt års vidare anställning!

Jag har försökt leta genom diverse forum angående liknande ärende men har mest kommit fram till att ett sådant ägarbyte måste ske genom banken, någon som vet?

Kortfattat: Jag ska köpa en bil med hjälp av en avbetalningsplan (finans) för att sedan skriva över den på hans mamma, går detta smärtfritt eller är det mer komplicerat än vad det låter?

Tacksam för goda råd!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 december 2011
Då kan hans mamma åka med och köpa bilen. Du ska inte ta någon kredit eller liknande på något som inte är ditt...

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

4 299 Inlägg
25 december 2011
Har ingen erfarenhet av processen. Men jag avråder starkt från att göra de.
Vad gör du om han vägrar se till att hans mamma skriver på några papper? Då står du med ett lån på 70.000kr som du är betalningsskyldig till.

Det kvittar om man är bästa vänner. Vissa skiljer sig från fru/man för mindre liksom!

Refined
1 770 Inlägg
25 december 2011
Hur man än vänder och vrider på det och hur bra kompis man än är skulle jag iallafall inte göra det.

Har man inte råd eller blir nekad kredit så skall amn inte heller ha bilen, man skall inte behöva leva på andra!

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
25 december 2011
undvik det... inte för att vara dum mot din polare men att skydda dig själv

polarn gjorde något liknande och fick STORA problem

som tur är har han åtminstånde båda bilarna dock ena rejält förstörd

Kör fort så hinner inget hända...

Darkus
25 december 2011
håller med Rallyhalle. Låna sånna summor till vänner slutar för det mesta dåligt.

2 337 Inlägg
25 december 2011
Kan bara hålla med ovanstående. Låt bli. Man ska inte ta lån för andras skull, oavsett hur kort tid det gäller eller hur bra polare man är. Tycker jag.

100 Inlägg
25 december 2011
Håller med alla som skrivit tidigare och avrått dig.
Dessutom har du en förfrågan ang. kredit på dig i 3 år som kan vara negativt om du behöver/vill låna pengar till något annat själv senare.

// B

SSS -12
3 217 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Man behöver inte vara raketforskare för att inse att ni har skapat en klar poäng i ert tyckande, det blir nog att ta ett samtal med mina ständiga ekonomiska rådgivare. Jag var lätt skeptisk till idéen från början, men man vill ändå ge det en chans... Dock så är ju den chansen inte värd en/flera betalningsanmärkningar eller ens en förlorad vänskap!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Fisketokig
2 997 Inlägg
25 december 2011
Fuckface skrev:
Hej!

Hans mamma är fullständigt med på att ta över lånet när vi kommit hem efter att ha hämtat bilen men kan inte åka med och hämta denna p g a skada, hur gör man?

Låt henne fixa fram tillgängliga pengar och lös lånet på plats i samband med ägarbyte så nya ägaren i vilket fall är skuldfri på bilen om det nu blir polaren, morsan eller du.

Alternativt låt henne framställa en fullmakt i ärendet. Eller så hon kan gå in som borgenär och din polare står som ägare av bil och lån ändå.

Det bästa av allt är ändå att skita i allt. Det är så extremt enkelt att låna pengar i Sverige så har någon kreditgivare satt ner foten och sagt nej så finns det en bra anledning till detta.

Upplys din polare att ett lån ska betalas månad efter månad och fast inkomst kan vara en fördel ibland.

Sätt aldrig din namnteckning där själv så polaren får bilen och du själv ansvarig för skulden.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

SSS -12
3 217 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
Det är så extremt enkelt att låna pengar i Sverige så har någon kreditgivare satt ner foten och sagt nej så finns det en bra anledning till detta.

Den enda anledningen till att han inte får lånet är ju att han inte har tillsvidareanställning, att han just nu går på visstidsanställning.

Så det finns inget fuffens bakom där, men som sagt! Jag säger hellre nej och får en tillfälligt nedstämd polare än att säga ja och förlora denne samt min kreditvärdighet hos banken!

2 924 Inlägg
25 december 2011
Jag skulle vilja påstå att detta beror först och främst på hur väl och hur nära man känner vederbörande, både vännen och mamman och sedan om det finns några orosmoment att ta i beaktande...

...men pga du engagerar dig att söka info med bland denna rådfrågning och med dina ekonomiska rådgivare så anar jag att det finns anledning till tvivel, så därför avråder även jag dig.

~ Life is short, have FUN! ~

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 december 2011
Ta lån åt kompisar slutar som tidigare sagt sällan bra.
Min mor gjorde misstaget att låna ut en stor summa pengar till sin tvilling bror som hon har haft en bra och tajt relation med under 45 år. Han skulle betala tillbaka inom 3 dagar, nu har det gått 3 månader och han har "gått under jorden".
Så vad gäller pengar så kan det ställa till problem även hos de personer man tror sig känns bäst.
Men åter till topic, så länge bilen står på dig när skulden står i ditt namn så kan du ju häva köpet direkt om något krånglar. Då har du ju bilen som säkerhet.
Men jag avråder dig ändå.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (26 december 2011)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
26 december 2011
marwin_of_sweden skrev:
Ta lån åt kompisar slutar som tidigare sagt sällan bra.
Min mor gjorde misstaget att låna ut en stor summa pengar till sin tvilling bror som hon har haft en bra och tajt relation med under 45 år. Han skulle betala tillbaka inom 3 dagar, nu har det gått 3 månader och han har "gått under jorden".
Så vad gäller pengar så kan det ställa till problem även hos de personer man tror sig känns bäst.
Men åter till topic, så länge bilen står på dig när skulden står i ditt namn så kan du ju häva köpet direkt om något krånglar. Då har du ju bilen som säkerhet.
Men jag avråder dig ändå.

tyvärr är jhu pengar ofta ett sätt att det slutar som ovänner

polarn har erbjudet sig att låna ut pengar när man haft dåligt men det är verkligen inte värt att låna några pengar för man vet aldrig vad som kan hända

förstår inte ens varför man ska köpa en bil för så lite pengar utan att betala kontant

eller så står man över och köper något skrot och rullar runt i tills man sparat ihop pengar

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
26 december 2011
Då undrar man också, vet du att hans mamma är kreditvärdig då? Tänkte skada, brutit ben eller permanent skada? De tar man ju för givet att du kollat så att hon verkligen får ta över några lån.  Och varför skulle hon inte kunna ta ett lån via sin egna bank och skicka med er en postväxel ?

Nä skit i det 70 tusen är ändå något år för dig att betala på om de skiter sig.

6 634 Inlägg
26 december 2011
Tycker morsan får ställa upp lite för grabben istället..

De/Dem

Muttley
26 december 2011
Malheus skrev:

Håller med dig.  Kan hon inte ta sig för helt egen maskin ut i en bil så är säkerligen Ts och hans kompis starka nog att hjälpa henne in i bilen wink  Sen på allt så får morsan en liten roadtrip. 
Finns tyvärr för många som blivit lurade av sina bästa vänner på sånt här.

6 634 Inlägg
26 december 2011
tkd_rille skrev:
Malheus skrev:

Håller med dig.  Kan hon inte ta sig för helt egen maskin ut i en bil så är säkerligen Ts och hans kompis starka nog att hjälpa henne in i bilen wink  Sen på allt så får morsan en liten roadtrip. 
Finns tyvärr för många som blivit lurade av sina bästa vänner på sånt här.

Behöver ju inte vara fel på polaren..morsan kan sabba allt också! Därav tycker jag hon ska röra på sig om det var så enkelt med att flytta på lånet..Men inte om man kör Wasa kredit

Övriga frågor

Kan jag överlåta mitt lån eller min kontokredit?

Nej, lån och kontokredit går inte att överlåta.

De/Dem

* Voff voff *
10 634 Inlägg
26 december 2011
Instämmer helt med folk här.

Det låter som ett mycket märkligt upplägg...

Om mamman kan få ett billån lär hon ju kunna få ett lån från sin bank, och då kan hon ju ta ut en postväxel som ni helt enkelt tar med er.

Och som skrivits tidigare så syns det ju i 3 år att du sökt denna kredit.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök