3510
Sök

Försvinner kylarvätska, seg kupévärme - 528i E39

301 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#1
Har en ganska nyinköpt 528i E39, och har nu märkt att det försvinner kylarvätska från den. Nivån har minskat 4-5 sträck på ca. en vecka och max fem mils körning.

Jag har också märkt att det inte kommer någon direkt varmluft ur luftutblåsen. Testade detta med genomvarm motor (som den f.ö. blir efter ca. 20km+) stillastående, och det blev bara ljummet trots att både höger och vänster sida var inställda på 32 grader. Har inte sett någon pöl under bilen, men har å andra sidan inte kollat jättenoga.

Vad kan läckaget och värmeproblemet bero på?

Edit: Den är väldigt seg på att komma upp i rätt temperatur. Det tar som tidigare skrivits minst ca 20km, men det är inte alltid den tar sig förbi "kl. 12".
Senast redigerat av yalouque (27 december 2011)

583 Inlägg
28 december 2011
#2
Hejsan,

Jag skulle tippa alla gånger på ditt värmeproblem ligger i att termostaten låst sig i öppet läge. Dvs att din motor kyls för bra och förses med mer kylvatten i cirkulationssytemet än vad motorn egentligen vill. Detta resulterar att bilen möjligen går för fett och drar mer brännsle för att den är kall längre samt att motoroljan ej kommer upp i sin optimala temperatur och då ökar sletaget på motorn.

Anledningen till att kylarvätskan försvinner är uppenbart att ditt kylarsystem ej är slutet. Titta på motoroljan, avgaserna, expansionskärlet & asfalten .

Motoroljan = vitgrå gett i oljan betyder i kylarvattnet blandar sig med oljan = brustet topplock, spricka i toppen eller blocket.
Avgaserna = vita avgaser trotts bilen är i arbetstemp = vatten läcker in i förbränningsrummet via spricka i toppen, brusten topplockspackning eller spricka i blocket
Asfalten: Lägg ut tidningar under hela framvagne, låt bilen stå och gå i 10 minuter på tomgång och gasa till några gånger för att se ifall något läcker ut.

Expansionskärlet / kylarlocket.
När bilen är kall skruva av kylarlocket så du ser rätt ner i kylaren (väldigt viktigt att den är kall annars kan det ske en explosion). Starta motorn så den får gå på tomgång. Titta i kylaren för att se ifall det kommer bubblor ur expanionskärlet (du måste kunna se vätskenivån). Ifall det gör detta betyder det att kompressionen ifrån någon cylinder kommer in i kylarsystemet och därför måste det komma in vatten i en eller flera cylindrar.

Ifall du testat och kollat allt ovanstående så skruva tillbaka kylarlocket. Stoppa in en talrik (av keramik) i frysen och åk ut och kör bilen tills den kommer upp i arbetstemperatur. När du sedan kommit hem igen låt bilen stå på tomgång och spring in och hämta din djupfrusna talrik. Öppna huven. Håll sedan den iskalla talriken över expansionslocket samt locket direkt på kylaren (ifall du nu har ett sådant). Ifall det direkt bildas kondens på talriken och börjar droppa så tyder detta på att ditt expanisonslockstätning ej är tätt. Byt då expansionslock.

Vet att säkert många kommer skratta åt Frysta-talriks-principen, dock är den billig och effektiv smile

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.


Sök