2855
Sök

Köpråd : Saab 9000 cse 2,3t -95

unibet
27 december 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Har en Saab på G som jag är lite intresserad av och undrar vad man bör tänka/kolla på när man ska köpa en,
Har aldrig haft Saab förut så lite råd skulle vara snällt.
Lite info om den :
Röd som är hyfsat skonad från rost, lite ytrost på framskärmarna(har kollat igenom skärmarna ordentligt)                hur fräsch som helst under och mycket nya bussningar i framvagnen. Ser väldigt fin ut på insidan och i motorutrymmet.
Är lite tveksam då den har rullat 24tusen mil, är det mycket för en Saab ?
Går fint i motor och låda dock så är centrallåset sönder.

Den är alltså helt original, och ligger på 170hk.
Jag får den för 8tusen kronor, är det ett bra pris?
Givetvis är den besiktad och skattad, blanka papper dom senaste 3 åren.

Mvh

unibet
27 december 2011
Trådstartare
#2
Stod visst 2,3E cx65U på pappret, men det kanske det gör på alla ? Står i alla fall cse 2,3t på luckan.

562 Inlägg
27 december 2011
#3
Jag är själv riktigt sugen på en liknande bil. Personligen så skulle jag nog helst satsat på en sen modell, typ 97-98 och då gärna en A50 (jubileumsmodell med lite extra utrustning).

Fast om jag vore i ditt läge så skulle jag nog slå till, förutsatt att den är fräsch vilket den verkar vara. Tror inte 8000 är varken för mycket eller för lite betalt.

9-5 Aero Sedan -05

15 Inlägg
27 december 2011
#4
Går lådan som den ska , så är den prisvärd . 24´ är inga mil om bilen är vårdad .

Centrallåset fixar man väldigt lätt genom att löda om kontakterna i reläet  ...


Mvh/


318 Inlägg
27 december 2011
#5
Låter som en bra affär om maskin och låda verkar fräscha:) Testa speciellt att backen går att få i enkelt:)


unibet
27 december 2011
Trådstartare
#6
Växellådan växlar fint vad jag kommer ihåg, (växlarna går i lätt och så)
Dock så tycker jag att kopplingen är lite hård ? men vad jag har hört så är koppligen lite hård på Saab 9000 ?
Alltså inte så hård att jag får ta i för kung och fosterland bara lite hårdare än vad jag är van vid, kört gamla volvo och så innan och dom brukar gå ganska så lätt.

Han sa att säkringen går om man försöker låsa med centrallåset, så säkringen är borttagen just nu.

Ska pröva det där med att lägga i backen, vanligt att det brukar kärva ?

318 Inlägg
27 december 2011
#7
Backen det som man märker först om lådan börjar blir dålig, sedan så är kopplingspedalen hård.... i min gamla 9000 var den stenhård;)


unibet
27 december 2011
Trådstartare
#8
Okej så koppligen brukar vara hårda då på 9000 ?
Men det där med backen är väl rätt lätt att det händer med dom flesta gamla bilar ? att etc backen inte går i och så får man koppla om så brukar dom gå i.

Du får gärna förklara mer om hur man löder om kontakterna i relät, vanligt fel det med ?

Forummoderator
18 127 Inlägg
27 december 2011
#9
Jag brukar vara gnällig men det låter bra. Provkör ordentligt och kolla tempmätaren när den står still och värmen avstängd på tomgång. Visst kan backen vara gnällig på gamla bilar men ofta ska backen gå in utan "frikoppling" i 19 fall av 20. Strular den för det mesta så tänk över saken.

Trevlig och snål bil annars! Kolla all el.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

unibet
27 december 2011
Trådstartare
#10
Ska iväg att provköra den nu, återkommer.

unibet
27 december 2011
Trådstartare
#11
Sådär då har jag varit och provkört, fungerar mycket bra med växlarna. Prövade backen mycket och den fungerade som den skulle.
Men något som jag la märke till var att tempmätaren låg lite under halv.
Den la sig aldrig på mitten som jag vill att det ska vara, annars så fungerade den bra faktiskt.

Något som brukar strula ?

1 062 Inlägg
28 december 2011
#12
unibet skrev:
Sådär då har jag varit och provkört, fungerar mycket bra med växlarna. Prövade backen mycket och den fungerade som den skulle.
Men något som jag la märke till var att tempmätaren låg lite under halv.
Den la sig aldrig på mitten som jag vill att det ska vara, annars så fungerade den bra faktiskt.

Något som brukar strula ?

Ingen fara. Brukar vara så på många 9000. Brukar bero på ett elfel i instrumentet. Och i vissa fall på att termostaten är paj.
Så länge den ligger stadigt och inte fladdrar så är det bra.

M.V.H.



Sök