2502
Sök

Byta turbo 200sx 92

Volvomekaniker
299 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#1
Turbon har pajat och jag tänkte köpa ny typ en kullagrad t28 och ett annat grenrör ,3" donwpipe och avgassystem

behöver jag byta ut mer eller bygga om och isåfall vad?

Allting är orginal

Tacksam för alla svar


Rörpulare
1 453 Inlägg
2 september 2006
#2
Förstod inte rikigt. men du behöver inte igentligen byta nånting för att få plats me snurran.. kan köra org grenrör samt downpipe.. men varför inte göra så bilen kan andas lite bättre och köpa de grejerna du beskrev där ovanför men som sagt du behöver inte byta grenrör och system för snurrans skull:) lycka till!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Volvomekaniker
299 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
#3
nissan 200sx skrev:
Förstod inte rikigt. men du behöver inte igentligen byta nånting för att få plats me snurran.. kan köra org grenrör samt downpipe.. men varför inte göra så bilen kan andas lite bättre och köpa de grejerna du beskrev där ovanför men som sagt du behöver inte byta grenrör och system för snurrans skull:) lycka till!

nä jag tänkte på laddtycket och motor styrningen eller det är bara att sätta på och köra som vanligt?


Rörpulare
1 453 Inlägg
2 september 2006
#4
Förresten kan du ju köpa en t28bb snurra nu billigt på 200:a sidan om den inte blivit såld har bara gått 300mil fast ja tror att han skulle behålla den och sälja sin nya nu fast han har ändrat sig några ggr nu men hör me han annars kostar de 8500 inkl frakt från england 3-4 tusen dyrare i sverige! god till 340hk och bra spol up! har beställt en ja sj nu:)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Rörpulare
1 453 Inlägg
2 september 2006
#5
De e bara att sätta på sen kan du köra på de laddtryck du sj vill 0.8 eller 1.2 upptill dej:) men passa din org bottendel skulle inte ladda över 1.3-1.4 om ja vore du!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

terazzi
2 september 2006
#6
Om du ändå ska köpa downpipe så köp frontpipe med i samma veva tongue
Bara plugga in turbon så ;D

www.streetpower.se har jag för mig har det!

Rörpulare
1 453 Inlägg
2 september 2006
#7
Den där länken rånar dej på pengar! försök istället fixa nån kontakt på 200:a sidan eller något och ta hem ett eget system motoria eller dyligt köpte hela mitt system för 5000kr och en catback system för 7999  från den där sidan e nog inte den bästa affären ja sett iaf! om inte annat lägg ut en köpes annons på www.200sx.nu

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

terazzi
2 september 2006
#8
Ja det är tur man kan fixa själv, men kan man inte det så får man ju beställa tyvvär =/

74 Inlägg
3 september 2006
#9
Du bör nog byta chip och soppapump också. Soppapumpen räcker ju knappt till orginal effekt och utan chip så kommer du få fuel cuts om du laddar mer än ca 0,9 bar.
Sen skulle ju inte luftfilter och större ic skada heller.
Senast redigerat av Juka (3 september 2006)

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
3 september 2006
#10
Juka skrev:
Du bör nog byta chip och soppapump också. Soppapumpen räcker ju knappt till orginal effekt och utan chip så kommer du få fuel cuts om du laddar mer än ca 0,9 bar.
Sen skulle ju inte luftfilter och större ic skada heller.

En oljekylare står högt upp på "att köpa-listan" när man ska trimma en s13 också.


Volvomekaniker
299 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
#11
insane_1 skrev:
Juka skrev:
Du bör nog byta chip och soppapump också. Soppapumpen räcker ju knappt till orginal effekt och utan chip så kommer du få fuel cuts om du laddar mer än ca 0,9 bar.
Sen skulle ju inte luftfilter och större ic skada heller.

En oljekylare står högt upp på "att köpa-listan" när man ska trimma en s13 också.

Var koplar man in oljekylaren??


1 741 Inlägg
3 september 2006
#12
mellan oljefiltret och blocket (alltså där orginal "oljekylare" sitter värmare eller vad man ska kalla den) behåll den gamla åxå hjälper oljan komma snabbare upp i arbetstemp.

och som sagt en ic, luftfilter, soppapump, avgas och chip. då kommer den att gå fint big_smile men bara rekomenderat är ju soppapump & oljekyl.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Volvomekaniker
299 Inlägg
4 september 2006
Trådstartare
#13
nissan 200sx skrev:
Förresten kan du ju köpa en t28bb snurra nu billigt på 200:a sidan om den inte blivit såld har bara gått 300mil fast ja tror att han skulle behålla den och sälja sin nya nu fast han har ändrat sig några ggr nu men hör me han annars kostar de 8500 inkl frakt från england 3-4 tusen dyrare i sverige! god till 340hk och bra spol up! har beställt en ja sj nu:)

jag har hittat en T25/28 Turbo är det något att satsa på??


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
5 september 2006
#14
Rille_745 skrev:
jag har hittat en T25/28 Turbo är det något att satsa på??

T25/28 sitter i s14 original. Har kompressordel från T28 men avgashus från T25, dvs samma avgashus som orginalturbon på S13.
Om den är något att satsa på beror ju på vad du har för framtidplaner samt vad det är för pris på snurran?
Annars så har Apex Performance nyss haft bra priser på Garrett T28BB. Nu när dom rear ut dom så går dom på 8500kr inkl frakt. Denna turbo är ju lite mer att "växa i" om du planerar för mer effekt i framtiden.


Volvomekaniker
299 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
#15
insane_1 skrev:
Rille_745 skrev:
jag har hittat en T25/28 Turbo är det något att satsa på??

T25/28 sitter i s14 original. Har kompressordel från T28 men avgashus från T25, dvs samma avgashus som orginalturbon på S13.
Om den är något att satsa på beror ju på vad du har för framtidplaner samt vad det är för pris på snurran?
Annars så har Apex Performance nyss haft bra priser på Garrett T28BB. Nu när dom rear ut dom så går dom på 8500kr inkl frakt. Denna turbo är ju lite mer att "växa i" om du planerar för mer effekt i framtiden.

okej ja jag hade tänkta trima en del


3 Inlägg
7 september 2006
#16
Hej! ett stort tips köp dump ventil. om du inte gör det kommer turbon paja igen. det låter lite grymmare oxå. lite skön turbo sång är aldrig fel. tongue
hoppas att det lyckas

Saab nörd
224 Inlägg
7 september 2006
#17
Wesslan90 skrev:
Hej! ett stort tips köp dump ventil. om du inte gör det kommer turbon paja igen. det låter lite grymmare oxå. lite skön turbo sång är aldrig fel. tongue
hoppas att det lyckas

Varför skulle turbon "pajja" igen? :S Det sitter redan en "dump ventil" på bilen orginal.
Senast redigerat av olssson (7 september 2006)

Saab For Life!

74 Inlägg
8 september 2006
#18
Nä det sitter faktiskt ingen dump på s13 orginal.

preem pump
836 Inlägg
8 september 2006
#19
Juka skrev:
Nä det sitter faktiskt ingen dump på s13 orginal.

du har rätt i att det inte sitter någon kromad tuff sak med tuffa trattar på som låter som satan.
men någon form av avlastningsventil sitter det någonstans... vet dock ej var

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
8 september 2006
#20
mannen666666 skrev:
Juka skrev:
Nä det sitter faktiskt ingen dump på s13 orginal.

du har rätt i att det inte sitter någon kromad tuff sak med tuffa trattar på som låter som satan.
men någon form av avlastningsventil sitter det någonstans... vet dock ej var

Nej, det är sant som Juka säger. Det sitter ingen avlastningsventil original på s13, dock har efterträdaren s14 begåvats med en sådan från fabrik.



Sök