DAGSAKTUELLA UPPDATERINGAR SENARE I TRÅDEN

Klipper från min projekttråd från STCS:
Efter ett tråkigt avslut för min 9000 så får man ta sig i kragen och ge sig på något annat.
Förhoppningsvis har jag lärt mig att inte börja med allt samtidigt.
Många oavslutade projekt och rost som började dyka upp överallt så tappade jag motivationen och lade ner banräsertankarna.
Jag satte ut en köpeannons och fick napp efter några dagar.
Efter lite förhandlade så åkte jag hem med en steelgrey SAAB 9-5 Aero -02 för 22 000kr.
Nästintill fullutrustad med: AS3 stereo, svart skinninredning mm..
"Defekter" fanns såsom små rostfläckar på hundbenen, baklucka, huv mm.
Vänster blinkers hade även lossat på motorvägen och slagit småbucklor i vänster framskärm samt huv. Höger hjullager behövde bytas samt nivågivarna för Xenon:et behövde ses över.
Bilen fick gå en vecka med standardprogram innan jag fick ett BP på mailen från Mackan.
Efter ett par tankar på E85 så tjuter soppapumpen lite illavarslande så ett byte där är nog aktuellt.
En mycket potent motor från min 9000 blev ju helt plötsligt stående så planerna skenade ju snabbt iväg. Motorn skall numera byte kostym och hängas i 9-5:an.
Och specen blir då följande.
Motor:
B206i uppborrat till 93mm, 2,3 vev, modifierat för kolvkylningsmunstycken.
ARP bultar till Ramlageröverfall
EXD:s "Arp-bultar" till topplocket
Smidda H-Profil stakar samt JE smidda kolvar
9-5 tråg med AN10 för oljeretur
Allting viktat samt balanserat
O-ringat block
Hemmaportad T5 topp med T16 kammar samt Volvo ventilfjädrar
TD05H BIG20G-8#
Transmisson:
Aerolåda med Quaife diffbroms, uppdateringssats samt stum stålhylsa.
Sachs RCS200 tvåskivig sinterkoppling.
Bränsle/avgas:
3" egenbyggd DP med en 100 CPSI racekatalysator.
KL-racing halvsats i rostfritt.
Siemens DEKA 875cc spridare med en AN8 hemmasnickrad fuelrail.
AN6 matning och retur.
3bar BTR från en 9000 2,3i.
340LPH prestandapump från tunelab.
Bromsar fram kommer även att bytas då jag sitter på ett par Mercedes CLS550 4-kolv OK. Audi A6 330mm skivor är påväg hem från Tyskland.
Mycket av motorplanerna hänger på den dåliga begagnatmarknaden och om man
får sålt lite gamla delar från min 9000.
Lite bilder skall ni också få.
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/258123/258123-2442295.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/258123/258123-2442287.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/258123/258123-2442291.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/60/59737/258123/258123-2442292.jpg]()