3052
Sök

SAAB 9-5 Aero goes 2,5L gaträser

Målet för 2013 är att få igång en trevlig gat/banbil med lite sleeperstuk.

49 631 Visningar
Uppdaterades senast 14 juni 2013
72 Inlägg
1 februari 2012
#21
ser bra ut! smile


1 497 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#22
Kan väl göra en liten uppdatering här igen. smile

Mycket har hänt sedan sist. Bilen har körts ca 5 mil i sommar. Fem problemfyllda mil dock.
Skenande laddtryck, bogseringar och annat strul. Motorn hängdes ur igen i höstas och plockades sedan ner för att upptäcka detta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-2a25f40f4f7b4d6e7765e02eaa2d39c0.jpg

Något som gått riktigt illa i cylinder 1.

Så nya JE 93.5mm kolvar har beställts hem, blocket har bearbetats, portad topp med ställbara drev och Enem 276 kammar har inhandlats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-07e96875124750d528295bb2c819f34f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-761eca48a611f5356b60527e2d22ca44.jpg

Ny större turbo och extraktorgrenrör och hittat hem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-b2374f09bb04f158ad25021617c66917.jpg

Fuel rail har byggts om för att inte krocka med motorfästet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-06fec4293ccde08a00bb18dfc9e8430a.jpg

Nya coilovers fram har anpassats för att passa 9-5 02-

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-3fb628df15a8dba2701b25a89b797481.jpg

En uppsättning "bolt on" bromsar har köpts. Allt för billigt dessutom smile

360mm, 6-kolv fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-ad665692789eec7b2941cc72a3c0ce44.jpg

332mm, 4-kolv bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-7b57521c9c9dc3a9c79a3c968f749420.jpg

Köpt en lös bakvagn som blästrats och lackats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-91199416f058658bafebd6577f5841e7.jpg

Ursäkta ett rörigt inlägg wink
Senast redigerat av AxlSam (3 januari 2013)

1 497 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#24
Fortsätter att skruva motor.

Lagerspel uppmätta för vev och ramlager (inom tolerans). Kolvringsgap inslipade:
1:a ring 0.4mm, 2:a ring 0.5mm, oljeringar 1.4mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-a201d2ca57a53a50cbbb66ccf2c8f579.jpg

Topplockspackning urklippt för skärringarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-6635ae04fd8d293d01e9556b02b5dba1.jpg

Topplock tillfälligt monterat med modellera på kolvarna. För att mäta frigång för ventilerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-3ad4d4f4f42c673219b360e860647135.jpg

/ Axel

1 080 Inlägg
5 januari 2013
#25
Trevligt att skruva ihop nya fina grejer, blev det nåt av snålbilsprojektet? smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

1 497 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#26
pontiacen skrev:
Trevligt att skruva ihop nya fina grejer, blev det nåt av snålbilsprojektet? smile

Rena prylar gör det så mycket roligare.
Snålbilsprojektet drar igång så fort räsern rullar. Den får brukas som vardagsbil ett tag under tiden motorbytet sker i den röda. smile


Nollning av vev och montering av kamdrev idag. Imorgon skall kammarna klockas in och veven dras runt för kontroll av frigång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-448de3d7c31785e12127185b5afbda0a.jpg

1 697 Inlägg
5 januari 2013
#27
Får hoppas det lirar nu så bilen kommer ut lite i sommar smile

Var det kralligare fjädrar i toppen också?


1 497 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#28
Juvakka skrev:
Får hoppas det lirar nu så bilen kommer ut lite i sommar smile

Var det kralligare fjädrar i toppen också?

Ja, vet inte vad för några bara. Lägger väl varvstopp runt 7200 smile

1 497 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#29
Kammar inklockade och frigång mellan ventiler och kolvar är bra.
Bröst- och transmissionskåpor är monterade samt grenrör och turbo "dithängt" för att se hur mycket plats man har över. Kan korta ner någon centimeter på kompressorhuset. Ligger lite väl nära vattenpumpen som det är nu.
Såg även att WG-porten behöver portas upp rejält.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-807821b4cddcbc9eb7de56fc77fec51c.jpg

1 080 Inlägg
24 januari 2013
#30
Fått ihop motorn än eller? smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

1 497 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#31
pontiacen skrev:
Fått ihop motorn än eller? smile

I princip!

Kändes inte nödvändigt med en projekttråd när jag är den ända som skriver wink

1 080 Inlägg
30 januari 2013
#32
AxlSam skrev:
pontiacen skrev:
Fått ihop motorn än eller? smile

I princip!

Kändes inte nödvändigt med en projekttråd när jag är den ända som skriver wink

Ne, monologer är aldrig kul hmm

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

1 497 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#33
pontiacen skrev:
AxlSam skrev:
pontiacen skrev:
Fått ihop motorn än eller? smile

I princip!

Kändes inte nödvändigt med en projekttråd när jag är den ända som skriver wink

Ne, monologer är aldrig kul hmm

Med lite flyt så är motorn på plats i helgen smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
30 januari 2013
#34
AxlSam skrev:
pontiacen skrev:
AxlSam skrev:

I princip!

Kändes inte nödvändigt med en projekttråd när jag är den ända som skriver wink

Ne, monologer är aldrig kul hmm

Med lite flyt så är motorn på plats i helgen smile

Jag skriver inte så mkt hmm men läser desto mer big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 049 Inlägg
31 januari 2013
#35
Klart man läser om man som jag har en 9-5 2,3 t som bruksbil.

Du gör ett fint jobb!!

1 080 Inlägg
31 januari 2013
#36
AxlSam skrev:
Med lite flyt så är motorn på plats i helgen smile

Härligt, då är du i god tid till knutan då ju tongue

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

1 497 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#37
Finns det folk här inne som följer så kan jag ju dela med mig.

Fästen till fuel rail är klara och monterat på motorn ihop med spridarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-dcb49abb1bce91ec57e7f273b7aa6a2c.jpg

Hållare för dubbla pumpar tillverkat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-c639978d9c2c4f7a756ce6e44ce9927c.jpg

Pumplock modifieras med ytterligare en AN-6 koppling och en förskruvning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-6d9af7f95f67408336ffd8c01f05a021.jpg

Två pumpar monterade i original armatur:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-6d2f8ddbf76c0565a9de39d4efcef7fb.jpg

Turbon delad för svarvning av kompressorhus samt portning av WG-hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-ff0e8aa73e005e01dbe08d8f3356a901.jpg

Svarvat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-3c982f3781e14a7e399cfff358822801.jpg

Utöver detta så är grenrörsflänsen planad då den var rejält skev.
Har även skickat efter ett 25mm krängningshämmarkit från Sasab. Subframe är nerhängd och ligger inne för blästring och pulverlack nu. Passar på att "boxa" länkarmarna samtidigt.

1 049 Inlägg
1 februari 2013
#38
Varöför svarva Kompressorhus?

1 497 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#39
tommyhjortasen skrev:
Varöför svarva Kompressorhus?

4" in i GT30 original. Alldeles för stort.

4 299 Inlägg
1 februari 2013
#40
Har du slutat uppdatera stcs också?
Händer ju massa kul och sevärt ju! smile



Sök