2556
Sök

BEHÖVER HJÄLP! Med min Volkswagen polo och dess helljus

36 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#1
Har ett litet dilemma, för ett tag sedan kopplade vi in fjärrljus på min Volkswagen polo - 96.
funkade skit bra i en vecka eller så.
Och helt plötsligt en dag när jag skulle köra till jobbet så fungerade inte helljuset ALLS och halvljuset funkar enbart på det läget den är när den startas !


På det första läget (automatiskt halvljus)
På det andra läget (Parkeringsljus)
På det tredje läget (Helljus och halv)

Men om jag vrider den till det 3:dje läget så funkar inte hel och halv ljus. Enbart baklyktorna.

Och om jag har den i första läget och håller inne helljus spaken då funkar hellyset men motorljudet ändras på något vis.. sakar ner i varv..


HELSKUMT!

Någon som vet om det finns något relä till helljus?
Vad har de för nummer i så fall?

eller är det något annat som är fel..

Allt är helt lamporna, säkringar m.m är helt

HJÄLP....

36 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#2
Swedenrockers skrev:
Vet du om det användes nåt relä till extraljusen?

Ja vi använder relä till extraljuset, och vi har även provat att byta ut det men där är inget fel på de hmm

36 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#3
Swedenrockers skrev:
Vet du var matningen till reläet är taget ifrån?

Vad menar du med matningen?
För vi har satt det på hellyset så när hellyset går igårn så startas också fjärrljuset

36 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#4
Swedenrockers skrev:
Den ström som extraljusen drar.
Reläet har en anslutning som brukar betecknas '30' som kopplas till batterispänning via säkring.
Det finns även beteckningarna '85' '86' och '87', där styrströmmen går över '85' och '86', det är en låg strömstyrka och styrsignalen tas från original helljuskrets.
'87' är utgången till förbrukaren (extralljuslamporna i det här fallet).
När en ström passerar över magnetspolen i reläet 85-->86 så sluts kontakten och låter strömmen passera mellan 30 och 87 och lamporna tänds.

Så jag kan fråga om var både matning och styrström är taget ifrån.
xXxMuttanxXx skrev:
Vad menar du med matningen?
För vi har satt det på hellyset så när hellyset går igårn så startas också fjärrljuset


extraljus reläet är kopplat precis som du beskriver.. kopplade det enligt ett kopplingsschema..

36 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#5
Swedenrockers skrev:
Mmm, men jag vill ändå veta vart i bilen ni kopplade in dessa om det går för sig.

vi tog det innan reläboxen om man kan förklara det så. Minus tog vi från karossen, Plus tog jag från hellyset, sen tog vi och kopplade in fjärrljusrampen (4st små lampor i en ramp) till reläet och minus till rampen.

36 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#6
Swedenrockers skrev:
Menar du matningen '30' innan reläboxen och styrströmmen '85' eller '86' från helljuset bara så det är helt klart eftersom det gör en stor skillnad?
xXxMuttanxXx skrev:
vi tog det innan reläboxen om man kan förklara det så. Minus tog vi från karossen, Plus tog jag från hellyset, sen tog vi och kopplade in fjärrljusrampen (4st små lampor i en ramp) till reläet och minus till rampen.


styrström 85, matning 30 matningen är minus???

36 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#7
men vad har extraljuset med hel och halv lyset att göra?? borde inte de funka ändå??

36 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#8
Swedenrockers skrev:
xXxMuttanxXx skrev:
men vad har extraljuset med hel och halv lyset att göra?? borde inte de funka ändå??

Det gör det vanligtvis, MEN om man tar matningsströmmen på fel ställe så finns möjligheten att t.ex ljusvredet bränns sönder eller en av matningarna till den om det är olika på halvljusautomatiken och vanliga halv/hel-läget.

okok.. men med matning menar du vart jag tar plus ifrån.. för den tar jag direkt från batteriet och en 10amp säkring innan

36 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#9
Swedenrockers skrev:
xXxMuttanxXx skrev:
okok.. men med matning menar du vart jag tar plus ifrån.. för den tar jag direkt från batteriet och en 10amp säkring innan

Exakt.
Men 10 A räcker vanligtvis inte till 4 st extraljuslampor., de brukar vanligtvis vara på 55 watt styck.
4*55W = 220 W
220 W / ca 13 V = 16,9 A, det finns risk för att säkringen går, att säkringshållaren smälter eller att kablarna är dimensionerade efter säkringen och därför brinner av.

Var tog ni styrströmmen? Vid nån utav originallamporna eller?

styrströmmen tog jag från helljuset. inne i bilen innan säkringsdosan från helljuset vid hel & halvljus spaken vid ratten..

36 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#10
Swedenrockers skrev:
xXxMuttanxXx skrev:
styrströmmen tog jag från helljuset. inne i bilen innan säkringsdosan från helljuset vid hel & halvljus spaken vid ratten..

Perfekt, jag ska leta efter ett elschema, hittar jag det så kan det underlätta.
Btw, fungerar extraljusen fortfarande?
Och som svar på en annan fråga i ditt första inlägg, när man har fler lysen än original så är det inte ovanligt att motorn ändrar ljudkaraktär på tomgång om man slår på helljuset eftersom strömåtgången ökar och därmed även belastningen på motorn då generatorn bromsar upp en del ytterligare.

mm förstod nog det men extra ljuset funkar inte de heller så något säger mig att det är spackarna vid ratten är sönder.. =S

36 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#11
Swedenrockers skrev:
xXxMuttanxXx skrev:
mm förstod nog det men extra ljuset funkar inte de heller så något säger mig att det är spackarna vid ratten är sönder.. =S

Har du nån multimeter?

ja

36 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#12
Swedenrockers skrev:
xXxMuttanxXx skrev:
ja

Då kan du enkelt mäta dig fram till vart spänningen saknas.
Du kan t.ex mäta vid ljusvredet och vid spakstället först för att säkerställa om det är före eller efter nån av dessa spänningen saknas.

okok.. får testa det i morgon

36 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#13
E1 strömstälaren
E4 stömbrytaren
El centralen där reläna sitter??

36 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#14
Swedenrockers skrev:
xXxMuttanxXx skrev:
E1 strömstälaren
E4 stömbrytaren
El centralen där reläna sitter??

E1 Ljusvredet
E4 Spaken
Zentralelektrik Säkringscentralen, inget relä till lysena all matning går genom spak och ljusvred.
Edit: men ja, du har även reläer där till bilens andra system.
Jag tänkte på om du ville att jag skulle beskriva strömvägen i de olika lägena?

ja tack big_smile förstår lite av det

36 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#15
Swedenrockers skrev:
xXxMuttanxXx skrev:
ja tack big_smile förstår lite av det

Då kan du gå och tryna nu, så fixar jag det under tiden.
När tänkte du börja med det?

morgon middag..

36 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#16
Swedenrockers skrev:
xXxMuttanxXx skrev:
morgon middag..

Jao, då ska jag få fart på Photoshop och kladda lite.

Sov gott och lycka till imorrn : )

tackar så mycket för hjälpen.. big_smile


Sök