2692
Sök

Förslag på lådbygge till en Volvo 740.

42 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Tjenare!

Jag har en temporär låda just nu men måste bygga en ny till 740n eftersom lådan är för liten.
Är det någon som har tips på hur jag ska bygga lådan i skuffen? jag har tänkt att basarna ska vara riktade emot skylten/baklysena för bästa tryck (funkar kanon just nu), problemet jag har är att skuffen är ju "upphöjd" längst in emot ryggstödet.
Jag har även funderat att bygga lådan så nära ryggstödet man kan för att få upp basrör igenom hatthyllan.
Någon som har något bra tips på hur jag ska göra och vilken volym jag ska ha på lådan?

Basar : 2 st JBL P1222
Rek sluten låda : 28 liter.
Rek : basreflexlåda 50 liter.
http://nardik.se/produkt/JBL-Power-P1222

Tack på förhand!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 januari 2012
du får inte bästa tryck genom att vända basarna bakåt. Det absolut bästa är en framvänd låda som är tätad på sidorna för att bara pressa ut i kupen. Dock är detta ganska problematiskt i en 740 då utrymmet under hathyllan endast är runt 30 cm. Att föredra är ju 10" då dem går in på höjden.

3 187 Inlägg
3 januari 2012
Nitromast skrev:
du får inte bästa tryck genom att vända basarna bakåt. Det absolut bästa är en framvänd låda som är tätad på sidorna för att bara pressa ut i kupen. Dock är detta ganska problematiskt i en 740 då utrymmet under hathyllan endast är runt 30 cm. Att föredra är ju 10" då dem går in på höjden.

spelar dock oftast högst på mätaren med lådan spelandes bakåt, men ljudet blir skit istället. men är man bara ute efter att spela högt så är det oftast bakåt som gäller.

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
3 januari 2012
Tycker du ska ha lådan framåtvänd, är det inte skidlucka i 740? Den ett bra sätt att få in trycket i kupen. Du kan ju alltid bygga en låda med en lutande vägg fram för att få in 12"arna. Nu vet jag inte riktigt hur stort utrymmet är på en 740 så vet inte hur mkt väggen måste lutas, men blir ju mkt mer arbete. Skulle också rekommenderat ett gäng 10"are istället.

Supraman
2 300 Inlägg
3 januari 2012
Du kan ha basarna bakåt och portar upp genom hatthyllan, kommer att låta bra förutsatt att lådan är rätt byggd.
Hade en 740 med tre 10" bakåtvända och två portar spelandes genom hatthyllan.
Spelade rent och med högt ljudtrycik.
Detta recept byggt av en av sveriges största ljudgurus, så jo din tanke kommer funka.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 januari 2012
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:

spelar dock oftast högst på mätaren med lådan spelandes bakåt, men ljudet blir skit istället. men är man bara ute efter att spela högt så är det oftast bakåt som gäller.

Jag har ju inte provat själv. Men jag betvivlar starkt på detta fenomen i en 740. Man förlorar ju i princip allt tryck genom att låta den spela i skuffen. Kanske det dock visar högre på mätaren. Men det ger ju såpass sämre ljud, samt så känns det inte lika mycket så det är inte värt det. Sen är väl kanske inte en 740 optimal att tävla för att spela högt i heller. (744)

3 187 Inlägg
3 januari 2012
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:

Jag har ju inte provat själv. Men jag betvivlar starkt på detta fenomen i en 740. Man förlorar ju i princip allt tryck genom att låta den spela i skuffen. Kanske det dock visar högre på mätaren. Men det ger ju såpass sämre ljud, samt så känns det inte lika mycket så det är inte värt det. Sen är väl kanske inte en 740 optimal att tävla för att spela högt i heller. (744)

som jag skrev, på mätaren inget annat. är det spela högst som gäller så är det lådan bakåt placerad ca 5 cm från baklucka. låter skit men ger oftast bästa resultatet på mätaren.

42 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
Tack för svaren och så, men är det någon som har en fundering på hur jag ska bygga lådan om jag vill ha basarna emot ryggstödet då? smile

14 Inlägg
4 januari 2012
Jag har en 940 så jag hade ju lite högre i tak ( 40cm) men jag har 6x9 or som sticker ner så det blev bara 30. Men jag gjorde så att jag tog lutningen på baksätet( i min var det 63 grader) sen byggde jag en bandpass och drog porten genom skidluckan. på det sättet fick jag inget ljud kvar i bagaget. se till bara att du bygger lådan rätt.

42 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Okej! Tack så mycket för tipset! smile

Sök