2171
Sök

Bolles Projekt: Volvo V70XC Denna gången fick den vara hel i nio dagar. När ska detta sluta?

Uppfräschning och utrusta med originalutrustning som saknas! Kanske även lite annat påhitt som följer...

163 731 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2013
2 763 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#241
Rquired skrev:
BOLIN_ skrev:
Nu ligger det uppe tre klipp som visar att min XC är bakhjulsdriven!

http://www.garaget.org/video/131240

http://www.garaget.org/video/131289

http://www.garaget.org/video/131291

Jag uppmanar inte till att plocka bort drivningen i fram, risken för totalras av drivlinan är stor!

Den ska fixas tillbaka till AWD i mellandagarna för er som vill veta.
Vad skall man med en 530i till, du fick köra lite bakhjulsdrivet i vinter oavsett! smile
Precis, haha! Dock tror jag inte att man hade varit lika orolig för ras i en 530i som jag är i min XC nu när den endast driver där bak tongue

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#242
siiimooon skrev:
BOLIN_ skrev:
siiimooon skrev:

Inte direkt, finns några grusplaner men dom är såklart oplogade, tvivlar på att man tar sig fram där ens med awd! tongue

Jovisst! http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_855 … 10&w=1
Går säkert att få den duglig igen. smile
Hur mycket snö ligger det där då? tongue
Mycket! vågar inte åka ut där med XC70in (04, 2,5t) ens, och den tuggar sig fram riktigt bra.. big_smile
Är nog en 40-50cm, tror det tar stopp ganska fort.
Jaha, det är alltså så pass mycket tongue Den där 855:an kan nog gå att få till, bara att ta det lugnt och metodiskt när du ska byta toppackningen så ska det nog inte vara några problem ska du se smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#243
Mack skrev:
siiimooon skrev:
BOLIN_ skrev:

Finns det inget industriområde som är lite större och som brukar vara folktomma på kvällarna? smile

Du har möjligtvis ingen länk till den 855 AWD du kollar på? smile
Inte direkt, finns några grusplaner men dom är såklart oplogade, tvivlar på att man tar sig fram där ens med awd! tongue

Jovisst! http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_855 … 10&w=1
Går säkert att få den duglig igen. smile
Den där hade jag varit försiktig att köpa. Är toppackningen flugen så kan man ge sig den på att den inte är välskött i överlag heller..men jag kan såklart ha fel också.
Kan tyvärr också vara så som Mack säger hmm

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#244
Rquired skrev:
BOLIN_ skrev:
Rquired skrev:

Vad skall man med en 530i till, du fick köra lite bakhjulsdrivet i vinter oavsett! smile
Precis, haha! Dock tror jag inte att man hade varit lika orolig för ras i en 530i som jag är i min XC nu när den endast driver där bak tongue
Säg inte det, jag har hört att det skall vara opålitliga åbäken de där tyskarna. wink
Haha, ja vem vet, tydligen måste man ju ha med sig träklossar i motorutrymmena på de... wink

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#245
siiimooon skrev:
Mack skrev:
siiimooon skrev:
BOLIN_ skrev:
siiimooon skrev:
Finns inga häromkring, den största sitter det stolpar på överallt så där vågar man inte ladda på riktigt.. hmm

Får se om bilen är kvar, var lite fix på den men det är nog inget större. smile
Finns det inget industriområde som är lite större och som brukar vara folktomma på kvällarna? smile

Du har möjligtvis ingen länk till den 855 AWD du kollar på? smile
Inte direkt, finns några grusplaner men dom är såklart oplogade, tvivlar på att man tar sig fram där ens med awd! tongue

Jovisst! http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_855 … 10&w=1
Går säkert att få den duglig igen. smile
Den där hade jag varit försiktig att köpa. Är toppackningen flugen så kan man ge sig den på att den inte är välskött i överlag heller..men jag kan såklart ha fel också.
Ja det finns nog en hel del fix på den, men man måste ju ha nånting att göra.. big_smile

BOLIN_ skrev:
siiimooon skrev:

Mycket! vågar inte åka ut där med XC70in (04, 2,5t) ens, och den tuggar sig fram riktigt bra.. big_smile
Är nog en 40-50cm, tror det tar stopp ganska fort.
Jaha, det är alltså så pass mycket tongue Den där 855:an kan nog gå att få till, bara att ta det lugnt och metodiskt när du ska byta toppackningen så ska det nog inte vara några problem ska du se smile
Toppackningen är nog minsta problemet, har inte bytt någon innan men tar man det bara lugnt så går det nog lätt. smile
Åk och kolla på den och granska den noga, är det mycket rost, ge fan i att köpa den och vänta tills det dyker upp en bättre!! smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#246
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
siiimooon skrev:
Mack skrev:
siiimooon skrev:
BOLIN_ skrev:
siiimooon skrev:
Finns inga häromkring, den största sitter det stolpar på överallt så där vågar man inte ladda på riktigt.. hmm

Får se om bilen är kvar, var lite fix på den men det är nog inget större. smile
Finns det inget industriområde som är lite större och som brukar vara folktomma på kvällarna? smile

Du har möjligtvis ingen länk till den 855 AWD du kollar på? smile
Inte direkt, finns några grusplaner men dom är såklart oplogade, tvivlar på att man tar sig fram där ens med awd! tongue

Jovisst! http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_855 … 10&w=1
Går säkert att få den duglig igen. smile
Den där hade jag varit försiktig att köpa. Är toppackningen flugen så kan man ge sig den på att den inte är välskött i överlag heller..men jag kan såklart ha fel också.
Ja det finns nog en hel del fix på den, men man måste ju ha nånting att göra.. big_smile


Toppackningen är nog minsta problemet, har inte bytt någon innan men tar man det bara lugnt så går det nog lätt. smile
Åk och kolla på den och granska den noga, är det mycket rost, ge fan i att köpa den och vänta tills det dyker upp en bättre!! smile
Precis. Och passa på och fråga om hylsan till fyrhjulsdriften är utbytt till den nyare varianten. Är den det så är rosten inte så mycket att prata om.
Nej precis smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#247
siiimooon skrev:
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
siiimooon skrev:
Inte direkt, finns några grusplaner men dom är såklart oplogade, tvivlar på att man tar sig fram där ens med awd! tongue

Jovisst! http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_855 … 10&w=1
Går säkert att få den duglig igen. smile
Den där hade jag varit försiktig att köpa. Är toppackningen flugen så kan man ge sig den på att den inte är välskött i överlag heller..men jag kan såklart ha fel också.
Kan tyvärr också vara så som Mack säger hmm
Observera dessutom rostfläckarna på dörrarna, och har rosten kommit dit så är det nästan en självklarhet att det är i bakre hjulhusen och i bakluckan också..
Ska vara rost på dörrar och framskärmar enligt han, men kan ju såklart vara mer! Men det visar sig, bilen kan ju vara såld också..

BOLIN_ skrev:
siiimooon skrev:
Mack skrev:
siiimooon skrev:
BOLIN_ skrev:
siiimooon skrev:
Finns inga häromkring, den största sitter det stolpar på överallt så där vågar man inte ladda på riktigt.. hmm

Får se om bilen är kvar, var lite fix på den men det är nog inget större. smile
Finns det inget industriområde som är lite större och som brukar vara folktomma på kvällarna? smile

Du har möjligtvis ingen länk till den 855 AWD du kollar på? smile
Inte direkt, finns några grusplaner men dom är såklart oplogade, tvivlar på att man tar sig fram där ens med awd! tongue

Jovisst! http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_855 … 10&w=1
Går säkert att få den duglig igen. smile
Den där hade jag varit försiktig att köpa. Är toppackningen flugen så kan man ge sig den på att den inte är välskött i överlag heller..men jag kan såklart ha fel också.
Ja det finns nog en hel del fix på den, men man måste ju ha nånting att göra.. big_smile


Toppackningen är nog minsta problemet, har inte bytt någon innan men tar man det bara lugnt så går det nog lätt. smile
Åk och kolla på den och granska den noga, är det mycket rost, ge fan i att köpa den och vänta tills det dyker upp en bättre!! smile
Låter som en bra idé. wink
Återkom sen när du har kollat på den! big_smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#248
Jag vill här med önska alla garagetvänner en riktigt god (h)jul och ta det lugnt i garagen ikväll! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-52517dcffa57c25ab899590ce1b125e8.jpg


Ha det bäst alla! smile

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#249
Mack skrev:
God jul!
Ha en riktigt bra julafton Lars! smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#250
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
God jul!
Ha en riktigt bra julafton Lars! smile
Detsamma!
Tack, ska åka en runda i XC:n sen smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#251
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Detsamma!
Tack, ska åka en runda i XC:n sen smile
Hehe ok, vi ska ut i snöovädret med V70:in snart.
Den kommer ta dig fram utan problem! smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#252
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Hehe ok, vi ska ut i snöovädret med V70:in snart.
Den kommer ta dig fram utan problem! smile
Ja jag är inte orolig, hehe.
Nu, du kör ju AWD så det förstår jag! smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#253
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Ja jag är inte orolig, hehe.
Nu, du kör ju AWD så det förstår jag! smile
Jajo, men med ett jävligt klent bakhjulslager..men..det går!
Just de ja, ditt hjullager sjunger ju på sista versen! Det håller! smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#254
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:

Jajo, men med ett jävligt klent bakhjulslager..men..det går!
Just de ja, ditt hjullager sjunger ju på sista versen! Det håller! smile
Bara fläska på med volymen på stereon så hör man inte eländet..haha.
Ja precis wink
Kooza skrev:
God jul big_smile
God jul på dig med! big_smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#255
Rquired skrev:
God jul! smile
Detsamma! smile

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#256
flabbstorm skrev:
Glad fortsättning! wink
God fortsättning på dig med! wink

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#257
Mervolic skrev:
Nu har jag surfat igenom tråden och har två saker att säga.

Fan vad otur du har med allting!

Bra jobbat! smile
Åh, tack! smile

Ja, jag brukar tyvärr inte ha någon tur med mina grejer, de brukar krångla till det yttersta tongue

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#258
Hallå alla! Jag hoppas att att ni har haft det bra under jul och nyår, men även att ni har haft en god fortsättning!

Har hänt lite grejer här fast jag har inte uppdaterat här då jag faktiskt inte har haft orken till det även om jag har varit inloggad och har haft tid.

fredagen den fjärde januari fick jag ett sms av posten att jag hade ett paket från Välsta Bildemontering att hämta ut så det gjorde jag snabbt när jag var och handlade. Frågade en polare om jag fick låna deras garage en sväng och det gick alldeles utmärkt, så vid sjutiden på kvällen samma fredags träffades vi där och körde in bilen.

Vad var det nu som jag hämtade ut då?

Tror att ni kan gissa vad det var va?...
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-6f840942eb199b785848e5c3d773a52e.jpg

...Om inte så kommer här en bild som är ännu mer avslöjande...
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-8344d4a3dce9d29214010c69f33fe0e9.jpg

Har ni inte listat ut det så kommer ni garanterat lista ut det nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114092/114092-1127fc7f545fd5a50edc4355d5358fc6.jpg


Den höjden skulle XC:n ha haft! Eller kanske inte riktigt men kanske något mellanting mellan det på bilden och standardhöjd?

Fick alltså dit min begagnade drivaxel och allt funkade i frid och fröjd...


...Eller?

Jodå, i hela åtta (8) dagar... mad I lördags var jag och en vän ute och lekte en sväng med bilen och mitt i allt så blev den nästan omöjlig att svänga med. Första tanken var att styrväxeln var trasig, men döm av förvåning då det började komma rök ur motorutrymmet. Öppnade huven och lös lite snabbt och konstaterade snabbt att det var servoolja på hela högersidan utav motorutrymmet...

Åkte hem till min vän och körde in i hans garage snabbt och kollade med riktigt ljus, hittade inte var det läckte men drog åt slangklämman på pumpen och fyllde på igen, åkte ungefär två kilometer för att testa och se om den funkade men icke. Stannade till vid Shell och kollade under, blev en stor pöl så fort jag stannade...

Har ännu inte lokaliserat läckan och ärligt talat är jag mer än less på bilen just nu. Så om jag inte fixar det inom snar framtid kommer jag ha några jävulska armar tongue

Nån som vet vad det kan vara? hmm
Senast redigerat av BOLIN_ (16 januari 2013)

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#259
Mack skrev:
Är det konstaterat att det är styrservoolja till att börja med?
Är säker till mer än 100%!

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#260
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Mack skrev:
Är det konstaterat att det är styrservoolja till att börja med?
Är säker till mer än 100%!
Okej.
Syns inget vid pumpen eller så?
Det är servoolja framme vid lyktan hela vägen bak till expansionskärlet. Skruvat åt slangklämman vid pumpen men det hjälpte ej. Ska kolla den nedre slangen på behållaren imorgon och se hur den ser ut!

Volvo - For Life


Sök