3181
Sök

Fryst spolarvätska

36 Inlägg
5 december 2023
Trådstartare
#1
Tjo!

Passat b6

Har råkat tabba mig rejält. Har på sista tiden bara kört vatten i spolarvätskabehållaren av ren lathet, men det fick dessvärre sina konsekvenser nu när kylan har kommit.

Finns det något vettigt sätt att Tina upp vattnet? Eller är det bara att se glad ut och vänta? Är en a-traktor så jag använder spolarvätskan ytterst sällan. Men när det är sånt oväder och lastbilar kör om så blir rutan skitig direkt och då känner man att vätskan skulle varit där.

Är det enda alternativet att värma upp behållaren? Känns rätt krabbigt😁 kanske går att hälla ner varmt vatten eller förstör man något då?

4 146 Inlägg
5 december 2023
#2
Du förstör inget genom att hälla i varmvatten. Problemet är väll bara att när du väl tinat vattnet i behållaren så står du ju där med en spolarvätskebehållare full med vatten igen...

Går det enkelt att plocka loss spolarvätskebehållaren och ta in den i värmen kanske det är det enklaste, eller så får du hitta ett varmgarge att ställa bilen i


Diagnostekniker
2 707 Inlägg
5 december 2023
#3
Slang med varmvatten.
Låt det spola.
Gå och käka lunch.
Kör spolarna tills vattnet är slut.
Fyll med spolarvätska och kör igenom några deciliter.

Up the RA

* Voff voff *
10 582 Inlägg
5 december 2023
#4
Jesper328 skrev:
Slang med varmvatten.
Låt det spola.
Gå och käka lunch.
Kör spolarna tills vattnet är slut.
Fyll med spolarvätska och kör igenom några deciliter.

För att förtydliga lite, antar att du menar spola tanken, inte ner i hålet. Eller så hade iaf jag gjort... Och gått och käkat lunch. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
5 december 2023
#5
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
Slang med varmvatten.
Låt det spola.
Gå och käka lunch.
Kör spolarna tills vattnet är slut.
Fyll med spolarvätska och kör igenom några deciliter.

För att förtydliga lite, antar att du menar spola tanken, inte ner i hålet. Eller så hade iaf jag gjort... Och gått och käkat lunch. smile

Nja, jag menar att hänga ner slangen i tanken. smile
Då är det som sagt viktigt att sedan spola igenom lite spolarvätska när man är klar.

Går väl att spola på tanken också, men det är inget jag har gjort tidigare.
Vad som blir bäst beror väl på vart tanken är placerad.
Skall sägas att de gånger jag gjort detta kan räknas på två fingrar. lol

Up the RA

* Voff voff *
10 582 Inlägg
5 december 2023
#6
Jesper328 skrev:
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
Slang med varmvatten.
Låt det spola.
Gå och käka lunch.
Kör spolarna tills vattnet är slut.
Fyll med spolarvätska och kör igenom några deciliter.

För att förtydliga lite, antar att du menar spola tanken, inte ner i hålet. Eller så hade iaf jag gjort... Och gått och käkat lunch. smile

Nja, jag menar att hänga ner slangen i tanken. smile
Då är det som sagt viktigt att sedan spola igenom lite spolarvätska när man är klar.

Går väl att spola på tanken också, men det är inget jag har gjort tidigare.
Vad som blir bäst beror väl på vart tanken är placerad.
Skall sägas att de gånger jag gjort detta kan räknas på två fingrar. lol

Tänker mer att det blir ju fullt rätt fort i tanken och då är det bara som bäst varmt upptill, och är den då bottenfrusen... Därav att jag tänker att det är bättre att spola varmvatten på hela tanken ett tag? smile Men jag har, som brukligt på internet, inte heller gjort det i verkligheten utan berättar bara hur man ska göra förstås... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
17 996 Inlägg
6 december 2023
#7
Köpte en gång en bil på vintern där ägaren slarvat och haft enbart vatten i tanken vi pratar om. Den sprack. Således bör tanken tinas upp så snart som möjligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 433 Inlägg
6 december 2023
#8
KONSTIGT ATT DET BLEV VINTER OCH KALLT I ÅR OCKSÅ!!!!!!!

2 845 Inlägg
6 december 2023
#9
Det har nog inte frusit i bara behållaren. Spolar pump, slangar, munstycken. Så att tina enbart behållaren hjälper föga.

Forummoderator
17 996 Inlägg
6 december 2023
#10
uhlin skrev:
Det har nog inte frusit i bara behållaren. Spolar pump, slangar, munstycken. Så att tina enbart behållaren hjälper föga.

Jag äger en refraktometer. Ingen dum pryl.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 845 Inlägg
6 december 2023
#11
Hybrid_ skrev:
uhlin skrev:
Det har nog inte frusit i bara behållaren. Spolar pump, slangar, munstycken. Så att tina enbart behållaren hjälper föga.

Jag äger en refraktometer. Ingen dum pryl.

Jag med.... Men och Tina frusna vätskor funkar inte med min. Hehehe

Forummoderator
17 996 Inlägg
6 december 2023
#12
uhlin skrev:
Hybrid_ skrev:
uhlin skrev:
Det har nog inte frusit i bara behållaren. Spolar pump, slangar, munstycken. Så att tina enbart behållaren hjälper föga.

Jag äger en refraktometer. Ingen dum pryl.

Jag med.... Men och Tina frusna vätskor funkar inte med min. Hehehe

Nej. Den bilen från nog in i värmen i +12h.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
6 december 2023
#13
en dieselkanon och någon timme riktad mot bilen kan den stå ute i -20 och endå tina burken smile

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
28 september
#14
Ramlade det in en bot här nu?

Up the RA

Forummoderator
17 996 Inlägg
28 september
#15
Jesper328 skrev:
Ramlade det in en bot här nu?

Kan ju nästan tro det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök