Jag har just nu 3,5 mil till jobbet. Och dit jag ska går ingen kollektivtrafik, alltså måste jag köra bil. Gör jag det inte, ja då får boråsarna frysa om arslet för jag är en av dom som ser till att dom har nåt att elda i sin fjärrvärmeanläggning... Det enda man kan få tillbaka är ett mindre avdrag man kan göra i deklarationen, en piss i havet i sammanhanget.
Tur i sammanhanget att det är dags för mig att få bilen skattefri, så slipper man sponsra dom den vägen med 5000 kr/år. Kan man lägga dom på bränsle istället...
För övrigt, för första gången någonsin (typ) så är diesel dyrare än bensin. Varför? Snåla persondieselbilar har blivit en trend... Men dieselmängden som herr och fru svensson gör åt är ju en bagatell i sammanhanget jämfört med alla maskiner o lastbilar som får landet att gå runt och har så gjort under lååååång tid.
Högt bränslepris är rätt, om det drabbar dom som förtjänar det. Men så är ju inte fallet. Dom som nöjesåker har råd i vilket fall. Det drabbar familjer med redan hårt ansträngd ekonomi så istället för spara in på nåt annat av det som behövs för att dom ska ha råd att ta sig till jobbet. Kul att tanka bilen istället för att ge barnen frukost... Nä kort o gott, staten lurar oss på stora summor och som andra redan konstaterat så är vi som är medvetna om det för lata för att göra nåt åt det.
Och nej, att vi betalar mycket skatt kommer inte förändra miljön. Det är förändringar som krävs då. Sorry ni som trott detta men tyvärr så måste jag säga att ja, ni är lurade...
Den som spar han har, fast inte lika roligt...