4924
Sök

Nytt år nya svinerier

:-)
367 Inlägg
4 januari 2012
#41
Men fan gubbar, dom har ju ändå sänkt skatten på restaurangmaten!

Helt klart värt att sänka skatten på tjockismaten så att alla kan bli feta och äckliga istället för att man kan roa sig lite med bil.

220 Inlägg
4 januari 2012
#42
En sak bör man dock tänka på...bensinen kommer inte räcka när hela kina vill ha bil, USA  gör åt 20% asv all olja fördelat på 160 miljoner gubbar där borde man chockhöja bensinskatten till våran nivå så dom får sig en tankeställare dom med.

vad jag vill säga med detta är att bensinen är inte uppe i sitt rätta värde än.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 januari 2012
#43
164anders skrev:
En sak bör man dock tänka på...bensinen kommer inte räcka när hela kina vill ha bil, USA  gör åt 20% asv all olja fördelat på 160 miljoner gubbar där borde man chockhöja bensinskatten till våran nivå så dom får sig en tankeställare dom med.

vad jag vill säga med detta är att bensinen är inte uppe i sitt rätta värde än.

Du har rätt, men varför i hela helvete ska det här lilla nordpolslandet gå i spetsen? Speciellt med tanke på hur glesbefolkat stora delar av landet är och hur illa kollektivtrafiken fungerar alla tider på året utom under semestern.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2012
#44
Jag har just nu 3,5 mil till jobbet. Och dit jag ska går ingen kollektivtrafik, alltså måste jag köra bil. Gör jag det inte, ja då får boråsarna frysa om arslet för jag är en av dom som ser till att dom har nåt att elda i sin fjärrvärmeanläggning... Det enda man kan få tillbaka är ett mindre avdrag man kan göra i deklarationen, en piss i havet i sammanhanget.

Tur i sammanhanget att det är dags för mig att få bilen skattefri, så slipper man sponsra dom den vägen med 5000 kr/år. Kan man lägga dom på bränsle istället...

För övrigt, för första gången någonsin (typ) så är diesel dyrare än bensin. Varför? Snåla persondieselbilar har blivit en trend... Men dieselmängden som herr och fru svensson gör åt är ju en bagatell i sammanhanget jämfört med alla maskiner o lastbilar som får landet att gå runt och har så gjort under lååååång tid.


Högt bränslepris är rätt, om det drabbar dom som förtjänar det. Men så är ju inte fallet. Dom som nöjesåker har råd i vilket fall. Det drabbar familjer med redan hårt ansträngd ekonomi så istället för spara in på nåt annat av det som behövs för att dom ska ha råd att ta sig till jobbet. Kul att tanka bilen istället för att ge barnen frukost... Nä kort o gott, staten lurar oss på stora summor och som andra redan konstaterat så är vi som är medvetna om det för lata för att göra nåt åt det.


Och nej, att vi betalar mycket skatt kommer inte förändra miljön. Det är förändringar som krävs då. Sorry ni som trott detta men tyvärr så måste jag säga att ja, ni är lurade...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Seg bôvel
322 Inlägg
4 januari 2012
#45
discokapten skrev:
DuelBall skrev:
Bra, om nu lönen inte räcker till bensin kan man med gott samvete slanga de ansvariga politikernas bilar. Men de drivs väl säkert på flädersaft, risifrutti eller något annat miljövänligt.
Skämt åsido, hade tänkt mig att köpa en större bil när nuvarande lägger av, men det här får mig fan att tveka.
Känns dock jävligt fel att låta politikerna "vinna" den här fighten, så blir nog en stor bil ändå.

Många politiker tjatar mycket om åka kollektivt för att spara bensin.
Den dag jag slipper busschaufförer som föddes med en mobil i handen, stora dagis/skolklasser ombord på bussarna, inställda turer, blinkande destinationsskyltar, lösa säten (Som lossnar när man ska gå av så att man ramlar), fågelfrön (!) på bussgolvet, silvertejpade bussar samt sönderslitna/nedklottrade sätesryggar så ser jag bussen som ett hållbart alternativ till bilen.
Vissa bussar här i stan är fräscha som fan, men 28:ans linje är en ren skam.

Åk taxi.

Räknade ut vad taxiresa t.o.r till jobbet skulle kosta, notan stannade på ca 760-770 kr per dag hos Taxikurir.
Känns som att egen bil blir billigare trots höjda bensinskatter.
Senast redigerat av DuelBall (4 januari 2012)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2012
#46
DuelBall skrev:
discokapten skrev:
DuelBall skrev:
Bra, om nu lönen inte räcker till bensin kan man med gott samvete slanga de ansvariga politikernas bilar. Men de drivs väl säkert på flädersaft, risifrutti eller något annat miljövänligt.
Skämt åsido, hade tänkt mig att köpa en större bil när nuvarande lägger av, men det här får mig fan att tveka.
Känns dock jävligt fel att låta politikerna "vinna" den här fighten, så blir nog en stor bil ändå.

Många politiker tjatar mycket om åka kollektivt för att spara bensin.
Den dag jag slipper busschaufförer som föddes med en mobil i handen, stora dagis/skolklasser ombord på bussarna, inställda turer, blinkande destinationsskyltar, lösa säten (Som lossnar när man ska gå av så att man ramlar), fågelfrön (!) på bussgolvet, silvertejpade bussar samt sönderslitna/nedklottrade sätesryggar så ser jag bussen som ett hållbart alternativ till bilen.
Vissa bussar här i stan är fräscha som fan, men 28:ans linje är en ren skam.

Åk taxi.

Räknade ut vad taxiresa t.o.r till jobbet skulle kosta, notan stannade på ca 760-770 kr per dag hos Taxikurir.
Känns som att egen bil blir billigare trots höjda bensinskatter.

Tänkte nästan att det var så när jag såg det inlägget. En taxi har ju samma kostnader som ens egen bil, plus att den utöver det minst ska betala lön åt en förare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

220 Inlägg
4 januari 2012
#47
henke_99 skrev:
Jag har just nu 3,5 mil till jobbet. Och dit jag ska går ingen kollektivtrafik, alltså måste jag köra bil. Gör jag det inte, ja då får boråsarna frysa om arslet för jag är en av dom som ser till att dom har nåt att elda i sin fjärrvärmeanläggning... Det enda man kan få tillbaka är ett mindre avdrag man kan göra i deklarationen, en piss i havet i sammanhanget.

Tur i sammanhanget att det är dags för mig att få bilen skattefri, så slipper man sponsra dom den vägen med 5000 kr/år. Kan man lägga dom på bränsle istället...

För övrigt, för första gången någonsin (typ) så är diesel dyrare än bensin. Varför? Snåla persondieselbilar har blivit en trend... Men dieselmängden som herr och fru svensson gör åt är ju en bagatell i sammanhanget jämfört med alla maskiner o lastbilar som får landet att gå runt och har så gjort under lååååång tid.


Högt bränslepris är rätt, om det drabbar dom som förtjänar det. Men så är ju inte fallet. Dom som nöjesåker har råd i vilket fall. Det drabbar familjer med redan hårt ansträngd ekonomi så istället för spara in på nåt annat av det som behövs för att dom ska ha råd att ta sig till jobbet. Kul att tanka bilen istället för att ge barnen frukost... Nä kort o gott, staten lurar oss på stora summor och som andra redan konstaterat så är vi som är medvetna om det för lata för att göra nåt åt det.


Och nej, att vi betalar mycket skatt kommer inte förändra miljön. Det är förändringar som krävs då. Sorry ni som trott detta men tyvärr så måste jag säga att ja, ni är lurade...

Mitt nlägg hade ingen som helst miljöaspekt utan vad jag syftade på var tillgång kontra efterfrågan, kör själv 4000 mil om året så jag jublar inte över bränslepriset.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2012
#48
164anders skrev:
henke_99 skrev:
Jag har just nu 3,5 mil till jobbet. Och dit jag ska går ingen kollektivtrafik, alltså måste jag köra bil. Gör jag det inte, ja då får boråsarna frysa om arslet för jag är en av dom som ser till att dom har nåt att elda i sin fjärrvärmeanläggning... Det enda man kan få tillbaka är ett mindre avdrag man kan göra i deklarationen, en piss i havet i sammanhanget.

Tur i sammanhanget att det är dags för mig att få bilen skattefri, så slipper man sponsra dom den vägen med 5000 kr/år. Kan man lägga dom på bränsle istället...

För övrigt, för första gången någonsin (typ) så är diesel dyrare än bensin. Varför? Snåla persondieselbilar har blivit en trend... Men dieselmängden som herr och fru svensson gör åt är ju en bagatell i sammanhanget jämfört med alla maskiner o lastbilar som får landet att gå runt och har så gjort under lååååång tid.


Högt bränslepris är rätt, om det drabbar dom som förtjänar det. Men så är ju inte fallet. Dom som nöjesåker har råd i vilket fall. Det drabbar familjer med redan hårt ansträngd ekonomi så istället för spara in på nåt annat av det som behövs för att dom ska ha råd att ta sig till jobbet. Kul att tanka bilen istället för att ge barnen frukost... Nä kort o gott, staten lurar oss på stora summor och som andra redan konstaterat så är vi som är medvetna om det för lata för att göra nåt åt det.


Och nej, att vi betalar mycket skatt kommer inte förändra miljön. Det är förändringar som krävs då. Sorry ni som trott detta men tyvärr så måste jag säga att ja, ni är lurade...

Mitt nlägg hade ingen som helst miljöaspekt utan vad jag syftade på var tillgång kontra efterfrågan, kör själv 4000 mil om året så jag jublar inte över bränslepriset.

Och mitt inlägg var väl inte direkt skrivet till nån särskild faktiskt... Kom bara på det där med miljön när jag skrev då det är ett argument staten försöker använda. (och nåt som dom flesta verkar tro på)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

345 Inlägg
4 januari 2012
#49
Skiter i det här, flyttar till Los Angeles istället. $3.75/Gallon, ja tack.


Smålänning
7 887 Inlägg
4 januari 2012
#50
Tynnerstroem skrev:
Skiter i det här, flyttar till Los Angeles istället. $3.75/Gallon, ja tack.

Ja ca 6 kronor liten är schysst wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

* Studerande *
563 Inlägg
5 januari 2012
#51
Min bensinförbrukning per månad är lika "hög" som priset på ett 30-dagars SL-kort (790SEK). roll


3 235 Inlägg
5 januari 2012
#52
Det handlar ju inte om bränslepriser i andra länder, utan om att svinpolitiker höjer skatter och avgifter för pendlande jobbande (och andra bilister självklart) utan att ge någonting tillbaka. är inte det nog att staten tar över 60% av det vi betalar vid pumpen?! Helt sjukt...


360 Inlägg
5 januari 2012
#53
Har tänkt lite, och rätta mig gärna ifall jag tänker helt fel.

I med att nästan alla grejer/saker/u-name-it man köper i butiker mm har transporterats på lastbil minst 1 gång, kanske till och med 2-6 gånger. Fram och tillbaka mellan tillverkare - lager - lager - till butik.

Höjer man nu dieselpriset så borde ju det resultera i att så gott som _alla_ grejer vi köper också kommer bli dyrare?

Som någon annan skrev tidigare i tråden, att höjda skatter inte hjälper något mm.. Man börjar ju undra varför vi Svenskar ska straffas så jäkla hårt för att miljön är på väg att gå åt helvete när länder som t.ex USA och Kina ej har samma inställning, då en förändring i dom länderna verkligen skulle göra skillnad.


537 Inlägg
5 januari 2012
#54
det slutar väl med att man får bygga om sin bil till trampbil tongue


360 Inlägg
5 januari 2012
#55
SAAB-Karlsson skrev:
det slutar väl med att man får bygga om sin bil till trampbil tongue

Eller gen-gas, vi har ju gott om skog i Sverige smile


* Studerande *
563 Inlägg
5 januari 2012
#56
jonnielahti skrev:
Ljepone skrev:
Min bensinförbrukning per månad är lika "hög" som priset på ett 30-dagars SL-kort (790SEK). roll

+ parkering på detta hmm

Mjo, samt

+ Fordonskatt
+ Trafikförsäkring
+ Garage (Tvätt&underhåll)
+ En massa p-böter

Nääää, inte det snart dags & begära frihet för de svenska skattebetalarna ? big_smile
Senast redigerat av Ljepone (5 januari 2012)


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2012
#57
M1Get skrev:
Har tänkt lite, och rätta mig gärna ifall jag tänker helt fel.

I med att nästan alla grejer/saker/u-name-it man köper i butiker mm har transporterats på lastbil minst 1 gång, kanske till och med 2-6 gånger. Fram och tillbaka mellan tillverkare - lager - lager - till butik.

Höjer man nu dieselpriset så borde ju det resultera i att så gott som _alla_ grejer vi köper också kommer bli dyrare?

Som någon annan skrev tidigare i tråden, att höjda skatter inte hjälper något mm.. Man börjar ju undra varför vi Svenskar ska straffas så jäkla hårt för att miljön är på väg att gå åt helvete när länder som t.ex USA och Kina ej har samma inställning, då en förändring i dom länderna verkligen skulle göra skillnad.

Fan du e rolig du... Jag som trodde vi teleporterade alla varor i dag via bredbandet, lastbilarna är väl också ute och nöjjeskör va?

*OBS* Ironi!

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

537 Inlägg
5 januari 2012
#58
M1Get skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
det slutar väl med att man får bygga om sin bil till trampbil tongue

Eller gen-gas, vi har ju gott om skog i Sverige smile

ja, eller så får man köra etanolbil, och köpa en hembränningsapparat tongue


* Studerande *
563 Inlägg
5 januari 2012
#59
SAAB-Karlsson skrev:
M1Get skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
det slutar väl med att man får bygga om sin bil till trampbil tongue

Eller gen-gas, vi har ju gott om skog i Sverige smile

ja, eller så får man köra etanolbil, och köpa en hembränningsapparat tongue

Ir så börjar vi använda http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIpqJXNtYLRVSd6i4Eykb7sBUXqAdWnvPAlECPvKVBgBuQOpllTbSLJg lite oftare big_smile


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2012
#60
SAAB-Karlsson skrev:
M1Get skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
det slutar väl med att man får bygga om sin bil till trampbil tongue

Eller gen-gas, vi har ju gott om skog i Sverige smile

ja, eller så får man köra etanolbil, och köpa en hembränningsapparat tongue

Tvärr svårt att komma ner i rätt pris... Men man fr väl lära sig koka på så kallad skogsråvara... Finns ju en del om man säger så...

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök