3493
Sök

Follow me home/kurvljusrelä

Transportbranschen
46 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#1
Var hittar man en dimmer som som håller ljuset tänt cirka 15sek innan det börjar släckas. Tänkte montera det till mina dimljus så när man blinkar så lyser dimljuset i 15sek och när man låser bilen så lyser båda.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

385 Inlägg
3 januari 2012
#2
Biltema.

MVH

Transportbranschen
46 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#3
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … are-39724/

Det måste ju styras via blinkersen, sen skicka matning till dimljus i cirka 15sek.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

385 Inlägg
3 januari 2012
#4
Old KnotVillage skrev:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Ljusfordrojare-39724/

Det måste ju styras via blinkersen, sen skicka matning till dimljus i cirka 15sek.

Ja? köp två stycken och två relän. Koppla plusmatning från ena blinklampan till en utav dimmerna och vidare till ett relä sedan från relät till dimljuset. Gör samma till det andra dimljuset.

mvh

Transportbranschen
46 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#5
vad är det som gör att ljusfördröjaren orkar håla strömmen uppe i 15sek, det är ju ända 55w. Det kommer ju bara en impuls på 1 sek och sen ska det lysa i 15sek utan matning.

Samt vad händer när man manuellt tänder dimljusen, då matas relät bakifrån men det är ju inte tillslaget då, sen när man slår till det så blir det plus från blinkersen och plus från dimljusknappen.
Senast redigerat av Old KnotVillage (3 januari 2012)

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

385 Inlägg
3 januari 2012
#6
Old KnotVillage skrev:
vad är det som gör att ljusfördröjaren orkar håla strömmen uppe i 15sek, det är ju ända 55w. Det kommer ju bara en impuls på 1 sek och sen ska det lysa i 15sek utan matning.

Samt vad händer när man manuellt tänder dimljusen, då matas relät bakifrån men det är ju inte tillslaget då, sen när man slår till det så blir det plus från blinkersen och plus från dimljusknappen.

Jo de är klart det fungerar ju inte, tänkte fel.. hade dock fungerat med jordstyrning till blinkerslamporna men de är det ju inte.

Hmm..jag ska försöka fundera ur nått dock skulle jag försöka använda dimmern på nått sätt.

mvh

385 Inlägg
3 januari 2012
#7
Jo men du fan min första ide kommer fungera.. plus från blinkerslampan till dimmer från dimmern till ett ex extraljusrelä och sedan från relät till dimljuset gör två stycken sådana kopplingar till vardera dimljus. Den ända strömen som dimmern måste driva är dragning av relät vilket jag tror den ska orka driva i allafall några sekunder efter du slutar blinka. Du kan väl prova med att koppla på enbart en sida och se vad som händer. Och om du enbart tjuvar dig in på plusmatningen till dimljusen så kommer inte relät kunna dra bakvägen dock så kanske det ballar ur om du blinkar och har dimljusen igång.

Mvh

Transportbranschen
46 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#8
Hm, det borde ju finnas någon seriösare dimmer som har en jord, matning samt styrning. När det kommer en signal så håller den kvar matningen i några sekunder. Det skulle vara skönt att det var lite ljust framför bilen när man låste den. Det där att det ska lysa när det blinkar får man på köpet.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

385 Inlägg
3 januari 2012
#9
Old KnotVillage skrev:
Hm, det borde ju finnas någon seriösare dimmer som har en jord, matning samt styrning. När det kommer en signal så håller den kvar matningen i några sekunder. Det skulle vara skönt att det var lite ljust framför bilen när man låste den. Det där att det ska lysa när det blinkar får man på köpet.

Det finns tidsfördröjda relän på diverse amerikanska sidor dock så är dom inte allt för billiga. Men en dimmer med seriösare eventuellt tidainställning finns säkert.

Mvh

Transportbranschen
46 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#10
Ok mina bilvänner. Håll ögonen öppna.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

2 656 Inlägg
4 januari 2012
#11
ta signal från dörrkontakten dra den till ett relä som du matar med + o kopplar vidare ljusfördröjaren till dimljuserna


385 Inlägg
4 januari 2012
#12
ekelund88 skrev:
ta signal från dörrkontakten dra den till ett relä som du matar med + o kopplar vidare ljusfördröjaren till dimljuserna

Det hade fungerar om TS enbart skulle ha dimljusen tända när han låser bilen dock vill TS att t.ex. det vänstra dimljuset ska lysa när han blinkar vänster och viceversa.

mvh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 januari 2012
#13
Det finns reläer som hänger kvar en stund efter att strömmen försvunnit. Men jag hittar bara 10 minuter & under 30sek.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Transportbranschen
46 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#14
ok men 30sek funkar bra, men som sagt. När jag blinkar hö så ska hö dimljus lysa i xx sekunder och när jag låser bilen så ska båda lysa i xx sekunder.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
9 oktober 2012
#15
Satt å läste inläggen. Och var lite inne på fixa "Follow me home" funktion på min mondeo. Men är lite osäker på hur. En ide jag har är att hämta plus (+) från kupebelysningen och koppla in den på ljusomkopplaren. Kabeln som matar ström till belysningen. I teorin så borde belysningen vara tänd lika länge som kupebelysningen (12sek) Eller är jag fel ute?

Är en glad skit som har paserat 30 streckt och som bor i Eskilstuna. Mer info kommer

Transportbranschen
46 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#16
Vet inte hur mycket du kan belasta den kretsen med bara. Det är ju ändå 2 *55W.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 oktober 2012
#17

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Transportbranschen
46 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#18
Hm, synd att jag gjort om mina dimljus till extraljus nu då. Vet inte riktigt hur relät fungerar. Det ska mats från batteriet och styras via what ever och när det bryts så ligger det kvar i xx sek? Vad ska man styra från då?

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 oktober 2012
#19
Jag har bara kört med "fast" tiominuters. På ett sånt så släpper du på styrström & då hänger den kvar 10 min så att ta ifrån innerbelysningen blir nog svårt då de brukar bryta på jord.
Kolla först om din bil bryter +, jag har nämligen nära noll koll på bilar efter -95, vissa bilar har relä som styr strömmen till innerbelysningen & då är det ju en smal sak. Annars får man väl sätta ett växlande relä som ger ström när du slår av tändningen och ta stryrström den vägen. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 004 Inlägg
12 oktober 2012
#20
RD_87 skrev:
https://ehandel.lantmannenmaskin.se/lmma_e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=5HE996152021 Säg att jag är söt! tongue

Du är söt! Blev lite sugen på detta själv. Hyndan kan man ju mixtra med... Nyare bilar har ju detta och jag antar att du fått idén därifrån. Fast deras dimljus "tonas ut" efter en stund. Den kan vara svår att knäcka...

Att få en stadig signal från blinkersen kan bli ett problem. Den blinkar ju som bekant... Hoppas inte reläet stör sig på detta eller skickar bakspänning till blinken så hela skiten hänger sig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök