2893
Sök

Hur mycket Etanol kan man tanka i en bensinare?

Kyltekniker
28 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej Undrar hur mycket etanol man kan tanka i en bensinare (Volvo 940 b230fd motor) utan att motorn tar någon direkt skada?. här om dagen tankade jag 16% etanol alltså 10liter i en 60 liters tank. konstigt nog så gick bilen bättre mycket bättre, gick snabbare upp i hastighet antar att det har något med att etanol brinner snabbare.
Men då är frågan har någon annan provat detta med att blanda ut med etanol o vad tar man för risker slangar o sånt är ju byggda för bensin motorn i sig. kan tänka mig för stor blandning etanol gör så att motorn blir varmare snabbare? eller lättare överhettad? eller att bilen tappar effekt o börja går sämre smile

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2012
#2
Jag tror att du kommer hitta ganska mycket info om du gör en sökning... Detta var ju ganska poppis att göra för några år sen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Kyltekniker
28 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#3
ah jo tänkte mer kolla med någon som hade gjort detta mena "internet" kan ju skriva allt möjligt:)

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

Kyltekniker
28 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#4
eller nvm hittade på garaget tack iaf smile

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2012
#5
Ja det var en sökning här på forumet jag menade.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

866 Inlägg
4 januari 2012
#6
Etanol har 30 % syre bundet i sig och resten är kolväte . bensin 100 % kolväten
Det som händer när du tankar etanol är att styrsystemet kompenserar för den ökade syre halten i förbränningen.
Det gör den på labdasonden. Där är en viss kompensation men när den bottnar i mapen för kompensation så tänds motor lampan och systemet klagar på för mager bränsle/luft blandning. Sen tål etanol värme/tyck bättre
så även om det börjar gå snålt så spikar det sällan på en standard motor. Saab tål inte så mycket då den har ett avancerat mät system på tänd stiften. Men en volvo är det bara att prova var effekt / ekonomi ligger brukar ligga på 20-25 %  etanol Då får man tänka på att där är 15 % bensin i E85.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 januari 2012
#7
En kompis körde sin 940 på 100% etanol.
Det var på sommaren, när det började bli kallt på morgonen blev den lite svårstartad bara.
Han körde ca 1000mil med bilen utan problem sen såldes den så jag vet inte om några problem uppstått efteråt.
Men man rekomenderas att inte tanka etanol på vintern, inte ens i bilar som är anpassade för etanol.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

866 Inlägg
4 januari 2012
#8
Opps glömde att nämna det !! Var ute och startade 1Ford multifuel  i veckan 0 gradigt !!!  lite startgas så startade dem och luktade sprit !! Fan man blev sugen på grogg ! :-) Volvo går på allt Dom går på diesel om dom är varma :-)  Men inget att rekommendera !! Risken är väldigt liten att där kan hända något om motorn är frisk.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 januari 2012
#9
tekniknissen1 skrev:
Opps glömde att nämna det !! Var ute och startade 1Ford multifuel  i veckan 0 gradigt !!!  lite startgas så startade dem och luktade sprit !! Fan man blev sugen på grogg ! :-) Volvo går på allt Dom går på diesel om dom är varma :-)  Men inget att rekommendera !! Risken är väldigt liten att där kan hända något om motorn är frisk.

Var sen svårstartad vid 0 grader!?
I våran Saab BioPower står det att man kan köra på etanol ner till -10 grader.
Och det går, den startar alltid. Till o med vid minus 15 grader.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

6 851 Inlägg
4 januari 2012
#10
tekniknissen1 skrev:
Då får man tänka på att där är 15 % bensin i E85.

Ja och man ska även tänka på att det är X% Etanol i vanlig bensin wink


Pim_Pim
4 januari 2012
#11
Körde 50% E85 och 50% 95oktan i min gamla röda Volvo.
Gick perfekt, bilen drog varken mer eller mindre. Körde på 0,85lit/mil i snitt med den blandningen, bara att tanka så märker du ju om bilen säger ifrån. Isf är det
bara att slå i mer bensin.
Senast redigerat av Pim_Pim (4 januari 2012)

537 Inlägg
4 januari 2012
#12
marwin_of_sweden skrev:
tekniknissen1 skrev:
Opps glömde att nämna det !! Var ute och startade 1Ford multifuel  i veckan 0 gradigt !!!  lite startgas så startade dem och luktade sprit !! Fan man blev sugen på grogg ! :-) Volvo går på allt Dom går på diesel om dom är varma :-)  Men inget att rekommendera !! Risken är väldigt liten att där kan hända något om motorn är frisk.

Var sen svårstartad vid 0 grader!?
I våran Saab BioPower står det att man kan köra på etanol ner till -10 grader.
Och det går, den startar alltid. Till o med vid minus 15 grader.

våran 9-5 biopower startade utan större problem i minus 20-25 förra vintern smile
Senast redigerat av SAAB-Karlsson (4 januari 2012)


866 Inlägg
4 januari 2012
#13
OBS Det var Ford!!!  :-) Nej det var ett stolpskott som kört på bensin och tanka fullt e85 och körde 500 meter och ställde den för natten. Så den hade nog inte ställt om sig. Men Dom är lite svårstartade dom där Fordarna när det går under nollan. men dom brukar starta ? 
Ja det är väl 5 % eller var det 10%

537 Inlägg
4 januari 2012
#14
TT-Avant skrev:
tekniknissen1 skrev:
Då får man tänka på att där är 15 % bensin i E85.

Ja och man ska även tänka på att det är X% Etanol i vanlig bensin wink

5% etanol i 95 oktan i dagens läge, men en del bensinmackar byter ju nu till e10 som innehåller 10% etanol smile


1 813 Inlägg
4 januari 2012
#15
har kört min audi på 50-50 går hur bra som helst. och känns som bilen e piggare oxå när man leker på kvällstiden smile har inte haft några som helst problem på 2 år.! men nu spelar det nästan ingen roll priserna e ju sjukt höga nu vad man än ska tanka. ! får snart bygga om den te en ångmaskin å elda med ved för det e billigt nu iaf smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Kyltekniker
28 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#16
Pim_Pim skrev:
Körde 50% E85 och 50% 95oktan i min gamla röda Volvo.
Gick perfekt, bilen drog varken mer eller mindre. Körde på 0,85lit/mil i snitt med den blandningen, bara att tanka så märker du ju om bilen säger ifrån. Isf är det
bara att slå i mer bensin.

De låter ju kanon om de vore så blir ju några kr billigare iaf tongue hade tänkt tanka 30% nästa gång o gå uppåt tills jag får problem/motorn blir segare:)

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

Kyltekniker
28 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#17
dj_padde skrev:
har kört min audi på 50-50 går hur bra som helst. och känns som bilen e piggare oxå när man leker på kvällstiden smile har inte haft några som helst problem på 2 år.! men nu spelar det nästan ingen roll priserna e ju sjukt höga nu vad man än ska tanka. ! får snart bygga om den te en ångmaskin å elda med ved för det e billigt nu iaf smile

haha bygga om den till en el bil kanske kan funka de också^^ enda som krävs är 12 kilowatt motor 14 72Ah batteri sen en generator som kan göra om allt till 220 smile sen tillkommer fäste o växellådan o lite sådant smått pill smile

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 januari 2012
#18
Min gamla 9000 kör jag ibland på 30% E85 och 70% 95 eller 98 beroende på dagspriset, har aldrig varit några problem...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

866 Inlägg
5 januari 2012
#19
Ja man får nog snart fundera på gen gas kan vara lite jobbigt om man är sen till jobb  http://www.youtube.com/watch?v=kG8iR5DR … re=related :-)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2012
#20
De flesta bilar klarar upp till 30% etanol i bensinen. Det är ungefär här som lamdaregleringen börjar köra spridarna på 100% duty cykle d.v.s fullt öppna över tid vid t.ex. Fullvarv då ecu:n vill ha fullgasanrikning.

Finns vissa bilar som ligger väldigt nära där redan original och således inte tål nåon etanol av denna anledning.

Blir det för mycket etanol även på mellangas så kommer bilen tända motorlampan och gå in i ett limphome mode. Om detta händer se till att du kan tanka tanken full med bensin så du kan nolla motorstyrdonets felkod. Frtsätterdu köra rikerar du motorskador (som kan uppkomma redan innan, då fullgasanrikningen är det första som slår i taket så att säga).

Mer info finns på www.etanol.nu

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök