phille18 skrev:
Det är just det jag menar, köper du ett billigt haltech får du 2.5bars mappsensor (max 1.5bars laddtryck) samt färre antal in/utgångar och behöver KÖPA en expandermodul som ger exempelvis 12 programmerbara anslutningar enligt haltechs hemsida. Eller så väljer man ett annat haltech för ca 16-17k. Det är garanterat ett mycket potent och grymt bra insprutningssystem, men stor totalkostnad får mig själv att välja exempelvis ett VEMS istället där jag inte behöver komplettera med lika mycket för att få ett sprut som är *bra nog* (MS är inte bra nog i mina ögon). Som tidigare skrivit så hade jag säkerligen köpt exempelvis ett komplett haltech för 20+ istället för ett vems OM jag känt för att spendera en lön på bara insprutningssystemet
Som jag skrev tidigare går inte allting att jämföra max tryck MAP-sensor Vems vs. max tryck MAP-sensor Haltech
Antal ingångar Vems vs. antal ingångar i Haltechs billigaste system
osv...
För skojs skull kan vi göra en liten tankeövning
Kia vs. BMW
Kia 5vxl. BMW 5vxl.
Kia 4 hjul, BMW 4 hjul
Kia 4 dörrar, BMW 4 dörrar
Kia elhissar, BMW elhissar
Kia stolsvärme, BMW stolsvärme
Kia servostyrning, BMW servostyrning
Kia navigator, BMW navigator KOSTAR EXTRA!
Kia riktigt billig. BMW mycket dyrare.
Det är avgjort, Kia är mycket bättre! Vi köper en Kia!
Den produkt du får, när du köper ett nytt Haltech styrsystem är något helt annat. Det är mer genomtänkt, det är säkrare, det är mer tillförlitligt, det sparar mycket tid vid mappning och annan hantering, alt. ger dig möjlighet att få ut mer finlir på 8h än du t.ex. får ut med något annat sprut i samma prisklass, eftersom allt går så jäkla fort. Man blir klar med grovhuggandet fort och kan lägga den resterande tiden på finlir som gör stor skillnad i upplevelsen.
Speciellt ifall man planerar att lämna iväg bilen till ett företag som ska utföra kalibreringen/mappningen, så ska man verkligen tänka sig för. För billigt i inköp brukar ofta betyda dyrt vid mappning och konfigurering.
Läser hur du tänker och jag tror nog att det hela bottnar nog i tre faktorer:
* var man sätter nivån på bygget (resultat, finish, tillförlitlighet, säkerhet) = långsiktig ekonomi
* hur mycket man värderar de 4-5 punkterna ovan i kr
* vilka ekonomiska resurser man har att röra sig med
Vissa saker är kanske svårare att förmedla i tal eller skrift. Ibland behöver det upplevas helt enkelt.
Jag har iaf. gjort ett försök här, mer kan man inte göra.