2646
Sök

Vad ska man välja bland programmerbara insprut?

72 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.. Vad ska man välja?

Någon gång under detta år hade jag tänkt 'förvilda' min Fiat Punto GT från 1995, en modell försedd med "extra andningsapparat".. Ja ni fattar.

Jag hade tänkt mig en total ombyggnad/renovering av motorn med bland annat portat topplock med en aning större ventiler, trimkamaxel, portat insug, ett annat grenrör, större turbo, mer lämpliga kolvar och vevstakar med mera mer mera.. intercooler också för den delen.. Ja allt som i princip går att uppgradera med.

För att optimera min bil förmodrar jag att jag skulle behöva ett programmeringsbart insprutningssystem.
Men vad ska man köpa för något? Mig veterligen finns de massor med olika system..typ megasquirt, haltech, nira..

Men vad för något lämpar sig för en landsvägsbil med cirkus 300 ponnysar under huven? (inga större hästar eftersom motorn redan är liten från början..1.4 Liters)

Jag hade inga planer på att laborera fram en bra 'mapp' själv, utan låta någon expert på området göra det, men i min databox.

Så vad borde passa mig? Märke och pris? Finns de fördelar jämtemot nackdelar med olika varianter?
Öppen för förslag..

Meck
51 Inlägg
5 januari 2012
#2
Oj denna listan på för och nackdelar på alla olika system kan göras lång känner jag, så därför är mitt råd att du kontaktar dom som skall få äran att mappa bilen när den är klar.

Dom kommer ju garanterat att vilja sälja det system som dom gillar mest och fördelaktigen har mest erfarenhet av.  Detta kommer att avspegla sig på så väl pris som resultat.

Själv kan jag rekomendera Autronic eller Civinco då dessa två Är lite av mina  favoriter, men skall man hård dra det hela så kvittar det nästan vad du väljer för alla system är i grunden utveklade för att göra mer eller mindre samma sak :-)  Det är mer en grafisk skilnad på mjukvaran och några extra funktioner. (nu skall du ta detta med en skopa salt)

När det gäller priser så är det lite så att man får vad man betalar för, med somliga undantag givetvis.

Hoppas att detta svammel kan hjälpa dig lite iallafall även om det inte var exakt det du fråga om utan mer personliga värderingar.

Men om jag skall säga nått så tycker jag att du skall välja ett system som är lätt att få support på, lätt att få tag på, och som många säljer då det kan bli huvudvärk annars och det orkar inte jag med iaf det är mitt tips.

Vill du ha mer info om vad jag tycker är för och nackdelar mellan alla olika systemen som vi har mappat och kört så är du välkommen att höra av dig till mig via telefon då det är lättare att förklara än att skriva en roman eller två här.

Mvh Andreas
Senast redigerat av Adde_e46 (8 januari 2012)

man bygger inte Rom på en dag så borta bra men verkstan bäst..

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 januari 2012
#3
Megasquirt 3 skulle jag kika på. Har väl det mesta som behövs och lite till.


Alla som jag varit i kontakt med som gnällt på att megasquirt buggar och är extremt störnings känsligt har visat sig haft dåligt lödda boxar.

Megasquirt är nog det mest prisvärda man kan köra men kräver att man är god vän med lödkolven samt stadig på hand och har lite intresse för elektronik.

Detta för att megasquirt kitten bygger på att du löder ihop ditt kretskort själv.


Visst finns det bättre system men då kostar det.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

72 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#4
Vem/Vilka tillhandahåller VEMS insprutningssystem då?? neutral

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
8 januari 2012
#5
Snackas mycket skit här, MS3 är ett helt nytt system som är minst lika avancerat som de flesta dyrare märkessprut på marknaden, hårdvaran i ett MS3 är betydligt modernare än i ett VEMS som fortfarande sitter på en gammal 8-bits 16Mhz processor.
Det är ju uppenbart att du Webrex promotar VEMS när du själv säljer det, jag tror att TS är ute efter lite mer objektiv bild än så.

Man får ju först fråga hur sprutet ska användas, vilka funktioner prioriteras?, kommer det flyttas till ett mer avancerat bygge i framtiden?, vad får det kosta?

MS är ett bra budgetsprut soch en jäkligt bra start om du vill lära dig mycket, finns enormt mycket att läsa på nätet, och delar och mjukvara går att få tag i billigt och enkelt.
Att MS är ett känsligt sprut är faktiskt en fördel då man tidigt lär sig de viktiga grundläggande faktorer som gäller när man kopplar, te.x tillgång till bra jord och skärmade VR-kablar.

Att Link/Vipec skulle vara extremt buggigt är bara rent trams, flera av mina vänner kör det och majoriteten av PPF-folket kör med Vipec utan några övergripande problem.

Det finns inget perfekt sprut, alla har sina egna tics och tendenser men som sagt speca först upp vad det är du behöver, vad sprutet ska användas till.


KHRacing
8 januari 2012
#6
VEMS. alla dagar i veckan

Volvotrimmare
323 Inlägg
8 januari 2012
#7
Jag är inte så insatt i alla olika eftermarknads insprut men jag kan säga av egen erfarenhet att Megasquirt funkar bra och är jävligt billigt, MEN krånglar lite ibland också, körde de på min volvo 4a å den gick riktigt skapligt, för det priset är de oslagbart tror ja, kör nu Link för att Witune ligger inte så lånt bort å dom mappar å har bänk så köpte linket av dom, just för att en support är nära och att Linket verkade bra. fler talet polare kör vems och får ut massa hästar ur sina turbade bmw 6or och det sprutet funkar lika bra

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

379 Inlägg
8 januari 2012
#8
Streeetkadett skrev:
Jag är inte så insatt i alla olika eftermarknads insprut men jag kan säga av egen erfarenhet att Megasquirt funkar bra och är jävligt billigt, MEN krånglar lite ibland också, körde de på min volvo 4a å den gick riktigt skapligt, för det priset är de oslagbart tror ja, kör nu Link för att Witune ligger inte så lånt bort å dom mappar å har bänk så köpte linket av dom, just för att en support är nära och att Linket verkade bra. fler talet polare kör vems och får ut massa hästar ur sina turbade bmw 6or och det sprutet funkar lika bra

Va får man betala för ett Link i Sverige?

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
8 januari 2012
#9
Webrex, du som nu är så påläst på området borde se att det kanske ser lite märkligt ut när du hyllar Vems till skyarna och samtidigt dissar de största konkurrenterna som säljare av Vems system?
Jag har aldrig sagt att Vems är ett dåligt system, men jag är inte såpass inskränkt att jag bara ser ett sprut som något överlägset alternativ, det finns massor av sprut som håller måttet därute och flera dåliga också, men grundfrågan ligger ändå kvar - vad ska man ha sprutet till, det är bland det viktigaste om du frågar mig.

Apropå MS har jag kört med MS1 i mitt mercabygge två säsonger och visst har jag haft problem, men jag har under resan också lärt mig så enormt mycket om mappning och hur ett eftermarknadssprut fungerar,
Jag rekommenderar inte MS till någon som inte vet vad han ger sig in på, många tror att man kan ta ett MS för 3000 spänn från hyllan, koppla in och se glad ut, och det är nog härifrån de fått sitt dåliga rykte.
När jag skulle mappa mitt bygge kontaktade jag flera alternativ, ingen av dem sade blankt nej, fanns to.m många som erbjöd sig att göra det åt mig.

Vidare är Link och Vipec exakt samma system och använder to.m samma mappningsmjukvara, Link G4 Storm motsvarar Vipec C44, G4 Xtreme motsvarar V88 osv.
Har iaf aldrig haft några problem i de standalone Vipecsystem jag hållt på med, tyckte systemen var såpass prisvärda och användbara att jag själv köpte ett.


Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
8 januari 2012
#10
Webrex skrev:
Streeetkadett skrev:
Jag är inte så insatt i alla olika eftermarknads insprut men jag kan säga av egen erfarenhet att Megasquirt funkar bra och är jävligt billigt, MEN krånglar lite ibland också, körde de på min volvo 4a å den gick riktigt skapligt, för det priset är de oslagbart tror ja, kör nu Link för att Witune ligger inte så lånt bort å dom mappar å har bänk så köpte linket av dom, just för att en support är nära och att Linket verkade bra. fler talet polare kör vems och får ut massa hästar ur sina turbade bmw 6or och det sprutet funkar lika bra

Va får man betala för ett Link i Sverige?

Ett G4 storm, ca 12K


379 Inlägg
8 januari 2012
#11
93T skrev:
Webrex, du som nu är så påläst på området borde se att det kanske ser lite märkligt ut när du hyllar Vems till skyarna och samtidigt dissar de största konkurrenterna som säljare av Vems system?
Jag har aldrig sagt att Vems är ett dåligt system, men jag är inte såpass inskränkt att jag bara ser ett sprut som något överlägset alternativ, det finns massor av sprut som håller måttet därute och flera dåliga också, men grundfrågan ligger ändå kvar - vad ska man ha sprutet till, det är bland det viktigaste om du frågar mig.

Apropå MS har jag kört med MS1 i mitt mercabygge två säsonger och visst har jag haft problem, men jag har under resan också lärt mig så enormt mycket om mappning och hur ett eftermarknadssprut fungerar,
Jag rekommenderar inte MS till någon som inte vet vad han ger sig in på, många tror att man kan ta ett MS för 3000 spänn från hyllan, koppla in och se glad ut, och det är nog härifrån de fått sitt dåliga rykte.
När jag skulle mappa mitt bygge kontaktade jag flera alternativ, ingen av dem sade blankt nej, fanns to.m många som erbjöd sig att göra det åt mig.

Vidare är Link och Vipec exakt samma system och använder to.m samma mappningsmjukvara, Link G4 Storm motsvarar Vipec C44, G4 Xtreme motsvarar V88 osv.
Har iaf aldrig haft några problem i de standalone Vipecsystem jag hållt på med, tyckte systemen var såpass prisvärda och användbara att jag själv köpte ett.

Jag förstår hur du ser det, men det är inte konstigare än så att jag säljer det för det är mest prisvärt. Hade ViPEC vart lika prisvärt hade jag lagt mer energi på att utvärdera det, och säkert kört på det istället! Jag hyllar Vems endast i förhållande vad man får för pengarna. Har man inte råd med Nira eller Autonic som är beprövade högprestanda system så är Vems egentligen enda valet.

Vipec/link går väl loss på 15k? Om man ska ha fullt sekvensiellt till en V8a. Jämför det med ca 5500kr på ett Vems. Och du får då med Bredbandslambda och avgastemp i de priset! Det är lixom oslagbart!

Vad är det som gör LINK, Nira med flera så bra att dom kan ta 3 gånger pengarna undrar jag! Har du ens provat köra Vems? Jag tycker personligen det är roligare att lägga dom resterande 10.000kr på väghållning lr nått annat kul!

Är helt överens med dig om MS där, sitter man på kunskapen så kan man få ett MS att lira minnst likabra som ett orginalsystem. Men för gemene-man så är MS inte att rekomendera helt enkelt.

Jag har iaf fått en hel del mail och samtal från killar som ringt runt över hela landet efter nån som vill mappa MS och de finns inga seriösa mappare som vill ta i de! Därför har jag sysslar med sprut från början, för att behovet av nån som mappar MS va så stort. Men försöker nu få så många som möjligt att gå ifrån MS då det finns bättre alternativ.

OKey, jag är inte helt insatt i Link det va iaf infon jag fått om de. Varför bygga 2 identiska system med olika namn undrar jag dock?

German Engineering
9 083 Inlägg
8 januari 2012
#12
VEMS, utan tvekan smile
Senast redigerat av CarpeDiem (8 januari 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Aufrecht Melcher Großaspach
292 Inlägg
8 januari 2012
#13
CarpeDiem skrev:
VEMS, utan tvekan smile

Jävlar vilket givande inlägg roll, vad sägs om att motivera varför?


Volvotrimmare
323 Inlägg
8 januari 2012
#14
93T skrev:
Webrex skrev:
Streeetkadett skrev:
Jag är inte så insatt i alla olika eftermarknads insprut men jag kan säga av egen erfarenhet att Megasquirt funkar bra och är jävligt billigt, MEN krånglar lite ibland också, körde de på min volvo 4a å den gick riktigt skapligt, för det priset är de oslagbart tror ja, kör nu Link för att Witune ligger inte så lånt bort å dom mappar å har bänk så köpte linket av dom, just för att en support är nära och att Linket verkade bra. fler talet polare kör vems och får ut massa hästar ur sina turbade bmw 6or och det sprutet funkar lika bra

Va får man betala för ett Link i Sverige?

Ett G4 storm, ca 12K

Stämmer bra, finns lite olika modeller, från 9900 till ca. 15tusen.

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

8 251 Inlägg
8 januari 2012
#15
Webrex skrev:
OKey, jag är inte helt insatt i Link det va iaf infon jag fått om de. Varför bygga 2 identiska system med olika namn undrar jag dock?

Hårdvaran är densamma, däremot så skiljer programmeringen i boxarna. ViPec har numer en mjukvara som är liknande SM4.


Dr. Turbo
459 Inlägg
8 januari 2012
#16
Är det endast jag som skulle rekommendera orginalsystemet om det skulle gå mappa? Där snackar vi mest prisvärt smile

Många orginalsystem är bra mycket bättre än t.ex MS (om man nu bortser från extrafinesser), är oftast synd bara att det är så lite folk som verkligen kan med dem.

Edit: http://www.tunerpro.net/downloadBinDefs.htm där finns t.om färdigknäckta mappar för endel Fiat punto
Senast redigerat av Big Al (8 januari 2012)


379 Inlägg
8 januari 2012
#17
Big Al skrev:
Är det endast jag som skulle rekommendera orginalsystemet om det skulle gå mappa? Där snackar vi mest prisvärt smile

Många orginalsystem är bra mycket bättre än t.ex MS (om man nu bortser från extrafinesser), är oftast synd bara att det är så lite folk som verkligen kan med dem.

Edit: http://www.tunerpro.net/downloadBinDefs.htm där finns t.om färdigknäckta mappar för endel Fiat punto

Jag önskar verkligen att det blir mer intresse för Tunerpro! Har prövat att chippa om min BMW 325 E36 och det funkade faktiskt att ändra lite i tändmappen. Dock är det så begänsat vad man kan göra ännu så det är mer lr mindre hopplöst att göra annat än mindre justeringar. En turbokonvertering är inte att tänka på tyvärr. Inte hunnit testa att mappa i realtid ännu. Provade dock på en volvo 940 turbo utan framgång.

Problemet ligger i att veta vart i minnet på chippet vilken data ligger. Vad är bränslemapp, vad är kompenseringar, vad är varvstopp mm mm. Detta är bara en gissningslek ännu! Vissa box nr i till vissa system har väl bearbetade xdf filer (fil som talkar om vart datan ligger). Men det är fortfarande stora svårigheter att hitta en box som faktiskt går att mappa om hyffsat.

Önskar det fanns en bättre universell lösning till att mappa om orginalsystem. Än så länge så finns det inte de!

Sen får man tänka på att många system som sitter i de bilarna många grejar med (80-90 talare) är konstruerade på 70 talet! Och funktionerna är mycket begränsade! De nyare systemen i tex japanare har redan programerbara sprut! Evo 6+, skyline mfl. Dock tar de som har tillgång till mjukvaran ut saftiga summor för att mappa om! Anledningen att vi vet så lite om orginalsystemen är för att så vill de stora tillverkarna ha det! Volvo bland andra, fick ju styrsystem tillhandahållna av Bosch, det är inget de själva har nån direkt insikt i!

141 Inlägg
9 januari 2012
#18
Jag har vems på min 142. Har fungerat helt perfekt nu i nästan 2år. Programvaran vemstune är väldigt lättarbetat. Har inte haft några som helt problem med störningar, buggar etc..
En polare har link pnp på sin bil, tyckte programvaran var rätt krånglig att hitta i, men det kanske bara är en vanesak?


248 Inlägg
9 januari 2012
#19
har mappat, vems,dta p8, dta s80, nira samt link g4 storm

sämsta och det äldsta av dessa är nog p8 ,å d suger verkligen
,nira nja lite bökiga menyer men annars klockrent
,vems nja ,sist jag mappade det så låste sig hela boxen, raderade minnet å bökade

Link som jag själv har nu funkar klockrent!
cloosed loop laddtrycks styrning, ladd vs växel funkar hur bra som helst, lätta menyer
och vi ska inte glömma 100% support från link direkt

och speciellt dyrt är d inte heller

polering 0706-903247

72 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#20
Hmm, låter enklare att jag säljer bilen och köper en cykel istället för att sitta här å bestämma mig.. hmm


Sök