93T skrev:
Webrex skrev:
Med risk att bli lynchad av vipec älskaren igen, så får jag ännu en gång flika in med att VEMS gör allt det ViPEC/Link gör, för ca 9000kr.
Och då är det färdig härva, med relä, säkringar och spridarkontakter klart. Kläm dit matchande kontakter till dina givare (TPS, Vatten, luft och trigger) och det är klart typ. (Dessa kontakter ingår)
Givatvis 400kpa map, 8 tändsteg, och fler in och utgångar än du nånsin kommer behöva.
Insugstemp givare, bredbandslambda-sond och avgastemp givare inkluderat i priset.
Jämför det med 12k för en styrbox med raka kablar och 2 givare för 200kr. Där du får köpa till grejer för bredbandslambda, avgastemp, kontakter. Plus jobbet att bygga en egen härva.
Priset på ett Vems system som motsvarar det som 93T pratar om; bara rak härva med skärmad kabel och givare, går på ca 6000kr (Och då får du ändå inbyggd lambda och avgastemp krets). Så frågan man får ställa sig är: Är ViPEC systemen verkligen värt dubbla pengarna?
"vipec älskare"?, frågan är vem som är mest insnöad här?, jag är iaf inte såpass indoktrinerad att jag fortfarande bara ser ett sprut som det enda alternativet.
Du kan ju inte inbilla mig att VEMS "färdiga" härva skulle passa alla bilar utan modifieringar, jag skulle då aldrig acceptera en halvfärdig lösning där vissa kablar blir för långa och vissa för korta, nej då föredrar jag en "rak" härva där jag kan bygga det som jag vill, dvs. snyggt med rätt längder och kontakter. så jäkla mycket jobb är det inte att bygga en ny härva.
Vipec/Link behöver inget extra för att styra egt eller bredbandslambda, och kan Vems erbjuda can-styrning och högupplösta spark och fueltabeller?, direkt USB-interface?
Priset är inte allt, om nu Vems är såpass allsmäktigt som du påstår, varför kör inte Sveriges mest kända tunare med dem då?, te.x Maxxtuning, BJP, PBZ, Motornord, PPF osv?
Haha, där kom de ja.. Indoktrinerad? Vänta nu.. Vem är det av oss som förespråkar ett sprut endast grundat på andras rekommendationer? Har du provat att mappa alla de andra spruten själv? Det har iaf jag. Så att jag skulle vara indoktrinerad, alltså påverkad av nån marknadsförning eller andras åsikter är helt fel.
Som jag sagt innan i denna tråden, så har jag provat de flesa (dock inte alla i större utsträckning) spruten på marknaden. Och det är MITT eget val, baserat på EGNA erfarenheter som säger att VEMS är mest valuta för pengarna helt enkelt. Varför detta retar dig så fruktansvärt förstår jag inte.
Ju mer du kommenterar i denna tråden, ju fler mail får jag av personer som blir mer och mer intresserad av VEMS.
Vems färdiga härva är 95% färdig. Jag ännu inte hittat någon bil där den inte passar. Visst krävs det ibland modifiering, och att nån kabel är för kort ibland. Det får man ju även göra med ett PlugnPlay sprut, det är ytterst sällan 100% plug and play. Utan man måste dra flera extra kablar eller dra om.
Även jag som är utbildad elektriker, och sysslat med sprut i 6 år nu, skulle inte sätta mig och göra en härva själv billigare eller bättre. Så för en lekman är det ett väldigt bra alternativ.
Räkna in timmarna så hamnar du på samma summa. Och så kul är de inte att göra en härva.
Detta är ju dock bara ett alternativ, man kan få VEMSet med rak härva oxå om man så vill. Även med lös kontakt och stift, så man kan koppla på sig rakt på orginal härvan.
Intressant hur du pratar nu om VEMS prylar, som du själv inte har nån erfarenhet av. Hade du haft en härva ifrån dom i handen, så hade du inte dissat den. De kan jag lova. Mycket hög kvalitet faktiskt.
Nej, vems har tyvärr inte USB. Det är en nackdel helt klart. Jag kör med USB omvandlare och har aldrig haft problem med Vems faktiskt. (De hade jag sjuka problem med på MS) Det är snarare så att det är vissa datorer som inte gillar vissa RS232 adaptrar har ja märkt. Hoppas på att det kommer en ny box snart med inbyggd USB. Det har inte varit hög prio på att byta ut den av nån anledning. Funkar ju bra med COM oxå, men är en aningen trögt faktiskt.
Mapparna har upplösningen till 0.1. Och det är fullt tillräckligt enligt mig, då det finns 255*10 alltså 2550 värden att tillgå per cell. Link har väl 0.01 på tändmappen? Va det skall va bra för undrar jag. Vill höra från den mappare som men handen på hjärtat mappar ned under .1 på tändkurvan. Sprutet interpolerar ju värdena ändå, så jag ser ingen vits med det?
CAN support är på G tror jag. Inte funnits nån direkt efterfrågan av det vad jag vet. Det håller jag med om att om man kör PnP Link i en nissan tex, så är de rätt Sweet att ha Can supporten.
Jag mappar nästan bara uteslutande ban/drift eller busbilar. Så de brukar aldrig vara efterfrågat.
Skall man ha ett sprut till en modern bil, med mängder av integrerade system. Då får man nog leta annat sprut än Vems, de håller jag med om. Dock så är de flesta nya OEM spruten mappningsbara, så de är en liten marknad.
Så, nöjd? Nu har jag varit mer objektiv. Tycker fortfarande inte det är värt dom extra stålarna.