Ja sedär ja, då skall vi börja överdriva och förvänga det jag säger... Suck..
100 procentigt blir det aldrig med Mapsensor. De har jag inte påstått heller, med tillräckligt bra för att lura er att de är ett standardsprut, det kan jag med säkerhet få till på under en dag.
Jag har ju lagt tiden på att göra de på mina egna och kompisars bilar, (många många timmar), men sen när man fattat hur de funkar och man har hyffsade värden för en viss motor, så är de lätt. Det ändrar sig marginellt från maskin till maskin.
De är väl främst extrema kammar som ställer till problem, dock är varmstart alltid en relativt linjär kurva, så får man den att gå bra på tomgång varm, så är de bara en procentuell ökning vid kyla. Detta är inga svåra grejer. Jag har kört både isbil och bruksbil på vintern med E85. Gasrespons vid kallstart är nog bland de svåraste man kan göra. Får man inte till de direkt så får man ju vänta, men ja mappar mest volvo och BMW så de sitter lixom redan.
Har aldrig påstått att jag är bäst, eller ens lika bra som de duktiga mapparna som lever på det. Jag är amatör helt klart jämfört med många. De är ju lite de jag vill visa oxå, att hur lätt det är när man väl är insatt, inge att jag skulle vara duktig på de sättet. Ni misstolkar det kanske som behov att hävda mig? men de ja försöker göra är tvärt om, att sänka de mappare som tror att de de sysslar med är guld värt.
Tänker inte nämna några namn på vart jag hört de priserna, då jag inte själv fått dem, utan de är folk jag mappat åt som fått de priserna. Jag har aldrig frågat själv, därför jag frågade hör juh.
Jag mappar nästan uteslutande på vägen, det är smidigt och man kan lätt lägga en kurva i alla lägen där motorn körs normalt. Och man "känner" när den går mjukt och smidigt, de är nått man inte kan göra i bänken. Sen har jag kör i bänk oxå, men de är när ägaren själv vill. Detta är en smaksak, vissa mappare menar att man MÅSTE ha en bänk, andra inte. Har tom "mappat" på bana
de va rätt speciellt. Haha, de va dock finjusteringar för att få ned avgastemp.
Finjustering på alla laster vid alla varvtal är heller inget som är svårt, har du 3D mappar i mjukvaran, så kan man "se" hur man ligger.. Kurvan blir lixom alltid mjuk och sakta stegrande. Sen om motorn går på 0.92 eller 0.91 i lambda de kommer du inte känna eller märka på något sätt.
Sen kan man ju lägga evigheter på att få en mapp perfekt, men de är inget som föraren nånsin kommer märka. Och jag har sett flera mappar från många av de stora mapparna, vissa är galet jämna och fina, andra ser ut som skit, men bilen går bra för de.
De är inte så noga som ni tror. Ni skulle inte kunna känna skillnad på lamba 0.90 och lambda 0.85, de kan jag garantera, de är minimala effekt och vrid förändringar därimellan. Och ändå relativt stora procentuella bränsle förändringar.
Alla laster i alla varvtalsområden... Hur skall man mappa vid 1kilo ladd och 1500rpm tex, om turbon laddar först vid 3500?... Givetvis är motorn mappat överallt där den kommer användas, men som jag säger, ett par steg i mappen, kommer knappt registera på lambda mätaren.
De är aldrig svårt att lägga en mapp, så som ni tror... De är som jag sagt innan, gasrespons och känslan i motorn, som är svår. Perfekta "pull" med massor med effekt i bänken är mycket simpelt.