Nu vet jag inte hur stora sömnstörningar som åsyftas här i tråden, om det bara är enstaka händelser eller om någon av er lider regelbundna sömnproblem? Finns ju en hel del att göra när man inte kan sova.
Något jag skulle rekommendera är att skippa tv/dator sista 30 minuterna innan ni ska sova. Läsa en bok, meditera, stirra in i golvmatten och försöka tänka ut roliga mönster osv. Det viktigaste av allt är väl att egentligen inte Tänka på att sova, då slutar det bara med att man får panik för att man måste sova. Försöka få ner tankeverksameten till en minimal nivå heltenkelt.
Jag ser iallafall till att alltid ha hjälpmedel hemma. Om man en kväll märker att man inte kan sova redan innan man gått och lagt sig blir det ett litet piller. Samma sak om man ligger och vrider sig och vänder sig så blir det att svälja ner ett piller och sitta i soffan i totalt mörker och tänka en stund medans sömntabletten börjar verka för att sen gå till sängen och försöka sova. Vilja att sova och att ligga och blunda så brukar det fungera.
Alkohol kan ju även det vara ett alternativ eftersom det är så deprimerande för ens andning och sövande egenskap. Men en 6-10a whiskey som nattfösare är definitivt ett alternativ. Brukar fungera hyffsat men det är väll inget att rekommendera att göra vardagligen. Det är väll iof inte Pills heller, men sen finns det ju också en uppsjö av olika sömntabletter men det finns ju en hel del människor som får mycket hjälp av att käka vissa sömnisar dagligen.
Ne standard för mig är att bara käka sleeping pills och gå och lägga sig. Funkar 98/100.
(Rekommenderar att inte blanda hejvilt förövrigt, då kan det hända som sig så att du vaknar dagen efter utan någonsomhelst aning om vad du gjort dom senaste 14 timmar. Och du vill nog troligtvis inte veta det också..Att jaga getingar i morgonrock klockan 03.30 på morgonen och försöka få din förvirrade granne att följa med på din jakt kan ses som udda.
har hur mycket som helst att skriva om sömnproblem, dock svårt att formulera mig och struktera vilket troligtvis märks i detta inlägg.
Finns det fler av er som har regelbundna sömnproblem? Hur gör ni för att kunna garantera er en skön natt? Diskuterar gärna vidare!
Senast redigerat av sleepyoh (8 januari 2012)
_----------'