3229
Sök

12V Kabel Volkswagen Golf 08 multifuel

12 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
Hej,
Jag har monterat ett drag på min golf V 2008
Jag vill slippa att dra "nya" kablar framifrån bilen och undrar om det finns någon 12V Kabel man kan ta ström ifrån bak i bilen.
Alternativt var närmaste strömkälla finns.
M.V.H
Hoegan
Senast redigerat av Hoegan (8 januari 2012)

16 197 Inlägg
8 januari 2012
Hoegan skrev:
Hej,
Jag vill slippa att dra "nya" kablar framifrån bilen och undrar om det finns någon 12V Kabel man kan ta ström ifrån bak i bilen.
M.V.H
Hoegan

"problemet" e att 2008 har CANbus elsystem så de e inget man kan pilla med själv om man inte har full koll.

skulle rekomendera  dig att lämna in bilen på verksta å låta dom göra jobbet.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

12 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
Hoegan skrev:
Hej,
M.V.H
Hoegan

"problemet" e att 2008 har CANbus elsystem så de e inget man kan pilla med själv om man inte har full koll.

skulle rekomendera  dig att lämna in bilen på verksta å låta dom göra jobbet.

Det är inga problem. Jag använder en elsats till släpet som heter trailersafe som inte påverkar bilens system.
så allt jag behöver är en 12V kabel någonstans ifrån.

Allt är redan Kopplat förutom 12V. Har testat att lägga en kabel sidan om bilen till batteriet och allt fungerar som det ska utan några varningar och felmeddelanden.

Här är länk till trailersafe det är den översta länken.

http://www.google.se/search?q=trailersa … mp;bih=781

157 Inlägg
8 januari 2012
I min golf v från -05 hade jag 12v uttag på högersidan i bagaget (till kylbox m.m) kanske är förberett även fast du kanske inte har uttag.

12 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
Tack får kolla efter det. var lite mer specificerat satt det?
Några andra ställen det kan finnas.
kan man ta från baklampan på något sätt eller längre upp där lampan är påkopplad?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 januari 2012
Hoegan skrev:
Tack får kolla efter det. var lite mer specificerat satt det?
Några andra ställen det kan finnas.
kan man ta från baklampan på något sätt eller längre upp där lampan är påkopplad?

Kollade på instruktionerna du länkade till, stog nåt där om säkringar på 2x15A och det tror jag inte du har några originalkablar dit bak som är dimensionerade till. Baklampa kan du inte stjäla ström för då ställer du till det för bilens canbus. Enda sättet är nog att gå den hårda vägen o dra en kabel hela vägen från batteriet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

12 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
Okej Men jag måste väll gå via tändningen då också annars tar den alltid ström. '
Jag kan ju inte koppla på direkt på batteriet var är det bästa och lämpligaste stället att ta strömmen ifrån då

12 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
Uppe på Batteriet? tar den inte tjuvström alltid då?

12 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
Borde det inte vara lättare att leta upp närmaste 12V sladd och sno strömmen där ifrån?

Om jag tar ström direkt från batteriet så kan jag väll inte göra det uppe på batteriet utan jag måste väll göra det vid tex första delningen.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 januari 2012
Jo visst är det det, om du hittar en kabel som är avsäkrad tillräckligt högt. Något jag nästan vågar garantera att du inte gör. Du riskerar dessutom då att störa bilens datorer, med risk för diverse haverier och felmeddelanden.

Sno ström direkt på batteriet ska inte vara nåt problem, pol-skon är ju fastlåst på batteriet med en skruv. Bara att sätta en ringkabelsko på den så är problemet löst. Tänk på att sätta en säkring på kabeln bara, så nära batteriet som går. Hur stor framgår av monteringsanvisningen, tror du bör använda minst 2,5mm2 grov kabel.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

12 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Nu är allt klart. Hade problem med att hitta en genomgång ut i motorrummet. Jag tog ström från en grov röd kabel under ratten. Allt fungerar jättebra och inga felmeddelanden.
Tack för all hjälp.

Sök