2521
Sök

Montera Saab 9-5 turbo på 9000?

AULARENSET
8 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej
Hur pass mycket behöver man göra för att montera en td04 19t anpassad för Saab 9-5 aero på en Saab 9000 cse-97?

5 710 Inlägg
8 januari 2012
#2
Man behöver vrida om turbons delar då turbon sitter "tvärt om" på en 9-5 och med det förmodligen bygga ett nytt WG-fäste.

MVH Jonas
..............

AULARENSET
8 januari 2012
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
Man behöver vrida om turbons delar då turbon sitter "tvärt om" på en 9-5 och med det förmodligen bygga ett nytt WG-fäste.

Kan du beskriva det här lite mer ingående?
Det är ju bara att vända på turbon?:p
Senast redigerat av AULARENSET (8 januari 2012)

5 710 Inlägg
9 januari 2012
#4
Turbon består ju kanske som bekant av 3 större delar, kompressor, core (lagerdel) och turbinhus.
Dessa är inställda för att pass bilen som ofta har unika vinklar för att passa laddluftkyl, oljeretur osv osv.
Dessa är inte samma för 9000 och 9-5 så att bara vända turbon går inte utan delarna måste vridas om.
Det handlar om att lossa en klämma och en stor segersäkring så det är inget stort jobb.
WG fästet kan däremot vara lite filurande....

MVH Jonas
..............

AULARENSET
9 januari 2012
Trådstartare
#5
jonTe skrev:
Turbon består ju kanske som bekant av 3 större delar, kompressor, core (lagerdel) och turbinhus.
Dessa är inställda för att pass bilen som ofta har unika vinklar för att passa laddluftkyl, oljeretur osv osv.
Dessa är inte samma för 9000 och 9-5 så att bara vända turbon går inte utan delarna måste vridas om.
Det handlar om att lossa en klämma och en stor segersäkring så det är inget stort jobb.
WG fästet kan däremot vara lite filurande....

Det låter rimligt
Pratade med Maptun innan
Dom sa att det räcker med att sätta en siloconslang på den anslutningen där 9-5ans rör går in

51 Inlägg
5 mars 2012
#6
hur passar banjobultarna till vatten in/ut samt olja in ut då?


248 Inlägg
24 juni 2013
#7
Jag funderar på att göra samma sak. köpa biltemas WGT1752S. och sen göra en ny plåtbit som fäste för wastegaten. men det är alltså då bara att vrida på husen och det ska i princip passa bolt-on? med ett nytt WG-fäste?

5 710 Inlägg
24 juni 2013
#8
Denzig skrev:
Jag funderar på att göra samma sak. köpa biltemas WGT1752S. och sen göra en ny plåtbit som fäste för wastegaten. men det är alltså då bara att vrida på husen och det ska i princip passa bolt-on? med ett nytt WG-fäste?

Nja....hålet in i en 9-5 turbo är runt medans utloppet på grenröret på 9000 är rektangulärt = endel portningsjobb om det skall bli bra.

MVH Jonas
..............

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
27 juli 2013
#9
bumpar denna tråd lite. om man tar husen från en 9000 15t och sätter på 9-5:ans core?
Senast redigerat av Eddy (27 juli 2013)


Karosstekniker
288 Inlägg
27 juli 2013
#10
jag har själv gjort detta på min.
* vinkla lagerhuset.
* byta en banjo-anslutning på röret till vattentillförslen (där gjorde jag så att jag skaffade ett likadant vattenrör från skroten och tog banjokopplingen från den o satte på den andra röret. 9000 har en liten och en stor banjo så flyttar man den stora från de andra röret så man får 2 stora så funkar de)
* bygga en ny oljeretur.
* köpa en v-bands anslutning för luftröret (finns på speedparts)

My Drinking Team Has A Racing Problem


Sök