3454
Sök

Protectionlampan blinkar svagt vid höga volymer. Fel?

557 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har nyligen installerad baslåda och steg i min Saab 9-3SC TiD -07.

Har märkt att om man vrider på hög volym så kan man se (om det är mörkt) att protectionlampan blinkar svagt i takt med basen.

Jag har en säkring drygt 15cm från batteriet fram typen ANL tror jag att de heter, på 150A.

Sen går det en 35mm2 kabel genom bilen till min Kondensator (Hollywood Energetics 6 Farad). Sen vidare drygt 20cm in till steget.

Kondensator och slutsteget är jordade både på samma ställe, sitter mer varsin kabelskor som är klämd och lödd.
Sitter på ena fästet till bältet bak.

Slutsteg:

Magnat Black Core One på 2100Watt.
DigitalDesign basar 2st på 12".(500 serien)(300W till 1200W Max)

Alla kablar till jord är av samma grovlek som strömmen.

Sen från steget har jag kopplat helt enkel ena plus till plus på ena basen ena minus från steget till minus på ena basen osv.

Någon som vet vad de kan vara eller om de ska vara så?

//Sebastian


Det heter STEREO
893 Inlägg
8 januari 2012
#2
Kan vara så att spänningen sjunker. På mitt ena JBL steg blinkar protection lite svagt när det går ner mot 11,97volt ca. Vad är det för spolar på basarna? å hur långt ner har du lastat steget?


//Holst

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

Forummoderator
26 339 Inlägg
8 januari 2012
#3
Köp ett extrabatteri i stället och använd kondensatorn som..bojsänke eller liknande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 024 Inlägg
8 januari 2012
#4
Har du bytt upp dig i jordkabel från batteri till kaross?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

557 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#5
Holst skrev:
Kan vara så att spänningen sjunker. På mitt ena JBL steg blinkar protection lite svagt när det går ner mot 11,97volt ca. Vad är det för spolar på basarna? å hur långt ner har du lastat steget?


//Holst

Kan ju vara att spänningen sjunker ja. Spolar på basarna vet jag inte riktigt vad du menar. Men jag tror jag har kopplat så att de ska vara 2Ohm.

De är ju ett mono steg och på de så ser de ju ut så här vid högtalaranslutningarna.

++ --

Så jag tog plus från första basen in på första plus på steget, sen minus från första basen in på första minus på steget.

Sen samma sak till andra basen fast då in på andra plus och minus på steget.

Är det rätt att koppla så?

Sen inställningar på steget har jag inte hunnit kollat på alls än. Vet inte riktigt va alla dom gör heller.


557 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#6
Expoze skrev:
Har du bytt upp dig i jordkabel från batteri till kaross?

Menar du att byta den som sitter original på bilen mellan batteriet och karossen? Så har jag inte gjort de.


557 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#7
Mack skrev:
Köp ett extrabatteri i stället och använd kondensatorn som..bojsänke eller liknande.

Om man ska köpa ett extra batteri till skuffen. Måste man byta de som sitter fram med då? SÅ att de är lika "gamla"?

Isåfall räcker det med typ vanliga batterier. Typ Biltema mekonomen mfl?


557 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#8


2 024 Inlägg
9 januari 2012
#9
Du bör uppgradera den jorden oxå även att den är kort. Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta direkt på slutstegets plintar och se vad du har för spänning där när du spelar högt, mät för skojs skull även direkt på batteriet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

557 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#10
Expoze skrev:
Du bör uppgradera den jorden oxå även att den är kort. Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta direkt på slutstegets plintar och se vad du har för spänning där när du spelar högt, mät för skojs skull även direkt på batteriet.

Okej ska kolla på de. Sitter voltmätare på kondensatorn och på slutsteget med. Men jag kan mäta ändå.


2 024 Inlägg
9 januari 2012
#11
Gör så, kan vara intressant att se om det skiljer mellan batteri och slutsteg.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

557 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#12
Men är de någon som vet om jag kopplat mina basar på bästa sätt? Som jag beskrev längre upp i tråden?


2 024 Inlägg
9 januari 2012
#13
850heden skrev:
Men är de någon som vet om jag kopplat mina basar på bästa sätt? Som jag beskrev längre upp i tråden?

Korrekt kopplat och 2ohms belastning.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Det heter STEREO
893 Inlägg
9 januari 2012
#14
Borde vara rätt kopplat om du gjort som du har beskrivit smile men som sagt kontrollmät för inbyggda mätare litar jag inte ett jävla dugg på. I den vita jettan som rullade runt förra året satt det 2st identiska block med inbyggda mätare och det skiljde nästan 1volt mellan dem...

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

557 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#15
Okej jag jag får ta och mäta på detta. Men som jag fråga förut så skulle det räcka med att man byter ut till två nya bilbatterier typ Biltema? Om man köper två likadana då?


2 024 Inlägg
9 januari 2012
#16
Mät först så spekulerar vi vidare i utbyggnad sen. Sjunker inte spänningen vid slutsteget nämnvärt så finns det ingen större anledning att montera extra batteri heller såvida du inte gillar att stå och poppa med bilen avstängd.
Finns inga direkta krav heller på att man ska ha likadana batterier fram och bak. Jag har kört med olika batterier i 3 år i den bilen jag har nu, inga bekymmer där.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

557 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#17
Nu har jag gjort lite mätningar. Verkar som att vid bilbatteriet så ligger spänningen på drygt 13,2V.

Detta kommer då fram till steget med. När jag hade bilen igång och började spela väldigt högt så sjunker spänningen nermot drygt 12,4V drygt till steget.


181 Inlägg
12 januari 2012
#18
Hade du 13 v på batteriet med motorn på? för det e lite klent tycker jag. Ett bra tips när det gäller ström som många missar eller inte pallar, det är att byta kablar till generatorn. Nya stora och fina kablar gör mycket på sig. Och som det är sagt så är det bra att byta jordkabeln. Orginalkablar brukar ju nästan vara som träpinnar.

detta kan vara snabbt gjort eller ett helvete beroende på bil smile Tyckte inte det var skoj på min GTI jag hade, men gjorde bra på sig med ström. Eftersom man var där och skruva så bytades relä med kol med..

Mvh Kenta


557 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#19
DJchaoz skrev:
Hade du 13 v på batteriet med motorn på? för det e lite klent tycker jag. Ett bra tips när det gäller ström som många missar eller inte pallar, det är att byta kablar till generatorn. Nya stora och fina kablar gör mycket på sig. Och som det är sagt så är det bra att byta jordkabeln. Orginalkablar brukar ju nästan vara som träpinnar.

detta kan vara snabbt gjort eller ett helvete beroende på bil smile Tyckte inte det var skoj på min GTI jag hade, men gjorde bra på sig med ström. Eftersom man var där och skruva så bytades relä med kol med..

Mvh Kenta

Japp jag hade 13,2V med motorn på... Känns lite. Men som du skriver så kolla jag på original kablarna till jord och dom skulle gött kunna vara mycket grövre och bättre. Ska kolla vidare på de


3 187 Inlägg
12 januari 2012
#20
850heden skrev:
DJchaoz skrev:
Hade du 13 v på batteriet med motorn på? för det e lite klent tycker jag. Ett bra tips när det gäller ström som många missar eller inte pallar, det är att byta kablar till generatorn. Nya stora och fina kablar gör mycket på sig. Och som det är sagt så är det bra att byta jordkabeln. Orginalkablar brukar ju nästan vara som träpinnar.

detta kan vara snabbt gjort eller ett helvete beroende på bil smile Tyckte inte det var skoj på min GTI jag hade, men gjorde bra på sig med ström. Eftersom man var där och skruva så bytades relä med kol med..

Mvh Kenta

Japp jag hade 13,2V med motorn på... Känns lite. Men som du skriver så kolla jag på original kablarna till jord och dom skulle gött kunna vara mycket grövre och bättre. Ska kolla vidare på de

har du 13,2 med motorn igång så är något fel, då laddar det inte som det ska. se över generatorn, gissar på att den börjar ge upp eller att kolen behövs bytas.



Sök