9 januari 2012
Trådstartare
Det är väl en rätt så lång historia.
När jag fick min Volvo hade den en CD-spelare inkopplad "där uppe" i instrument panelen. Den tog jag bort och köpte en riktig original stereo från Tradera (årm 1985(?)). Jag upptäckte att högtalarna var slut, så dom byttes.
Jag har inget slutsteg eller något sådant, bara två högtalare i dörren, inget mer!
Mitt första problem var sen att stereon var på, även när den var av. Man kunde höra.. JÄTTE svagt, att den fortfarande pratade (radio kanalen). Detta löstes med att koppla om från en sak som bara funkade när tändningen var på.
DÅ kom störningen, så jag kopplade tillbaka som det var innan.. men tro det eller ej.. störningen är kvar!
Jag har inte kopplat från tändningslåset, för jag kommer inte riktigt åt det, men borde det inte funka med någon annan, som jag redan prövat, jag har testat cigarett tändaren, bakruta värmaren, och andra olika. Någon borde väl fungera utan störning.
Störningen varierar med varvtalet, så jag gissar på att det har med generatorn att göra,
[EDIT] Jag HAR nu testat att varva uppe bilen, och sen stänga av motorn (inte tändningen), och då försvan störningen, enligt vad jag har läst så betyder detta att det INTE är generatorn, eller?
Ljudet påverkas INTE av volymknappen, och tro det eller ej, men ibland låter det nästan inte som att det ens kommer från högtalarna, men det är möjligt att jag hör fel, det kan ju vara svårt ibland. Motorn låter ju rätt så mycket, så man hör ju inte så tydligt vart ljudet kommer ifrån.
Måste jag köpa avstörningsfilter? jag hade ju ingen störning i början, och kan ni i så fall länka till en bra som fungerar på min motor?
Snälla, hjälp mig!
Volvo 240 B23A årsm 1983, reg nummed LWA131.
Senast redigerat av envelope91 (9 januari 2012)