2906
Sök

Tanka enbart etanol inför besiktning saab900

658 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#1
jag skall snart besikta bilen för efterkontroll då jag fick nerslag på avgasvärdet, jag har nu bytt termostaten i min bil se tidigare tråd här men öppnar en ny då det är en ny fråga. För att minimera risken att åka på en till ombesiktning, är det nån fara risk med min motor om jag tankar enbart E85 inför besiktningen kör max 4 mil och sen då jag kommer ut där så tankar jag opp med 95 o åker hem. Tar min saab900turbo skada av det? Kan tilläggas den är chippad också. Som sagt det gäller en kort sträcka bara o lite hårdare körning innan jag kommer fram.


82 Inlägg
10 januari 2012
#2
Den lär ju gå jävligt dåligt och magert så tror du kan skippa den idén... DOCK kan du göra som jag när jag bessa att du häller i lite etanol i tanken. Jag tankade 30L varav 2 liter var etanol. Fick kanon värden. Jag är inte expert men mer än 30% etanol skulle inte jag tanka i en bensin bil.

EDIT: Någon får gärna rätta mig om jag har fel smile
Senast redigerat av antizz (10 januari 2012)

7 274 Inlägg
10 januari 2012
#3
Eller så fixar man helt enkelt bilen så går den genom en besiktning wink


Likbärgare
375 Inlägg
10 januari 2012
#4
K-sprit är en klassiker..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

578 Inlägg
10 januari 2012
#5
Vilken av värdena fick du ombess på? Då e85 höjer lambda värdet sad När var den servad senast? Det brukar hjälpa smile


658 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#6
motorraZ skrev:
Vilken av värdena fick du ombess på? Då e85 höjer lambda värdet sad När var den servad senast? Det brukar hjälpa smile

Jag kollade på besiktningen som gjordes innan jag köpte den obesiktad för att dom inte besiktade om den nåt det var 2010 då blev avgasvärdena
CO 0.4 (05) CO2500 05 (0.3) HC 375 (100) LAMBDA 1.00 (0.97-1.03)

och nu när jag besiktade senast:  CO 0.5 (0.5) CO2500 0.3 (0.3) LAMBDA 1.01 (0.97-1.03) HC 145 (100)

Kan det vara så att om man tankar för mycket E85 så blir det åt abdra hållet att det kan bli fel avgasvärden då oxå eller?   Hur som hellst bytt olja filter stift allt sånt innan förra besiktning så det är nytt. Skall ta termostaten på torsdag. Kanske skall tanka i lite mindre etanol o köra den riktigt hård på vägen dit


578 Inlägg
10 januari 2012
#7
Fear38 skrev:
motorraZ skrev:
Vilken av värdena fick du ombess på? Då e85 höjer lambda värdet sad När var den servad senast? Det brukar hjälpa smile

Jag kollade på besiktningen som gjordes innan jag köpte den obesiktad för att dom inte besiktade om den nåt det var 2010 då blev avgasvärdena
CO 0.4 (05) CO2500 05 (0.3) HC 375 (100) LAMBDA 1.00 (0.97-1.03)

och nu när jag besiktade senast:  CO 0.5 (0.5) CO2500 0.3 (0.3) LAMBDA 1.01 (0.97-1.03) HC 145 (100)

Kan det vara så att om man tankar för mycket E85 så blir det åt abdra hållet att det kan bli fel avgasvärden då oxå eller?   Hur som hellst bytt olja filter stift allt sånt innan förra besiktning så det är nytt. Skall ta termostaten på torsdag. Kanske skall tanka i lite mindre etanol o köra den riktigt hård på vägen dit

Inget läckande avgassystem eller sånt? smile Ja kör extra hårt med den innan då det inte bara är motorn som ska bli varm utan även katten smile


658 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#8
nej det läcker inget har kollat....


578 Inlägg
10 januari 2012
#9
okej testa att köra lite hårdare nästa gång smile


1 365 Inlägg
11 januari 2012
#10
Etanol utan mappning hjälper framförallt till att sänka CO värdet men det kan även höja HC värdet utan mappning samt  höjer alltid lambda värdet utan mappning. Jag skulle slänga i Vpower och köra den riktigt varm eftersom du redan har co värden inom gränserna. Dina HC värden kommer garanterat inte bli bättre av E85 och du kommer dessutom få ombes på lambda om du häller i för mycket så skippa det.

Hög HC halt är för mycket oförbrända kolväten så kolla stiften i kärran och se till att du har helt ny olja i motorn. Annars är lambdasonden ett hett tips. I värsta fall får du byta katalysator.


658 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#11
Richtenb skrev:
Etanol utan mappning hjälper framförallt till att sänka CO värdet men det kan även höja HC värdet utan mappning samt  höjer alltid lambda värdet utan mappning. Jag skulle slänga i Vpower och köra den riktigt varm eftersom du redan har co värden inom gränserna. Dina HC värden kommer garanterat inte bli bättre av E85 och du kommer dessutom få ombes på lambda om du häller i för mycket så skippa det.

Hög HC halt är för mycket oförbrända kolväten så kolla stiften i kärran och se till att du har helt ny olja i motorn. Annars är lambdasonden ett hett tips. I värsta fall får du byta katalysator.

Ja men co värdena fick jag ju ner antar jag för att jag tankade E85, co värdena var ju för höga dom med förra besiktningen så dom sänkte jag ju till godkända och även HC halten sjönk men inte tillräckligt. Som jag sa är ny olja i och helservice gjord. Funderar på att tanka akrylatbensin istället som skall ge 0 värden. Men hur kan det vara lambdan då skulle väl den peka åt fanders oxå tycker dom flesta som man pratat med eller?


1 365 Inlägg
11 januari 2012
#12
Både ja och nej eftersom bilprovningen mäter dina avgasvärden efter katalysatorn medan dina lambdasonder mäter innan katalysatorn. Man kan ha högt lamdavärde utan att lambdasonden är trasig också om det är läckage exempelvis efter lambdasonden. lambdasonden är sällan helt trasig utan oftare smutsig och orsakar små fel, vilket gör att man blir underkänd. (du kan ju mäta spänningen i den). Mer troligt är nog katalysatorn eller tändningsproblem dock.

Sen vet du ju inte vad du hade för lambda innan du hällde i E85 i bilen heller... den kanske var helt åt helvete på bensin. 

Fear38 skrev:
Richtenb skrev:
Etanol utan mappning hjälper framförallt till att sänka CO värdet men det kan även höja HC värdet utan mappning samt  höjer alltid lambda värdet utan mappning. Jag skulle slänga i Vpower och köra den riktigt varm eftersom du redan har co värden inom gränserna. Dina HC värden kommer garanterat inte bli bättre av E85 och du kommer dessutom få ombes på lambda om du häller i för mycket så skippa det.

Hög HC halt är för mycket oförbrända kolväten så kolla stiften i kärran och se till att du har helt ny olja i motorn. Annars är lambdasonden ett hett tips. I värsta fall får du byta katalysator.

Ja men co värdena fick jag ju ner antar jag för att jag tankade E85, co värdena var ju för höga dom med förra besiktningen så dom sänkte jag ju till godkända och även HC halten sjönk men inte tillräckligt. Som jag sa är ny olja i och helservice gjord. Funderar på att tanka akrylatbensin istället som skall ge 0 värden. Men hur kan det vara lambdan då skulle väl den peka åt fanders oxå tycker dom flesta som man pratat med eller?


pallbockskung
32 Inlägg
11 januari 2012
#13
troligen måste du ha en tjuvläcka någonstans i ditt avgas system. då måste helt enkelt vara en läcka någonstans. brukar vara betydligt mera saker som går sönder innan en lambda går.

tanka vanlig 98a och häll i k-sprit.

v-powern är överskattad smile

detta medelande är bara ett hopkok av lögner och helt okvalificerad gissningar.
Mvh Niklas

KHRacing
11 januari 2012
#14
Tvattekorg skrev:
K-sprit är en klassiker..

Vet du var K-sprit består utav ?

Likbärgare
375 Inlägg
11 januari 2012
#15
KHRacing skrev:
Tvattekorg skrev:
K-sprit är en klassiker..

Vet du var K-sprit består utav ?

Jag har ingen aning, Vet bara att det funkar..

Är väll samma skit som AdBlue, Tjurpiss!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

pallbockskung
32 Inlägg
11 januari 2012
#16
k-sprit och e85 består ju mesta dels av etanol men sen skiljer de ju sig lite med propanol osv i k-spriten smile

detta medelande är bara ett hopkok av lögner och helt okvalificerad gissningar.
Mvh Niklas

KHRacing
11 januari 2012
#17
NiklasSandstrom skrev:
k-sprit och e85 består ju mesta dels av etanol men sen skiljer de ju sig lite med propanol osv i k-spriten smile

k-sprit = ren etanol.. står på flaskorna... men som du säger.. minimalt med isopropanol kan det vara okså..

658 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#18
NiklasSandstrom skrev:
troligen måste du ha en tjuvläcka någonstans i ditt avgas system. då måste helt enkelt vara en läcka någonstans. brukar vara betydligt mera saker som går sönder innan en lambda går.

tanka vanlig 98a och häll i k-sprit.

v-powern är överskattad smile

Skall jag tanka 98 oktan??? Varför.....  jag trodde att det skulle bli sämre då. Om ni kollar så fick jag ju ner alla värden som var för höga med E85 även HC men inte tillräckligt på HC men dom andra värdena fick jag ju ner. Hur blir det då denna gång om jag struntar i E85 då kanske värdena drar upp igen i onödan och 300 bagis åt fanders igen eller hur gör jag....  besikta på fredag sista dagen  sad  Man blir alldeles virrig av alla tips....
Akrylatbensin då?


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
12 januari 2012
#19
Fear38 skrev:
NiklasSandstrom skrev:
troligen måste du ha en tjuvläcka någonstans i ditt avgas system. då måste helt enkelt vara en läcka någonstans. brukar vara betydligt mera saker som går sönder innan en lambda går.

tanka vanlig 98a och häll i k-sprit.

v-powern är överskattad smile

Skall jag tanka 98 oktan??? Varför.....  jag trodde att det skulle bli sämre då. Om ni kollar så fick jag ju ner alla värden som var för höga med E85 även HC men inte tillräckligt på HC men dom andra värdena fick jag ju ner. Hur blir det då denna gång om jag struntar i E85 då kanske värdena drar upp igen i onödan och 300 bagis åt fanders igen eller hur gör jag....  besikta på fredag sista dagen  sad  Man blir alldeles virrig av alla tips....
Akrylatbensin då?

Varför fixar du inte problemet istället för att fuska dig igenom?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

80 Inlägg
12 januari 2012
#20
Säger som några tidigare har sagt, börja felsöka bilen och hitta felet. Bilen mår inte bra av fel värden!



Sök