3590
Sök

Mycket märkligt insug till b18/b20

121 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej jag undrar vart detta insuget används? Har en teori om att man ska kunna välja mellan 1 och 2 förgasare, kan det stämma? Någon som vet ett pris på en sådan pryl?

http://i51.tinypic.com/2vrvnmg.jpg
http://i53.tinypic.com/29wpyrt.jpg


79 Inlägg
10 januari 2012
#2
vilket coolt, är de så att man tar bort brikan så får man dit en förgasare till ?? smile


Hobby Fotograf
650 Inlägg
10 januari 2012
#3
Nja, jag gissar på att du kan välja mellan att ha 1,2 eller 3 förgasare? Inte svårare än så.. Riktigt ballt dock, har aldrig sett ett sånt insug tror jag!


2 024 Inlägg
10 januari 2012
#4
Tänker i banorna runt båt när jag ser det där men inte säker. Står det ingen tillverkare ingjutet i godset nånstans?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

925 Inlägg
10 januari 2012
#5
Det finns något som kallas/heter Ockelbo-insug. Trodde dock att det var till lite äldre motorer. Men det kanske är ett sådant......


Mats

79 Inlägg
10 januari 2012
#6
de är kanske så att du kan välja mellan att ha 2 st på kanterna . eller en förgasare i mitten , skulle inte tro att du ska ha 3 förgasare till en 4-cylindrig motor, visst weber har ju "4" portar men de är ju bara 2 förgasare . min tänke är så , rätta mig om ni tror på någon annan teori smile


121 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#7
amazon122s skrev:
vilket coolt, är de så att man tar bort brikan så får man dit en förgasare till ?? smile

jajamen, storleken är den samma.


121 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#8
ProXem skrev:
Nja, jag gissar på att du kan välja mellan att ha 1,2 eller 3 förgasare? Inte svårare än så.. Riktigt ballt dock, har aldrig sett ett sånt insug tror jag!

Nja, tror faktiskt att satt på exporterade bilar typ p1800 och att kunden själv kunde välja mellan enkel förgasare eller dubbel precis som amazon122 säger :p


121 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#9
amazon122s skrev:
de är kanske så att du kan välja mellan att ha 2 st på kanterna . eller en förgasare i mitten , skulle inte tro att du ska ha 3 förgasare till en 4-cylindrig motor, visst weber har ju "4" portar men de är ju bara 2 förgasare . min tänke är så , rätta mig om ni tror på någon annan teori smile

Håller med dig.


121 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#10
Någon som vet hur mycket ett sådant insug kan vara värt?


____________________________________
1 340 Inlägg
11 januari 2012
#11
Vet att försvaret har haft mängder med konstiga prototyper, kanske något sådant smile

Värde? Troligtvis bara metallvärdet tyvärr hmm

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

925 Inlägg
11 januari 2012
#12
RightFront skrev:
Vet att försvaret har haft mängder med konstiga prototyper, kanske något sådant smile

Värde? Troligtvis bara metallvärdet tyvärr hmm

Finns alltid någon som betalar för att hitta udda prylar. Kolla det innan det slängs!
Som insug är det nog inte så mycket värt. Men som samlar pryl för rätt person.

Mats

866 Inlägg
11 januari 2012
#13
Jag har sätt ett sådant på en Bandvagn 202 med b20 motor.  Men en förgasare mitt i med lock på dom yttre.
Fråga teknikerna VADFÖR??. Då dom var strypta under fredstid så kunde man montera dubbla om effekten skulle ökas vid mobilisering!  Sen vet jag inte om där var saning i det ? Lät lågiskt :-)

79 Inlägg
11 januari 2012
#14
tekniknissen1 skrev:
Jag har sätt ett sådant på en Bandvagn 202 med b20 motor.  Men en förgasare mitt i med lock på dom yttre.
Fråga teknikerna VADFÖR??. Då dom var strypta under fredstid så kunde man montera dubbla om effekten skulle ökas vid mobilisering!  Sen vet jag inte om där var saning i det ? Lät lågiskt :-)

kanske de! inte omöjligt , tänk vad dom skulle gå om de fanns dubbla su på dom , då skulle vi vunnit allt wink skämt å sido


____________________________________
1 340 Inlägg
11 januari 2012
#15
tekniknissen1 skrev:
Då dom var strypta under fredstid så kunde man montera dubbla om effekten skulle ökas vid mobilisering!  Sen vet jag inte om där var saning i det

Ett av de stora problemen med bandvagnarna är ju deras bränsleförbrukning, och skulle det bli krig skulle vi ha en akut drivmedelskris, så skeptisk att man skulle vilja höja effekten (= ökad förbrukning)

Men att de sitter sådana på bandvagnar låter troligt, dock av en annan anledning tror jag smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

866 Inlägg
12 januari 2012
#16
Nu vet jag inte hu en volvo b20 om man bara byte till dubbla su .OM DET GÖR NÅGON SKILLNAD :-).
Men när tänkte militären på bränsle förbrukning på 70-80 talet !!! Det är bara hur mycket bränsle du har med dig.
Stridsvangn S Där tryckte dom in 2 motorer:-) En 6 cyl diesel och en gasturbin motor. Funka skit bra när det funka men man såg S,en bara i bränsle depån. Men det är klart dom gick som skållade troll med senap i röven.;-))
Centurion var rena snigeln. med en liten V12 på 750 hk men det är klar där gick 1,2 kubikmeter diesel i skroten.
Men det är klart man kom 10-15 mil hade jag för mig :-)  202 an var nog ingen höjdare när det tog i mot i leran. :-)

Jävel
2 018 Inlägg
12 januari 2012
#17
Lägg de på tradera smile, där hänger alla volvosamlande gubbar o bjuder friskt på sällsynta saker smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

____________________________________
1 340 Inlägg
12 januari 2012
#18
tekniknissen1 skrev:
Nu vet jag inte hu en volvo b20 om man bara byte till dubbla su .OM DET GÖR NÅGON SKILLNAD :-).
Men när tänkte militären på bränsle förbrukning på 70-80 talet !!! Det är bara hur mycket bränsle du har med dig.
Stridsvangn S Där tryckte dom in 2 motorer:-) En 6 cyl diesel och en gasturbin motor. Funka skit bra när det funka men man såg S,en bara i bränsle depån. Men det är klart dom gick som skållade troll med senap i röven.;-))
Centurion var rena snigeln. med en liten V12 på 750 hk men det är klar där gick 1,2 kubikmeter diesel i skroten.
Men det är klart man kom 10-15 mil hade jag för mig :-)  202 an var nog ingen höjdare när det tog i mot i leran. :-)

40-talets världskrig och Suezkrisen på 50-talet är några gånger vi har haft en drivmedelskris, och Försvaret vet att om de skulle behöva försvara landet, så skulle det troligtvis vara med begränsade mängder diesel/bensin

Därför finns det /har funnits cisterner nedgrävda utmed strategiska vägar, så nog har det tänkt på bensinförbrukningen allt smile Hörde också att det var lag förr att bensinmackarna alltid var tvungna att ha en viss procent drivmedel, utifall det skulle bli krig, men det är något jag hört bara, hur som helst så vill man inte att trossen i sina bandvagnar ska ha en ökad förbrukning, då sparar man hellre de dropparna och ger de till pansar plutonerna smile

Finns fullt med spännande arkitektur, vattendragen runt Arlanda har t.ex. betongförstärkta sidor för att snabbt kunna fälla ut en mobil-bro så att I1 (nuvarande LG) kunde rulla in och återta flygplatsen tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

109 Inlägg
12 januari 2012
#19
Har ett likadant, köpte det av en folkrace snubbe som sa att det kom ifrån en penta motor vet ej om det stämmer.


Sök