mackmeister skrev:
Tja,
Gjorde en sjukt dum grej på nyår, skulle skjussa min tjej som var helt borta till min polare som bor 500 meter från festen som vi var på, så jag sprang hem till honom och hämtade min bil, skrapade rutorna dåligt och körde till festen ( dumt som fan jag vet) När jag väl kom till festen var det mycket folk utomhus och alla var fulla som fan ( cirka 30 min för 12 slaget) och många stod ivägen för mig så jag körde över en sten för att komma fram för jag hade brottom och jag ändå inte bryr mig om min bil så mycket (saab 9000 -94).
När jag hoppade ut ur bilen och skulle hämta min tjej, kom det en polis och tog tag i mig ( dom hade tydligen kommit dit 30 sekunder innan jag kom) jag åkte fast blåste 0,57 på polisstationen, dom sa att jag hade ett stigande alkoholvärde ( tog en shot typ 10 min innan jag sprang och hämtade bilen) jag blåste ungefär 40-60 minuter efter jag kört. Jag hade alltså en mindre mängd alkohol i utandningsluften under själva färden än efter.
Då tänkte jag ställa ett par frågor:
är det någon som har varit i ungefär samma situation ? vad blev påföljden för er?
vad tror ni jag kommer få för straff, tror ni att jag kan bli "benådad" till vanlig rattfylla? ( ska fixa en advokat)
sen funderar jag på att ansöka om ett alkolås, är det någon som vet om det spelar någon roll om man ansöker om det före eller efter man fått sin dom? eftersom att jag kan få t.ex. 12 mån spärrtid på körkortet för grovt rattfylleri, men om jag väljer alkolås måste jag ha det i två år. så det skulle ju vara bäst om man kan först få sin dom och sen välja om man vill ta den påföljden eller alkolås. men det får man väl antagligen inte eller ?
väldigt tacksam för svar.