Hur gör jag för att få ett bra ljud i en sedan bil? Så att ljudet kommer in i cupen? tacksam för alla svar! Gärna om nån har några bilder man kan se på
Vad menar du med att ljudet ska in i coupén? menar du basen, lr var de något annat du tänkte dig? lite svårt att förstå vad du menar och även då hjälpa dig..
Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)
Sedaner är jobbiga att bygga i. Har man fet bas så börjar hatthyllan att hoppa och låta, så får man skära bort hela den och göra egen. Bästa är då att dra portarna upp genom den såklart. En annan bra lösning är att köra den mellan bakre sätena om man kan fälla ner mitten-grejjen (typ armstöd för dom som sitter bak).
Okej, så jag kan sätta i basreflexrör igenom hatthyllan, och ha en bandpass låda i skuffen? Är det så ni menar
Ja portarna från bandpassen drar du bara hela vägen upp genom hatthyllan. Eller som jag gjort.. Har basen liggandes så den spelar rakt mot hatthyllan. Sen så har jag klippt bort all plåt i hyllan har bara en liten "ram" kvar av hyllan. Sen om jag vill spela riktigt högt tar jag bort tyg/plywod skivan som ligger över hålet.
Nu är det så att jag har en gammal baslåda med dubbla 12" basar i. Det är ingen bandpass utan en vanligt basrefeflex låda. Hur får jag bästa ljudet med en sådan då?
För att tvinga in ljudet in till kupen på en sedanbil så kan man sätta en ram runt hela baffeln, sedan sätter man lådan med ramen mot ryggstödet och ser till att det blir så tätt som möjligt mellan ramen och ryggstöd. Porten dras ut genom armstödet/skidluckan om det finns en sådan. Ramen ska sticka ut från baffeln så pass mycket att basarna inte riskerar att ta i ryggstödet.
Det är en variant, sedan kan man förstås göra som Ronnie.L har gjort.