3293
Sök

Bra ljud i en Sedan bil

30 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
Hur gör jag för att få ett bra ljud i en sedan bil? Så att ljudet kommer in i cupen? tacksam för alla svar!  Gärna om nån har några bilder man kan se på smile

116 Inlägg
4 september 2006
Vad menar du med att ljudet ska in i coupén? menar du basen, lr var de något annat du tänkte dig? lite svårt att förstå vad du menar och även då hjälpa dig..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)

30 Inlägg
4 september 2006
Trådstartare
Ja, jag menade basen..

3 627 Inlägg
4 september 2006
Bandpass låda med portar upp genom hatthyllan smile

Där har du det som är mest optimalt för sedaner wink

MVH Falk

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
4 september 2006
Sedaner är jobbiga att bygga i. Har man fet bas så börjar hatthyllan att hoppa och låta, så får man skära bort hela den och göra egen. Bästa är då att dra portarna upp genom den såklart. En annan bra lösning är att köra den mellan bakre sätena om man kan fälla ner mitten-grejjen (typ armstöd för dom som sitter bak).

30 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
Okej, så jag kan sätta i basreflexrör igenom hatthyllan, och ha en bandpass låda i skuffen? Är det så ni menar smile

186 Inlägg
5 september 2006
jag har 2 stycken 10" bakom sätena som spelar framåt, jag tycker att det kommer in i bilen helt ok! basreflexröret är också vänt framåt.

914 Inlägg
5 september 2006
Metaljimmy skrev:
Okej, så jag kan sätta i basreflexrör igenom hatthyllan, och ha en bandpass låda i skuffen? Är det så ni menar smile

Ja portarna från bandpassen drar du bara hela vägen upp genom hatthyllan.
Eller som jag gjort.. Har basen liggandes så den spelar rakt mot hatthyllan. Sen så har jag klippt bort all plåt i hyllan har bara en liten "ram" kvar av hyllan. Sen om jag vill spela riktigt högt tar jag bort tyg/plywod skivan som ligger över hålet.

1 534 Inlägg
6 september 2006
FL3JM skrev:
Sedaner är jobbiga att bygga i. Har man fet bas så börjar hatthyllan att hoppa och låta, så får man skära bort hela den och göra egen.

Är det inte bara att dämpa hatthyllan med dämpmaterial?

3 627 Inlägg
6 september 2006
I bandbass så ska du ha portar från både lådan och även den "främre" lådan..

d.v.s att du kan dra portar upp genom hatthyllan och gärna genom ryggstödet lr skidluckan om du har en sådan smile

Då får du det absolut ultimata ljudet!

Finns skisser på www.mds.se  på hur jag menar smile

914 Inlägg
6 september 2006
det finns flera olika varianter på bandpass tox. I vissa har man kammaren till basen sluten och port bara i kammaren den spelar i.

30 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Nu är det så att jag har en gammal baslåda med dubbla 12" basar i. Det är ingen bandpass utan en vanligt basrefeflex låda. Hur får jag bästa ljudet med en sådan då?

3 627 Inlägg
6 september 2006
jaha okaj tongue Har du basportar i den som den står idag? I sånna fall så finns det inte så mkt du kan gö ^^

30 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Det är 1 basreflex rör i den..

3 627 Inlägg
6 september 2006
ja då vet jag då inte hur du ska gå t väga!

21 761 Inlägg
6 september 2006
För att tvinga in ljudet in till kupen på en sedanbil så kan man sätta en ram runt hela baffeln, sedan sätter man lådan med ramen mot ryggstödet och ser till att det blir så tätt som möjligt mellan ramen och ryggstöd. Porten dras ut genom armstödet/skidluckan om det finns en sådan. Ramen ska sticka ut från baffeln så pass mycket att basarna inte riskerar att ta i ryggstödet.

Det är en variant, sedan kan man förstås göra som Ronnie.L har gjort.

914 Inlägg
6 september 2006
ja fast min variant är ju liiite drastisk för nån som ska spela på "vettig" volym så är det kanske lite overkill att klippa bort hela hyllan .

Sök