2991
Sök

Volvo s40 dumpventil?

39 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har införskaffat mig en Volvo s40 2.0t 1999 och förra ägaren har bytt från orginal luftburk till ett sportfilter så då låter "orginaldumpen"(återcirkulerande) förklarade han för mig.

Men jag har lust att sätta i en öppen dumpventil, fungerar det?
Kan jag göra det utan att byta luftfilter?
Något annat jag skall tänka på?

Ett stort tack på förhand!

/ Tobias

Det är inte farten som dödar, det är smällen
Its not the fart that kills, its the smell

50 Inlägg
12 januari 2012
#2
Köp en öppen fast dubbelkolv så den är stängd när bilen är på tomgång annars får du fel koder eller att bilen kan dö för dig .. hade själv en forge motorsport dubbelkol, funkar skit bra !!

Nybliven Diesel Älskare!!!

50 Inlägg
12 januari 2012
#3

Nybliven Diesel Älskare!!!

39 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#4
spelar det någon roll om det är dubbelkolv eller inte? smile

Det är inte farten som dödar, det är smällen
Its not the fart that kills, its the smell

50 Inlägg
13 januari 2012
#5
ja för den stänger så den inte släpper in luft när de inte ska komma in luft för då blir de fel i lmm..

Nybliven Diesel Älskare!!!

50 Inlägg
13 januari 2012
#6
sålde min precis annars kunde du köpt min tongue

Nybliven Diesel Älskare!!!

3 860 Inlägg
13 januari 2012
#7
Varför ha öppen dump? Bara för ljudets skull? Smidigaste är väl ändå att låta org dumpan vara då det finns mindre risk för strul?!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Dahlgren
450 Inlägg
13 januari 2012
#8
Volvo motorer ogillar dumpventiler.
Men om du ska ha en så Skaffa en återcirkulerande.
Eller dubbelkolvad.
Har du öppet filter så skaffa avskärmare.


Köp min JBR K25 mkt prisvärd dump smile

Den är öppen just nu pga att portlocket är borta!


322 Inlägg
13 januari 2012
#9
spokenratt skrev:
Varför ha öppen dump? Bara för ljudets skull? Smidigaste är väl ändå att låta org dumpan vara då det finns mindre risk för strul?!

F&F supermegastreetracepyyys så klart;)

3 860 Inlägg
13 januari 2012
#10
driftking199 skrev:
spokenratt skrev:
Varför ha öppen dump? Bara för ljudets skull? Smidigaste är väl ändå att låta org dumpan vara då det finns mindre risk för strul?!

F&F supermegastreetracepyyys så klart;)

Ja, var lite of topic kanske med coolt på en japanare.

Ja håller med Dahlgren här, kör org eller ny återcirkulerande, öppen e inget bra.¨

(men volvo motorer ogillarn inte dumpventil, sitter ju org, men ja förstår hur du menar wink )

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

322 Inlägg
14 januari 2012
#11
spokenratt skrev:
driftking199 skrev:
spokenratt skrev:
Varför ha öppen dump? Bara för ljudets skull? Smidigaste är väl ändå att låta org dumpan vara då det finns mindre risk för strul?!

F&F supermegastreetracepyyys så klart;)

Ja, var lite of topic kanske med coolt på en japanare.

Ja håller med Dahlgren här, kör org eller ny återcirkulerande, öppen e inget bra.¨

(men volvo motorer ogillarn inte dumpventil, sitter ju org, men ja förstår hur du menar wink )

borde vara en super klistrad tråd på detta forum eller stå i användarvillkoren:)

322 Inlägg
14 januari 2012
#12
ska man ha öppendump så ska det vara med ett sprut som har mapsensor och är mappat för den:)

322 Inlägg
14 januari 2012
#13
spokenratt skrev:
driftking199 skrev:
spokenratt skrev:
Varför ha öppen dump? Bara för ljudets skull? Smidigaste är väl ändå att låta org dumpan vara då det finns mindre risk för strul?!

F&F supermegastreetracepyyys så klart;)

Ja, var lite of topic kanske med coolt på en japanare.

Ja håller med Dahlgren här, kör org eller ny återcirkulerande, öppen e inget bra.¨

(men volvo motorer ogillarn inte dumpventil, sitter ju org, men ja förstår hur du menar wink )

hör hellre luften studsa mot turbinbladen på en stor turbo i en supra som gör de förtjänt. än ett flås av en 13c:P

50 Inlägg
14 januari 2012
#14
som sagt !! köpt ingen öppen en kolvig utan antigel dubbelkolv som hålle tätt eller återcirk..! inte alls jobbigt att koppla in som många tror ! tänk bara på att sätt igen org dumpen med ett dumplock som är till en mitshubitsu turbo! smile

Nybliven Diesel Älskare!!!

50 Inlägg
14 januari 2012
#15
Dock om du är ute efter ljudet så låter de mycket mer när du har trimmat bilen eftersom de är mer laddtryck! Kan fixa ett bra pris på Atm steg 1-2 om du vill ?smile

Nybliven Diesel Älskare!!!

Plåtslagarn
194 Inlägg
13 februari 2012
#16
Lext_V40 skrev:
Dock om du är ute efter ljudet så låter de mycket mer när du har trimmat bilen eftersom de är mer laddtryck! Kan fixa ett bra pris på Atm steg 1-2 om du vill ?smile

skulle du kunna fixa bra pris till steg 3 istället smile ?

åt mig tänkte jag.

men vidare till till ämnet jag har en s40 t4 och jag kör med återcirkulerande och jag tycker det låter bra mysket bättre med bara sport filter än det gör med öppen dump.

du får ett helt annat ljud genom filtret.


50 Inlägg
13 februari 2012
#17
priset gäller dock bara i trollhättan men om du har vägarna förbi så varför inte wink

Nybliven Diesel Älskare!!!

875 Inlägg
28 april 2012
#18
Har oxå en s40t4 och ska sätta in sportfilter i min...men ska man ha ett sånt värmeskydd (plåtasken) oxå eller räcker det att bara byta ut originalet mot ett sportfilter?



Sök