Så var det dags att göra en djupdykning in i garaget. En Opel kräver tålamod har jag märkt. Något som inte syns förrän det skrapas lite på plåten är rosten. Suck. Rosten biter sig fast över allt, men lite charmiga är bilarna ändå.
När skärmen plockades bort såg ju hjulhuset ut så här.
Vi har nu byggt upp balken fram till dörren. Plåten inne i motorrummet är också bytt. Ett flertal hål i hjulhuset lagades upp. Så nu är allt klart för att täta alla skarvar med karosseritätning. När det är klart sätter vi tillbaka skärmen igen. Vi migsvetsar allt och haft vanlig karossplåt 0,7mm.
plåten till motorutrymmet
Efter
Andra kvällen så var det dags att gå på balken som blev en kopia av det tidigare (såklart)
Lite skillnad blev det allt!
Nu ska det som sagt tätas, grundmålas och nån tunnare underredsmassa ska läggas innan skärmen åker på igen.
En titt på tanken har gjorts och det har konstaterats att det inte behövs någon bort plockning, det blev en stor överraskning när vi tog bort tankgivaren och tanken var skinande blank på insidan. Den gamla bensinen ska såklart tömmas ur efter 20 år.
Hemma så har trummorna blivit målande och det ända som väntas på nu är nya tätningar till broms oken innan vi kan sätta ihop dem igen.
Blev en lång uppdatering i dag!