14 januari 2012
Trådstartare
Hej
En VW Passat 1,9 tdi -96 hade en helt död startmotor, den klickade inte ens. Jag tog bort startmotorn och testade den med sladdar från ett separat batteri. Då funkade den perfekt, drevet åkte ut och den snurrade på ordentligt. Smörjde drevets axel när jag ändå hade den bortmonterad. Satte tillbaks den igen och den funkade inte.
Jag satte dit extra jordkabel och pluskabel till startmotorn, tjocka kablar. Styrde även den lilla pluskabeln till solenoiden direkt till plus på batteriet. Det funkade ändå inte, klickade några få gånger bara.
Monterade bort startmotorn igen och testade med ett separat batteri. Nu funkade inte heller detta, den betedde sig likadant som i bilen. Skruvade bort solenoiden och smörjde den med sprayolja typ 5-56 lr liknande. Då fungerade startmotorn perfekt igen, drevet åkte snabbt ut och det snurrade bra(vet inte hur fort det ska snurra då den är bortmonterad?). Testade att bara montera kablarna till den i bilen och då funkade den bra. Skruvade sedan fast startmotorn och tänkte att nu går det! Men den var fortfarande likadan, helt död, klickade några få gånger. Jag har även testat med startkablar till batteriet från en annan bil med bra batteri och motorn igång, samma resultat...
Vad tusan kan det va för fel? Antar att jag får köpa en ny startmotor.
/Peter