3236
Sök

740 Turbo slirar koppling

223 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag har en 740 turbo som jag har chippat och laddar 0.9 bar ungefär och märkte då att min koppling började slira. Först slira den bara på 3an och högre växlar men sen börja den slira på 2an också så jag bytte till en bättre begagnad turbo lamell och turbo tryckplatta. men den slirade fortfarande sen så hoppade slavcylindern isär så jag fick sätta ihop den igen och la en bricka i koningen på kopplingsarmen så den inte ska hoppa isär igen, bilen kopplar ur helt och kopplingen ligger inte på när pedalen är uppsläppt men ändå slirar kopplingen fortfarande på 2an. Så min fråga är klarar inte en turbo koppling den effekten man får ? Eller någon som kanske har haft samma problem som vet felet eller har någon idé om vad det kan vara för fel? smile


214 Inlägg
15 januari 2012
#2
Köp en ny original lamell och en hårdare tryckplatta så funkar det smile Original i bra skick borde fixa att ladda 0,9 men vill man va på säkra sidan byter man smile


223 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#3
Det konstiga är att den gammla lamellen va ju helt slut typ och den klarade lika mkt som den "nya" tycker det är konsitgt... Vet massor andra som kör med högre ladd än jag gör och dom har turbo koppling o tryckplatta och deras kopplingar slirar inte....


Forummoderator
26 339 Inlägg
15 januari 2012
#4
EmilFredriksson skrev:
Det konstiga är att den gammla lamellen va ju helt slut typ och den klarade lika mkt som den "nya" tycker det är konsitgt... Vet massor andra som kör med högre ladd än jag gör och dom har turbo koppling o tryckplatta och deras kopplingar slirar inte....

Den var ju begagnad sa du ju?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

223 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#5
Mack skrev:
EmilFredriksson skrev:
Det konstiga är att den gammla lamellen va ju helt slut typ och den klarade lika mkt som den "nya" tycker det är konsitgt... Vet massor andra som kör med högre ladd än jag gör och dom har turbo koppling o tryckplatta och deras kopplingar slirar inte....

Den var ju begagnad sa du ju?

Bättre begagnad ja, använd men knappt sliten. Därför jag skrev "nya"


342 Inlägg
15 januari 2012
#6
jag laddar 1,3 imin 745a och en helt ny koppling men den e gränsfall att den pallar det trycket..  men som sagt en begagnad behöver inte vara en bra koppling..  köp ny lamell och hårdare tryckplatta och du lär inte bli besviken lovar jag..


223 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#7
volvodrifter skrev:
jag laddar 1,3 imin 745a och en helt ny koppling men den e gränsfall att den pallar det trycket..  men som sagt en begagnad behöver inte vara en bra koppling..  köp ny lamell och hårdare tryckplatta och du lär inte bli besviken lovar jag..

Okej, får väl köpa det men behövs verkligen ny lamell ? Räcker det inte med bara hårdare tryckplatta ? För lamellen ser ny ut smile


32 Inlägg
15 januari 2012
#8
Kolla svänghjulet om inte det har tagit stryk av den slirande kopplingen. Om svänghjulet är dåligt kan du få byta kopplingar på löpande band oavsett effekt.


108 Inlägg
15 januari 2012
#9
Kan vara lådan som är dålig, kmr ihåg när vi byte på en polares och det slirade så byte vi låda och då slutade det, annars läcker det väl olja mellan motor låda så att det får olja på lamellen sad

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar


Sök