2801
Sök

Volvo 240 började koka, alla lampor lysa och servo sönder.

25 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, jag har en volvo 240, var ute å körde sladda lite boksera också en polare. Sen så stannade vi ett tag och sen när vi skulle iväg igen så lös alla lampor, servon var trasig och bilen började koka... Hade inte kört speciellt hårt..

Vad kan felet vara?

ingen aning
687 Inlägg
15 januari 2012
#2
finns remmarna kvar?

även zebran har sina fläckar

#2573
1 489 Inlägg
15 januari 2012
#3
Remmen som driver generator, servopump, vattenpump har brustit och säkerligen ramlat bort. Köp en ny för en femtiolapp men undvik och köra utan rem ;-)

• Även den starka måste ta i när han skiter

21 761 Inlägg
15 januari 2012
#4
Ja, fläktremmarna har säkert gått av eller nåt. På 240 drivs både vattenpump och generator av samma remmar. Verkar ju som att även servoremmen har gett sig. smile

Kolla så att remskivan på vevaxeln sitter kvar. wink
Senast redigerat av Drönirettab (15 januari 2012)

301 Inlägg
15 januari 2012
#5
är du seriös?????

steg 1 kan kanske vara att öppna huven och se efter om allt är som det ska.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 januari 2012
#6
Topplockspackningen, det är ALLTID den som är felet när en motor kokar. Det är bara att skrota 240:n, det kostar mer att byta packningen än vad bilen är värd...

(????) smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
15 januari 2012
#7
dawwe skrev:
Topplockspackningen, det är ALLTID den som är felet när en motor kokar. Det är bara att skrota 240:n, det kostar mer att byta packningen än vad bilen är värd...

(????) smile

man hoppas att du skrev det med 100% ironiläge men säker kan man aldrig vara

sällan packninge går sönder på en gammal 240
och skulle den gå sönder så kostar det ungefär 400kr att laga inkl oljebyte smile

Kör fort så hinner inget hända...

25 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#8
Jag ska kolla på bilen idag, kändes inte så kul att kolla på bilen 4 på natten..
Tror också att det kan vara remmarna, hoppas det iallafall tongue

Tack för tipsen jag återkommer senare om hur det går osv smile

25 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#9
Har kollat bilen nu, det var hjulet som remmen låg på som hade lossnat. Så jag skruvade bara tillbaka bulten så fungerade det ett tag, så lossnade den igen... Nån som vet vad det kan vara som gör att den lossnar?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
15 januari 2012
#10
vilket av hjulen?

har varit med om att man slår av bultarna till vattenpumpen tog 2uppsättningar innan jag insåg att pumpen var skrot smile

Kör fort så hinner inget hända...

25 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#11
Vet inte riktigt, men det sitter längst ner typ
Så det kan vara pumpen som gått?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
16 januari 2012
#12
b3rgman skrev:
Vet inte riktigt, men det sitter längst ner typ
Så det kan vara pumpen som gått?

inte om skruven skruvar upp sig smile
dom går av och är 4till antalet smile

det är alltså bulten på veven som släpper

nog läge och ta isär och kolla tror nog att kilen är avslagen och det är derför den släpper direkt

Kör fort så hinner inget hända...

14 Inlägg
16 januari 2012
#13
de är en bult som går in igenom fläktjulet som släpper. sätt på lite loctite på bulten så kommer den sitta jävul

ingen aning
687 Inlägg
16 januari 2012
#14
antar du pratar om den skruven med 23mm skallen, den är i  vevaxeln. har den ssläpt så är det tyvärr en ny remskiva som gäller och höst troligt ett nytt kamremmsdrev till vevaxeln också.. var med om det i kön med donken en gång, lät inte trevligt sad

även zebran har sina fläckar

25 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#15
jaha okej, löt ju inte så kul. Är det svåra grejer att byta?

Smålänning
7 883 Inlägg
17 januari 2012
#16
Om motorn går behöver du inte byta vevaxedrevet.

Ta en bild så vi får se.

Lite loctite på remhjulet, och sen dra åt remskivan ordentligt med mutterknack elelr liknande så lossnar det inte smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

ingen aning
687 Inlägg
17 januari 2012
#17
njaa.. det går förstås att smäcka ihop men om "kilen på drevet har gått av så går det inte att få det att stämma överens med svängningsdämparens markering kontra kåpans markering för tändningen

även zebran har sina fläckar

Smålänning
7 883 Inlägg
17 januari 2012
#18
volvo_240_tic skrev:
njaa.. det går förstås att smäcka ihop men om "kilen på drevet har gått av så går det inte att få det att stämma överens med svängningsdämparens markering kontra kåpans markering för tändningen

Nej så är det givetvis.

Men en remskiva finns på skroten, passar mellan alla B230 smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

ingen aning
687 Inlägg
17 januari 2012
#19
twin_cam skrev:
Nej så är det givetvis.

Men en remskiva finns på skroten, passar mellan alla B230 smile

och b200 och kamdrevet finns ju också på samma bil om drevet finns

även zebran har sina fläckar

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
17 januari 2012
#20
volvo_240_tic skrev:
twin_cam skrev:
Nej så är det givetvis.

Men en remskiva finns på skroten, passar mellan alla B230 smile

och b200 och kamdrevet finns ju också på samma bil om drevet finns

ingen som sagt vad det är för motor så det kan lika gärna vara en B21 eller b23 eller t.o.m b17 b20 osv smile

240:in finns jhu med några olika motoralternativ ;-)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök