2782
Sök

Volvo 240 började koka, alla lampor lysa och servo sönder.

21 761 Inlägg
17 januari 2012
#21
Growe skrev:
t.o.m b17 b20 osv smile

B19 vet jag att det fanns, men B17?

Har inte sett nåt sånt iaf. hmm

Förresten, får man tillräcklig kraft att dra åt den där muttern på svänghjulets remskiva med en luftdriven "spärrnyckel"?

Det ryms ju inte en vanlig mutterknack utan att plocka loss fläktkåpan, men ett luftdrivet spärrskaft får plats. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
17 januari 2012
#22
Drönirettab skrev:
Growe skrev:
t.o.m b17 b20 osv smile

B19 vet jag att det fanns, men B17?

Har inte sett nåt sånt iaf. hmm

Förresten, får man tillräcklig kraft att dra åt den där muttern på svänghjulets remskiva med en luftdriven "spärrnyckel"?

Det ryms ju inte en vanlig mutterknack utan att plocka loss fläktkåpan, men ett luftdrivet spärrskaft får plats. smile

har sätt en b17 här i sverige tror det var på en 76:ans 244L

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 883 Inlägg
17 januari 2012
#23
Nej räcker inte med skaft, den ska sitta HÅRT, annars går det som för TS smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
17 januari 2012
#24
Growe skrev:
har sätt en b17 här i sverige tror det var på en 76:ans 244L

Är väl just 244 L som har B19 om jag inte minns fel. Kollade dock nyss i någon äldre tråd på savarturbo.se och tydligen fanns det några få 240 med B17.

Då hade du ju rätt, känns inte bra. wink
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2012)

21 761 Inlägg
17 januari 2012
#25
twin_cam skrev:
Nej räcker inte med skaft, den ska sitta HÅRT, annars går det som för TS smile

Men tryckluftdrivet skaft menade jag alltså. smile

Att få loss är inga problem, där har jag testat fulknepet med att sätta spärrskaft och "dutta" på startmotorn med tändspolens pluskabel bortkopplad. Drog åt så mycket det gick med vanligt spärrskaft, men motorn rörde sig bara så det blev väl egentligen inte så hårt. Det var inte på min bil, utan på en 940, fast det funkar fortfarande efter drygt ett år. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2012)

Smålänning
7 883 Inlägg
17 januari 2012
#26
Drönirettab skrev:
twin_cam skrev:
Nej räcker inte med skaft, den ska sitta HÅRT, annars går det som för TS smile

Men tryckluftdrivet skaft menade jag alltså. smile

Njae... Dom drar inte så himskans hårt...

Ska dras med 60 NM + 60 grader. bör bli runt 180 NM totalt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

199 Inlägg
17 januari 2012
#27
Growe skrev:
volvo_240_tic skrev:
twin_cam skrev:
Nej så är det givetvis.

Men en remskiva finns på skroten, passar mellan alla B230 smile

och b200 och kamdrevet finns ju också på samma bil om drevet finns

ingen som sagt vad det är för motor så det kan lika gärna vara en B21 eller b23 eller t.o.m b17 b20 osv smile

240:in finns jhu med några olika motoralternativ ;-)

Du glömde b19 wink


25 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#28
Så ni tror att jag ska testa skruva fast skiten med maskin?
Har ju bara dragit med spärrskaft, kanske därför den lossnar? smile

#2573
1 489 Inlägg
18 januari 2012
#30
Loctite och smiska på med mutterbrakaren :-)

• Även den starka måste ta i när han skiter

25 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
#31
Nu verkar den sitta, drog åt stenhårt med spärrskaft, får se om den håller har hållt 2 dagar nu.

Måste byta länkarmslagringar bak, är det svårt eller?
Har hört att det ska vara rätt jobbigt...

48 Inlägg
20 januari 2012
#32
dawwe skrev:
Topplockspackningen, det är ALLTID den som är felet när en motor kokar. Det är bara att skrota 240:n, det kostar mer att byta packningen än vad bilen är värd...

(????) smile

byta toppackning på en gammal rödblockare kostar runt 400 kr;) och är vell inga bekymmer.


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
20 januari 2012
#33
NORTHSUFFER skrev:
dawwe skrev:
Topplockspackningen, det är ALLTID den som är felet när en motor kokar. Det är bara att skrota 240:n, det kostar mer att byta packningen än vad bilen är värd...

(????) smile

byta toppackning på en gammal rödblockare kostar runt 400 kr;) och är vell inga bekymmer.

folk undrar hur fan man kan åka gammal volvo..men bara där är en grej som talar sitt tydliga språk

går liksom inte att ha en bättre bil

kanske inte bekvämas kanske inte snyggast men tamefan det mest driftsäkra man kan ha här i sverige

Kör fort så hinner inget hända...

93 Inlägg
20 januari 2012
#34
NORTHSUFFER skrev:
dawwe skrev:
Topplockspackningen, det är ALLTID den som är felet när en motor kokar. Det är bara att skrota 240:n, det kostar mer att byta packningen än vad bilen är värd...

(????) smile

byta toppackning på en gammal rödblockare kostar runt 400 kr;) och är vell inga bekymmer.

Det är långt ifrån alltid toppackningen som är fel när en bil kokar! dock så brukar den kunna gå när bilen väl kokat  tex p.g.a  kass vattenpump, igensatt kylsystem mm!


48 Inlägg
20 januari 2012
#35
Growe skrev:
NORTHSUFFER skrev:
dawwe skrev:
Topplockspackningen, det är ALLTID den som är felet när en motor kokar. Det är bara att skrota 240:n, det kostar mer att byta packningen än vad bilen är värd...

(????) smile

byta toppackning på en gammal rödblockare kostar runt 400 kr;) och är vell inga bekymmer.

folk undrar hur fan man kan åka gammal volvo..men bara där är en grej som talar sitt tydliga språk

går liksom inte att ha en bättre bil

kanske inte bekvämas kanske inte snyggast men tamefan det mest driftsäkra man kan ha här i sverige

volvo är smidigt sålänge det inte handlar om lh2.2 som är åt helvete;)


25 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#36
Tja igen. nu verkar skivan där sitta.
men nu till ett annat problem. Måste byta länkarmslagring.. Är det svinjobbigt och måste man ha några specialverktyg ?


Sök