2863
Sök

Förklara avgassmäll/förgasarsmäll..

3 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej


Kan någon länka någon web sida eller hänvisa till någon text/bok/utdrag på felorsaker varför en förgasarbil kan få en avgasknall/förgasarknall.

Obs!!! Jag vet varför. Måste bara ha en trovärdig och pålitlig källa ex. Aftonbladet eller övrig tidningsskrift.. Bosse bildoktorn... osv...



Lite bråttom.. Tacksam för hjälp!


MvH...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 januari 2012
#2
Ok?

Jag tror inte många böcker tar upp fenomenet eftersom det harrör från en felfunktion.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

3 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#3
Ja precis... Anledningar och felfunktioner till varför de kan komma en plötslig smäll

Kom igen folk!

263 Inlägg
15 januari 2012
#4
Aftonbladet pålitlig hahahah!


Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
15 januari 2012
#5
Om du nu vet varför frågar du ?

Ingen här kommer förklara det förrän du har skrivit vad du vet cool

Aftonbladet pålitligt.. en av dom största lögnerna iår


5 111 Inlägg
15 januari 2012
#6
Kanske till något arbete eller liknande som kräver källförteckning?


3 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#7
Volvo544special65 skrev:
Kanske till något arbete eller liknande som kräver källförteckning?

Jaaa tack!! Något i den stilen


Kom igen gott folk, ge mig vad som helst! De behöver inte vara helt korrekt in i sista detalj

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 januari 2012
#8
Ja det är väl bara att börja lista då...

Källa, börja med random förgasarhandbok eller liknande... Verkstadshandbok, eller bok som ingående beskriver ottomotorns justering och felsökning.

Motorn ger förgasarsmällar/baktänder.

Orsak:

1) Tändningen är för sen
2.) Kolvringarna fastbrända i sina spår
3.) Felaktigt brytaravstånd
4.) Brytarmen går trögt
5.) Motorn får för lite bränsle
6.) Förgasaren sitter löst
7.) Tändstiftet har för lågt värmetal
8.) Motorn får tjuvluft
9.) Tändkabeln är lös eller har skadad isolering
10.) Tändstiftselektroderna överbryggade
11.) Kondensatorn defekt

Avgasknallar...

I 99,99% av fallen beror det på utebliven gnista och därför antändning i grenrör/avgasrör, men om du är intresserad av de 0,01% som inte beror på fel i tändningsystemet så...

1.)Läckage mellan cylinder och ljuddämpare
2.)För stort lågfartsmunstycke
3.)För stort nålmunstycke
4.)Felaktig nål eller i för högt läge
5.)För rikligt justerad acc.pump
6.)För hög flottörnivå
7.)Aktiverad choke-krets
8.)Slitna ventilstyrningar (fyrtakt)
9.)Läckande avgasventiler (fyrtakt)
10.)Vevhuset tar in olja (tvåtakt)
11.)För litet lågfartsmunstycke (Om det smäller när du släpper gasen)

Om någon kommer på fler orsaker så är det bara att komplettera listan. Jag listade d orsaker jag lite snabbt kunde komma att tänka på.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök