Ja det är väl bara att börja lista då...
Källa, börja med random förgasarhandbok eller liknande... Verkstadshandbok, eller bok som ingående beskriver ottomotorns justering och felsökning.
Motorn ger förgasarsmällar/baktänder.
Orsak:
1) Tändningen är för sen
2.) Kolvringarna fastbrända i sina spår
3.) Felaktigt brytaravstånd
4.) Brytarmen går trögt
5.) Motorn får för lite bränsle
6.) Förgasaren sitter löst
7.) Tändstiftet har för lågt värmetal
8.) Motorn får tjuvluft
9.) Tändkabeln är lös eller har skadad isolering
10.) Tändstiftselektroderna överbryggade
11.) Kondensatorn defekt
Avgasknallar...
I 99,99% av fallen beror det på utebliven gnista och därför antändning i grenrör/avgasrör, men om du är intresserad av de 0,01% som inte beror på fel i tändningsystemet så...
1.)Läckage mellan cylinder och ljuddämpare
2.)För stort lågfartsmunstycke
3.)För stort nålmunstycke
4.)Felaktig nål eller i för högt läge
5.)För rikligt justerad acc.pump
6.)För hög flottörnivå
7.)Aktiverad choke-krets
8.)Slitna ventilstyrningar (fyrtakt)
9.)Läckande avgasventiler (fyrtakt)
10.)Vevhuset tar in olja (tvåtakt)
11.)För litet lågfartsmunstycke (Om det smäller när du släpper gasen)
Om någon kommer på fler orsaker så är det bara att komplettera listan. Jag listade d orsaker jag lite snabbt kunde komma att tänka på.
Med vänlig hälsning, Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...