Xuri skrev:
Nu reder vi ut begreppen lite här.
Jag har själv testat "ställbart" från kupen och de går inte ihop med orginal turbon å tryckklockan. de är för mycke motstånd i tryckslangarna så man får inte mer än grundladd, dvs 0.3-0.6 bar om beroende på fulltryck eller lättryck.
den så kallade laddtryckspärren ni pratar om klipper inte vid ett visst TRYCK. så man kan inte säga den klipper vid 1 bar. Jag vet inte vilka kriterier som gör att den klipper men de är på ett ungefär när du går utanför mappen, dvs signalen från lmm skiljer sig för mycke mot vad som är skrivet i chippet. på en std bil kan de vara 1 bar vid 2000rpm men inte förrens 1.5 bar efter 25000. på en annan bil kan de vara vid 2 bar . beroende på vad man har för setup och ute temp osv.. volvo 740 däremot har en mekanisk laddtryckspärr. en brytare slår ifrån vid "X" tryck.
varken guldbox eller tändchip behövs förrens man passerar runt 300 hästar.
många tändchip gör även att knacksensorerna verkar sluta fungera.
Rengör Intercoolern, byt bränslefilter,tändstift osv och ställ in ett fast tryck. tex 1 bar.
Så länge du inte köpt nått ekonomichip så spelar de mindre roll om du laddar 0.9 eller 1.1....
Byte tryckklockan mott nåt hårdare lär du dock få göra.