2352
Sök

Ställbart laddtryck från kupén?

249 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Sitter och funderar på ett sätt som man skulle kunna ställa laddtrycket väldigt enkelt inifrån kupen.

Om man tar en lång slang från turbon in i kupén och där sätter man en pneumatisk ventil och sedan går slangen tillbaka till wastegaten. På så sätt borde man med denna ventil kunna ställa hur mycket laddtryck som ska passera eventuellt läka ut? Eftersom att ju sämre vakuum det blir desto mer laddar turbon. Isåfall tänkte jag ställa wastegaten med gängorna så den laddar runt 0.4 när luften passerar genom slangen normalt men sedan kan man ställa på ventilen för att ibland kunna ladda runt 1 bar utan att behöva bli skitig?

Skulle detta fungera i praktiken eller är jag helt ute och cyklar?


272 Inlägg
15 januari 2012
#2
Det är precis så här folk kört i 30 år.. smile

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

249 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#3
jip skrev:
Det är precis så här folk kört i 30 år.. smile

Mycket möjligt, men det är väldigt svårt att hitta någon pryl på google för att sköta detta från kupén, därför blev jag fundersam och postade här då jag kom på detta själv och tyckte att det var lite för lätt att komma på för att inte kunna finna mer som använder denna metod. Kan någon länka nån sån ventil?smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
15 januari 2012
#4
Som sagt din ide finns redan, ala pysventil, ett smidigt sätt att höjja laddet men ej bra..


272 Inlägg
15 januari 2012
#5
robbaxxxx skrev:
jip skrev:
Det är precis så här folk kört i 30 år.. smile

Mycket möjligt, men det är väldigt svårt att hitta någon pryl på google för att sköta detta från kupén, därför blev jag fundersam och postade här då jag kom på detta själv och tyckte att det var lite för lätt att komma på för att inte kunna finna mer som använder denna metod. Kan någon länka nån sån ventil?smile

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dum … index.html

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

249 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#6
Nej min turbo viner och kvittrar nog redan som den är, (orörd). Vill ha en elegant ventil att placera på instrumentpanelen med en typ ställbar ratt=)


272 Inlägg
15 januari 2012
#7
Finns pysventiler i 100000 olika designer, vissa för fäste i kupen. Googla!

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

Forummoderator
26 339 Inlägg
15 januari 2012
#8
robbaxxxx skrev:
Hej!
Sitter och funderar på ett sätt som man skulle kunna ställa laddtrycket väldigt enkelt inifrån kupen.

Om man tar en lång slang från turbon in i kupén och där sätter man en pneumatisk ventil och sedan går slangen tillbaka till wastegaten. På så sätt borde man med denna ventil kunna ställa hur mycket laddtryck som ska passera eventuellt läka ut? Eftersom att ju sämre vakuum det blir desto mer laddar turbon. Isåfall tänkte jag ställa wastegaten med gängorna så den laddar runt 0.4 när luften passerar genom slangen normalt men sedan kan man ställa på ventilen för att ibland kunna ladda runt 1 bar utan att behöva bli skitig?

Skulle detta fungera i praktiken eller är jag helt ute och cyklar?

Härlig idé!
Skynda dig att ta patent på det..eller..vänta nu.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

249 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#9
Jag vill inte ha en dumpventil i bilen om du förstår mig rätt.. Man kan ställa laddtrycket genom att även strypa vakuumflödet i denna slang, om möjligt vore det bättre än att ha en läkande felinställd dumpventil i kupén om jag förstår dig rätt


249 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#10
mack:
Varför ens lägga en sån idiotisk kommentar?


Forummoderator
26 339 Inlägg
15 januari 2012
#11
robbaxxxx skrev:
Jag vill inte ha en dumpventil i bilen om du förstår mig rätt.. Man kan ställa laddtrycket genom att även strypa vakuumflödet i denna slang, om möjligt vore det bättre än att ha en läkande felinställd dumpventil i kupén om jag förstår dig rätt

Det är skillnad på dumpventil och pysventil.

Dumpventil sitter under huven, och släpper ut övertryck.
Pysventil är det du eftersöker, såsom många andra poängterat i tråden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

272 Inlägg
15 januari 2012
#12
Jag Länkade Till En Pysventil, Inte Dumpventil. Vad Är Problemet.

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

Forummoderator
26 339 Inlägg
15 januari 2012
#13
robbaxxxx skrev:
mack:
Varför ens lägga en sån idiotisk kommentar?

För att jag kunde.
Och för att jag trodde "alla" idag visste att funktionen fanns, för nog finns den beskriven i sisådär..en miljon trådar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

188 Inlägg
15 januari 2012
#14
för att hjälpa dig som verkar vara lite svårt så slänger jag in denhär tongue

http://sportstolen.se/pysventil-rod-p-1276.html

Hoppas att det är något sånt du söker, om inte är det bara att fråga igen.

blir mycket mindre tjafs tycker jag och bara svara på frågan
Senast redigerat av Andreas34 (15 januari 2012)

249 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#15
Tack för hjälpen andreas, missade den andra länken som jag nu såg också, står att det blir sämre effekt desto längre slang man har, är det någon som vet om det fungerar att sätta den inuti kupén eller om den fungerar riktigt dåligt och bör sitta i motorutrymmet med en kort slang istället?


188 Inlägg
15 januari 2012
#16
robbaxxxx skrev:
Tack för hjälpen andreas, missade den andra länken som jag nu såg också, står att det blir sämre effekt desto längre slang man har, är det någon som vet om det fungerar att sätta den inuti kupén eller om den fungerar riktigt dåligt och bör sitta i motorutrymmet med en kort slang istället?

Den fungerar ju inte dåligt om den den sitter i kupén, bara att den inte kan ställas på lika mycket. du har ju fortfarande samma funktion på den om du förstår vad jag menar. beror väl på hur mycket du vill kunna justera tongue

249 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#17
Okej, ja jag vill kunna köra med typ 0.4 bar när ventilen är helt stängd respektive kunna ställa på upp till runt 1.1 bar, är detta möjligt tror du?smile


Forummoderator
26 339 Inlägg
15 januari 2012
#18
robbaxxxx skrev:
Tack för hjälpen andreas, missade den andra länken som jag nu såg också, står att det blir sämre effekt desto längre slang man har, är det någon som vet om det fungerar att sätta den inuti kupén eller om den fungerar riktigt dåligt och bör sitta i motorutrymmet med en kort slang istället?

Oavsett vilken bil du än tänker använda det på, så skapar ju inte mer eller mindre laddtryck, automatiskt mer hästkrafter.
Bara nåt att tänka på. Visst, det kanske ger lite mer knuff, men ju mer man laddar ju mindre räcker bränslet till, och det klipper i stället.
Bara ett vänskapligt tips.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

188 Inlägg
15 januari 2012
#19
men en 940 klipper vid ca: 1bar, och det som är lurigt med laborerande av laddtryck är att det är inte spikningarna du hör som är farligast. det är dom du inte hör som äter kolvar.
men ett chip och sen ladda det tillverkaren rekomenderar, eller lämna in bilen för "mappning" är det bästa. du tjänar nog inte så mycket på att hålla på och laborera själv. men det är lätt att säga, för även jag vet hur roligt det är att göra saker som skjuter på bilen lite mer även om det kanske inte är det nyttigaste för motorn tongue

men kör på någonstans 0.7-0.9 om du vill det, för det är det många som har åkt och det har fungerat bra.
Senast redigerat av Andreas34 (15 januari 2012)

249 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#20
Ja exakt grabbar ni har helt rätt men att ladda 1 bar ska inte vara något problem alls på en 940 ft har jag läst om.  Men jag tror att man får bort spikningarna som kan bli uppåt 1 bar genom att montera guldbox och tändchip.. Jag kommer att köra lugnt för det mesta därför tänkte jag ställa wastegaten väldigt lång så den laddar väldigt lite vid vanlig körning, sen om man vill leka lite så ställer jag upp till 0.9-1 bar en stund därefter ställer tillbaka, detta kan inte vara så skadligt om man gör det ibland bara och dessutom med guldboxen och tändchippet?



Sök