3748
Sök

Val av Motor till "banbil"

155 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!   Har nu fått för mig att ja ska slänga in en motor i min ena BMW e34 som bara står. 
Tanken är att de ska bli en ren lekbil som ska gå på bana.  Så själva frågan är att ja vill ha in förslag på en motor att sätta in?   
Kraven är väl inte direkt stora.. Men de är rak 6a eller en V8 som är planen,    Så vräk på med förslag nu!   

Mvh Emil smile


245 Inlägg
16 januari 2012
#2
M50B25 med en snigel på?


551 Inlägg
16 januari 2012
#3
m60b40. v8 som sitter i 540i e34. alternativt uppdateringen m62b44 från e39.

286hk i originalutförande, tror det är lätta att få ut mer, då de hat volymen på sin sida. avgas, insug och en mapp så har du nog en bit över 300.
Senast redigerat av p12 (16 januari 2012)

Haters gonna hate.

155 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#4
M50B25 med singel har de flesta gjort och känns lite kliché artat wink.         Jo 540 v8an skulle verkligen kunna va nått smile. Dom går och låter fruktansvärt gött orginal så där tror ja de finns stor potential! 

Men vräk på med mer förslag folkens smile.  Behöver inte va en BMW motor och de behöver inte va en ny motor heller..


551 Inlägg
17 januari 2012
#5
TurtleRace skrev:
M50B25 med singel har de flesta gjort och känns lite kliché artat wink.         Jo 540 v8an skulle verkligen kunna va nått smile. Dom går och låter fruktansvärt gött orginal så där tror ja de finns stor potential! 

Men vräk på med mer förslag folkens smile.  Behöver inte va en BMW motor och de behöver inte va en ny motor heller..

m70 v12an då? det skulle vara fränt.

pris: 4000-10000 kr

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&a … =120101100
Senast redigerat av p12 (17 januari 2012)

Haters gonna hate.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
17 januari 2012
#6
LS1 V8'a med tillbehörande Tremec/B&W T-56 låda.
Mycket lättare att få ut effekt än BMW motorerna, väger lika mycket.

Lite svårt att hitta en bra motor för en ban-bil när det gäller E34, då det behövs nog med effekt för att inte få bilen att kännas så otroligt tung. Dessutom så gissar jag att du vill ha någorlunda billiga underhållningskostnader, och att den ska hålla, samt inte vara allt för dyr?
Senast redigerat av Rinnegan (17 januari 2012)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

155 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#7
p12 skrev:
TurtleRace skrev:
M50B25 med singel har de flesta gjort och känns lite kliché artat wink.         Jo 540 v8an skulle verkligen kunna va nått smile. Dom går och låter fruktansvärt gött orginal så där tror ja de finns stor potential! 

Men vräk på med mer förslag folkens smile.  Behöver inte va en BMW motor och de behöver inte va en ny motor heller..

m70 v12an då? det skulle vara fränt.

pris: 4000-10000 kr

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&a … =120101100

De hade vart riktigt fränt! Inte så hemskt dyrt heller.  Men den blir nog lite för stor egentligen..  Helt klart genomförbart men något större än ja tänkt men vem vet tongue


155 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#8
Rinnegan skrev:
LS1 V8'a med tillbehörande Tremec/B&W T-56 låda.
Mycket lättare att få ut effekt än BMW motorerna, väger lika mycket.

Lite svårt att hitta en bra motor för en ban-bil när det gäller E34, då det behövs nog med effekt för att inte få bilen att kännas så otroligt tung. Dessutom så gissar jag att du vill ha någorlunda billiga underhållningskostnader, och att den ska hålla, samt inte vara allt för dyr?

Jo har kollat på den men de är rätt dyr..   Jo de har du rätt i, de ska nog några hk med där än i en tex e30.   Ja de är ju där BMW;s v12 går bort,  och ja de är ju kul om de håller rätt bra tongue.   

Har kollat runt lite på gammal v8or tex cheva 350 elle liknande..  Riktigt tung motor men hade vart kul, venne om de är rådummt men leka med idéen funkar iaf  tongue haha


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
17 januari 2012
#9
TurtleRace skrev:
Jo har kollat på den men de är rätt dyr..   Jo de har du rätt i, de ska nog några hk med där än i en tex e30.   Ja de är ju där BMW;s v12 går bort,  och ja de är ju kul om de håller rätt bra tongue.   

Har kollat runt lite på gammal v8or tex cheva 350 elle liknande..  Riktigt tung motor men hade vart kul, venne om de är rådummt men leka med idéen funkar iaf  tongue haha

Går att hitta för resonabla summor borta i USA, och det är utan tvekan den bästa motorn du kan få för pengarna.

En gammal Cheva 350 väger för mycket för att det ska funka, sen så måste du dessutom ha en manuell låda som pallar för vridmomentet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

155 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#10
Rinnegan skrev:
TurtleRace skrev:
Jo har kollat på den men de är rätt dyr..   Jo de har du rätt i, de ska nog några hk med där än i en tex e30.   Ja de är ju där BMW;s v12 går bort,  och ja de är ju kul om de håller rätt bra tongue.   

Har kollat runt lite på gammal v8or tex cheva 350 elle liknande..  Riktigt tung motor men hade vart kul, venne om de är rådummt men leka med idéen funkar iaf  tongue haha

Går att hitta för resonabla summor borta i USA, och det är utan tvekan den bästa motorn du kan få för pengarna.

En gammal Cheva 350 väger för mycket för att det ska funka, sen så måste du dessutom ha en manuell låda som pallar för vridmomentet.

Ja de skulle bli alldeles för frammtungt.. Men nått speciellt med gamla v8or tongue haha.   Hitta en låda ser ja väl inte som något jätte problem direkt. smile


551 Inlägg
18 januari 2012
#11
vill du vara lite annorlunda kan du ju ta en m50 och kompressormata. blir ju lite mer klass på bygget än med turbo.
m60 klarar även kompressormatning fint, så länge man inte laddar på extremt mycket.

http://www.garaget.org/?car=177608 solla filmerna på denna, riktigt fint och vasst ljud!
verkar inte vara något speciella förstärkningar på den, verkar gå fint med. den har inte ens optimerat sprut så det finns nog mycket att plocka utan att ha ett monstruöst laddtryck

Haters gonna hate.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
18 januari 2012
#12
TurtleRace skrev:
Ja de skulle bli alldeles för frammtungt.. Men nått speciellt med gamla v8or tongue haha.   Hitta en låda ser ja väl inte som något jätte problem direkt. smile

Svårare än vad man tror. De enda manuella lådorna jag kan komma på som med säkerhet pallar för vridet är M-21 Muncie/M-22 "Rockcrusher", samt BorgWarner/Tremec T-56 lådorna. De äldre Muncie lådorna är dyra och svåra att hitta. De nyare 6-växlade B&W/Tremec lådorna är inte speciellt billiga.

Har själv provat med både ZF lådor och Getrag V160 lådor men de har helt enkelt säckat ihop.

p12 skrev:
vill du vara lite annorlunda kan du ju ta en m50 och kompressormata. blir ju lite mer klass på bygget än med turbo.
m60 klarar även kompressormatning fint, så länge man inte laddar på extremt mycket.

http://www.garaget.org/?car=177608 solla filmerna på denna, riktigt fint och vasst ljud!
verkar inte vara något speciella förstärkningar på den, verkar gå fint med. den har inte ens optimerat sprut så det finns nog mycket att plocka utan att ha ett monstruöst laddtryck

Dock så om man vill ha ut bra med effekt så är BMW V8'orna bland de sämsta att bygga på som grund tack vare nikasil-coatingen i cylinderloppen. De har experimenterat med att sätta i stål-sleeves i blocken, men det kostar herrejävlar mycket för att få det att funka.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

155 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#13
Ja en m60 låter ju faktiskt riktigt spännande.  Har kört några orginal och även sett honom köra smile riktigt grym!   Han bor typ 3-4 mil från mig.   Ska nog fundera riktigt på den...

Men fram te dess är alla andra förslag välkommena smile


551 Inlägg
18 januari 2012
#14
Rinnegan skrev:
TurtleRace skrev:
Ja de skulle bli alldeles för frammtungt.. Men nått speciellt med gamla v8or tongue haha.   Hitta en låda ser ja väl inte som något jätte problem direkt. smile

Svårare än vad man tror. De enda manuella lådorna jag kan komma på som med säkerhet pallar för vridet är M-21 Muncie/M-22 "Rockcrusher", samt BorgWarner/Tremec T-56 lådorna. De äldre Muncie lådorna är dyra och svåra att hitta. De nyare 6-växlade B&W/Tremec lådorna är inte speciellt billiga.

Har själv provat med både ZF lådor och Getrag V160 lådor men de har helt enkelt säckat ihop.

p12 skrev:
vill du vara lite annorlunda kan du ju ta en m50 och kompressormata. blir ju lite mer klass på bygget än med turbo.
m60 klarar även kompressormatning fint, så länge man inte laddar på extremt mycket.

http://www.garaget.org/?car=177608 solla filmerna på denna, riktigt fint och vasst ljud!
verkar inte vara något speciella förstärkningar på den, verkar gå fint med. den har inte ens optimerat sprut så det finns nog mycket att plocka utan att ha ett monstruöst laddtryck

Dock så om man vill ha ut bra med effekt så är BMW V8'orna bland de sämsta att bygga på som grund tack vare nikasil-coatingen i cylinderloppen. De har experimenterat med att sätta i stål-sleeves i blocken, men det kostar herrejävlar mycket för att få det att funka.

M60 hade bl.a. som du nämner nicasil behandlade cyl.lopp vilket visade sig vara känslig mot svavelhaltiga bränslekvaliteter, vilket resulterade i att legeringen slets ner i förtid och gav upphov till problem som ojämn gång och konstiga avgasvärden.

Sverige och tyskland samt de flesta europeiska länder är inte drabbade av problemet då man inte använder svavelhaltigbensin. Däremot hade UK en del problem med sina M60 maskiner. När M60 pensionerades och M62 kom så övergick man till Alusil legering och ännu senare till Magsil.

Som sagt inget du behöver oroa dig för här sverige. (Mugge, 2006, Autopower.se)

är man nojig tar man uppdateringen m62, som även har fördelen att vara på 4,4 liter.

Haters gonna hate.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
18 januari 2012
#15
p12 skrev:
M60 hade bl.a. som du nämner nicasil behandlade cyl.lopp vilket visade sig vara känslig mot svavelhaltiga bränslekvaliteter, vilket resulterade i att legeringen slets ner i förtid och gav upphov till problem som ojämn gång och konstiga avgasvärden.

Sverige och tyskland samt de flesta europeiska länder är inte drabbade av problemet då man inte använder svavelhaltigbensin. Däremot hade UK en del problem med sina M60 maskiner. När M60 pensionerades och M62 kom så övergick man till Alusil legering och ännu senare till Magsil.

Som sagt inget du behöver oroa dig för här sverige. (Mugge, 2006, Autopower.se)

är man nojig tar man uppdateringen m62, som även har fördelen att vara på 4,4 liter.

Dock så brukar folk undvika dem för en anledning, att det är dyrt att hålla på med, samt att det är svårt att få det att hålla.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

551 Inlägg
19 januari 2012
#16
Rinnegan skrev:
p12 skrev:
M60 hade bl.a. som du nämner nicasil behandlade cyl.lopp vilket visade sig vara känslig mot svavelhaltiga bränslekvaliteter, vilket resulterade i att legeringen slets ner i förtid och gav upphov till problem som ojämn gång och konstiga avgasvärden.

Sverige och tyskland samt de flesta europeiska länder är inte drabbade av problemet då man inte använder svavelhaltigbensin. Däremot hade UK en del problem med sina M60 maskiner. När M60 pensionerades och M62 kom så övergick man till Alusil legering och ännu senare till Magsil.

Som sagt inget du behöver oroa dig för här sverige. (Mugge, 2006, Autopower.se)

är man nojig tar man uppdateringen m62, som även har fördelen att vara på 4,4 liter.

Dock så brukar folk undvika dem för en anledning, att det är dyrt att hålla på med, samt att det är svårt att få det att hålla.

Det finns helt klart bättre motorer att bygga effekt i. men då motorn passa som en smäck i bilen, samtidigt som han inte är ute efter enorma effektsiffror (?) så lär det ju vara den bästa motorn i just hans fall.

För övrigt kan jag tycka att en e34 är en rätt onödig bil som banbil. en standard e36 328 lär vara roligare än en e34 med cheva v8/bmw v8 osv.

Haters gonna hate.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 januari 2012
#17
p12 skrev:
Det finns helt klart bättre motorer att bygga effekt i. men då motorn passa som en smäck i bilen, samtidigt som han inte är ute efter enorma effektsiffror (?) så lär det ju vara den bästa motorn i just hans fall.

För övrigt kan jag tycka att en e34 är en rätt onödig bil som banbil. en standard e36 328 lär vara roligare än en e34 med cheva v8/bmw v8 osv.

Oavsett vilken effekt man är ute efter, så kommer man ALLTID att vilja ha mer, om man nu har manliga gener.
Med tanke på det, så är det definitivt bättre att isåfall köpa en LS1 med T-56 låda, eller en 4.6 liters Ford MOD V8'a från en Cobra.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 januari 2012
#18
Rinnegan skrev:
p12 skrev:
Det finns helt klart bättre motorer att bygga effekt i. men då motorn passa som en smäck i bilen, samtidigt som han inte är ute efter enorma effektsiffror (?) så lär det ju vara den bästa motorn i just hans fall.

För övrigt kan jag tycka att en e34 är en rätt onödig bil som banbil. en standard e36 328 lär vara roligare än en e34 med cheva v8/bmw v8 osv.

Oavsett vilken effekt man är ute efter, så kommer man ALLTID att vilja ha mer, om man nu har manliga gener.
Med tanke på det, så är det definitivt bättre att isåfall köpa en LS1 med T-56 låda, eller en 4.6 liters Ford MOD V8'a från en Cobra.

Två fall:

1. Han köper en BMW V8 och monterar i sin E34, en drivlina som passar rakt i och sitter där original och kan monteras med originaldelar. Det förekommer ett flertal byggen på BMW M6x med allt från turbo och kompressor, motorn kanske inte är det hållbaraste alternativet men den håller bevisligen i många fall och bör helt klart tåla måttligt effektuttag. Redan original 286hk i en lättad E34 förberedd för bana bör räcka långt, den enda nackdelen med denna lösningen är att om trådskaparen vill ta ut mer effekt i framtiden så håller M6x eventuellt sämre än andra alternativ.

2. Han monterar en US-V8 med tillhörande US-låda i sin E34, en motor från en helt annan konstruktion som med största sannolikhet kommer att kräva sitt för att hamna på plats utan problem. Den enda fördelen med denna lösningen är att du påstår att dessa motorer håller bättre än M6x vilket det kanske ligger något i.


Jag tycker BMW-motor låter som det klart vettigaste alternativet i och med att han bygger på en E34, det är klart att man skall planera för framtiden och eventuell effektökning men att välja det svårare alternativet för att en forumanvändare påstår att det är manligt att alltid vilja ha mer känns däremot inte vettigt.

I värsta fall får väl trådskaparen sälja sitt M6x-bygge i framtiden och då ge sig på projektet med att montera en annan motor om han vill ha mer effekt och är osäker på BMW-motorn, det blir knappast mer jobb än att göra exakt samma projekt från första början.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KHRacing
19 januari 2012
#19
Jag har en 4-ventils AUDI V8 på cirka 250hk ståendes i garaget, komplett med
grenrör, spolar vattenpump, insug, m.m
pris. 7k plus frakt,  kanske en annorlunda ide ?

551 Inlägg
19 januari 2012
#20
Rinnegan skrev:
p12 skrev:
Det finns helt klart bättre motorer att bygga effekt i. men då motorn passa som en smäck i bilen, samtidigt som han inte är ute efter enorma effektsiffror (?) så lär det ju vara den bästa motorn i just hans fall.

För övrigt kan jag tycka att en e34 är en rätt onödig bil som banbil. en standard e36 328 lär vara roligare än en e34 med cheva v8/bmw v8 osv.

Oavsett vilken effekt man är ute efter, så kommer man ALLTID att vilja ha mer, om man nu har manliga gener.

Har du en skriven källa på det?

Då är det väll bätter att köra med m50 med singel eller kompressor. som är billigare, både att köpa, och att bygga om, håller original för mycket effekt, passar utan ombyggnation. Den är dessutom lättare, vilket borde vara högre prio än mycket effekt i en banbil.

Har han lite manliga gener så bryr han sig inte om ifall du eller någon annan tycker att det är för "vanligt".

Haters gonna hate.


Sök