3758
Sök

Volvo 740 elfel?!

27 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#1
Volvo 740 gl 89a med 940 ft motor i.

Den förlorade kraft en dag hem från jobbet, stod intill vägen på tomgång.
Gasade till och då dog den, efter det vägrar den att starta.
Händer inget när jag vrider på nycken förutom att det klickar från växellådan?
Det låter som det kommer från växellådan..
Motorn går inte runt.
Tror att bensin pumpen är kass.
Men jag tycker ju att motorn ska gå runt även om pumpen inte fungerar.


Startmotorn är bytt.
Bränslerelä 1och 2 bytt.
Tändmodul.

Så nära på att köra de till en verkstad nu , men tänkte ge det ett sista försök..

Rwd

2 024 Inlägg
16 januari 2012
#2
Har du ström till startmotorn? Mät på startmotorn och jorda i motorblocket.
Kan du dra runt motorn för hand?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

27 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#3
Expoze skrev:
Har du ström till startmotorn? Mät på startmotorn och jorda i motorblocket.
Kan du dra runt motorn för hand?

Har inte mätt om det kommer ström till startmotorn, mätte volt på batteriet när jag vred nycken.
Gick från 12v till 9v ungefär i läge 3(start).

Motor går att dra runt för hand, så inget motorras.

Rwd

9 Inlägg
16 januari 2012
#4
kolla alla jord punkter på bilen för kan vara en jord fläta som är dålig kontakt i eller av.. tongue


21 761 Inlägg
16 januari 2012
#5
Janbanan skrev:
mätte volt på batteriet när jag vred nycken.
Gick från 12v till 9v ungefär i läge 3(start).

Mätte du direkt på själva polerna eller på polskorna?

Om spänningen sjönk så där mycket på själva batteriet så låter det inte bra, men startmotorn ska faktiskt orka vrida runt ändå med den spänningen (om än långsamt). Mät även nere på startmotorns solenoid där batteripluskabeln sitter fast. Sätt minusmätpinnen först på batteriets minuspol, sedan flyttar du den ner till startmotorns hölje och jämför mätningarna.

Nyckeln ska alltså vridas till startläget vid dessa mätningar. smile

27 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Janbanan skrev:
mätte volt på batteriet när jag vred nycken.
Gick från 12v till 9v ungefär i läge 3(start).

Mätte du direkt på själva polerna eller på polskorna?

Om spänningen sjönk så där mycket på själva batteriet så låter det inte bra, men startmotorn ska faktiskt orka vrida runt ändå med den spänningen (om än långsamt). Mät även nere på startmotorns solenoid där batteripluskabeln sitter fast. Sätt minusmätpinnen först på batteriets minuspol, sedan flyttar du den ner till startmotorns hölje och jämför mätningarna.

Nyckeln ska alltså vridas till startläget vid dessa mätningar. smile

Tack för tipset.
Finns risk för att jag måste köpa ett nytt batteri då jag såg att batterivattnet var lite under blyplattorna, fyllde på lite destilerat vatten. Batteriet går la sönder om nivån sjunker under blyplattorna.

Rwd

21 761 Inlägg
16 januari 2012
#7
Den del av cellplattorna som har varit ovanför syranivån oxiderar och brukar få permanenta skador (den "dör" så småningom), vilket ger lägre total kapacitet på batteriet. Cellen kan även få kortslutning pga att "skräp" från plattornas yta lägger sig nere på botten. Nytt batteri är en fördel kan man säga. smile


Sök