3500
Sök

Ktm 450 EXC 06 Stum. Vad är felet?

26 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, körde en 3 mila sväng med hojjen häromdan.. Allt gick som på rällt tills vi kom till en liten sjö, då ville kompisen provköra fanskapet, och dum som man är så låter man en renodlad skoterkörare som inte vet vad en koppling är sätta sig på en 4t hoj med 6 växlar och gasa iväg utom räckhåll för vidare instruktioner..Såklart var det ju ovanisvatten där också, det gick fint tills han började sjunka lite, då var det ju såklart bara panikgasa på ettan som gällde och inte fan växlade han inte. sad . nej nej full gas 2-300 meter tills han kom över på andra sidan sjön..
(Han fick sig en jävla utskällning)

Jaja i alla fall så när jag ska starta den sen är den förbannat trög, var tvungen att hoppa på kicken för att motorn skulle gå runt men när jag väl fått runt den lite så lossnade den och blev åter lätt att kicka, och när jag startade den så hörde jag att det var ett nytt ljud i motorn.. Typ det där rasslandet som man alltid hör, fast högre... Tänkte inte mer på det eftersom jag körde kompisens skoter över samma sjö, och trodde väl att man hör saker tydligare på sin egen maskin när man kört någon annans..

Ungerfär en mil senare så lutar jag hojjen mot ett träd för att hjälpa en kompis att få loss sin skoter, hann inte gå mer än en meter från den så hör at att den stannar, försökte starta den igen men nu är kicken helt stum, provade rulla den, provade vålda runt den men den var och förblev helt stum både fram och bakåt. Kan nämna att det blev en del krypkörning just innan det hände så den blev nog lite varm.

Har en bandsats på crossen förresten, för er som undrar hur fan man kan köra cross mitt i vintern

Ursäkta för stavfel osv..
Någon som kan ge en diagnos? smile


135 Inlägg
17 januari 2012
#2
Värmenypt?
Ventil som slagit sig?
Bara att öppna och titta.

Ointresserad.
936 Inlägg
17 januari 2012
#3
Mjaa jag skulle också tippa på att ventilerna kroknat.

Just att skiten värmenyper är inte så vanligt längre, som tur är då det oftast blir dyrt och jobbigt..

Teabag appreciation club.

26 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#4
Okej, tack för svaren smile
Körde över den till en kille som tävlingskör ktm, han skulle titta på det, vågar inte riva själv då jag aldrig behövt röra i motorerna i mina maskiner först nu.


26 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#5
Öppnade motorn själv idag, då killen hade kollat undre delen av motorn men hade inte tid med att göra klart resten.. Det visade sig att en av bultarna som håller fast kamdrevet på kamaxeln hade lossnat och kilat sig imellan kedjan och toppen wink yikes big_smile lol cool
Kolven och ventilerna är som nya.
Kostade mindre än 100 kr att reparea roll
Senast redigerat av PAUtsi (31 januari 2012)


392 Inlägg
31 januari 2012
#6
fint nu hinner ja köra pajj den innan sommarn kmr wink



Sök