2847
Sök

Volvo 940 Ltt går dåligt. Impulsgivare ?

Fartdåre
10 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Hej !

Har en lätt tryckare från -96 som står nu och vägrar starta.
Var ute en kväll och körde och bilen betedde sig som vanligt, när jag kom hem och slog av bilen så var det inga problem.
Dagen efter så skulle jag starta bilen igen (bilen hade stått nästan hela dagen) så vägrar den starta, den stod bara och tuggade på startmotorn men ingenting hände, fyllde på soppa och t-sprit ifall det skulle vart en ispropp i tanken och försökte starta den igen och även då stod den bara och tuggade.
Någon dag senare så drog vi igång den och han gick igång men gick som en påse anksk*t och dog nästan direkt när man släppte gasen, efter några dagars kliande i huvudet så gick jag ut igen och försökte. Då startade den men gick även då dåligt och skjöt halvmeter långa lågor ur avgasröret, har även testat att byta lmm utan framgång.
Förstår inte riktigt vad det kan vara.

Tack på förhand !

Fartdåre
10 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Kanske inte är till nån hjälp men varvräknaren rör sig inte, kanske typ 1mm. Hade för mig att det kunde visa nånting men är inte riktigt säker på det.

158 Inlägg
17 januari 2012
försök å köra den lite på startgas, dvs ta bort luftfilter å blås i startgas samtidigt som du vrider om nyckeln, beter den sig normalt då så har du förmodligen en trasig spridare.
Är det likadant när du kör med startgas ta bort kam rems kåpan, vrid motorn till 0-punkt och kolla så märkningarna stämmer på kam å vev, gör dom inte det har remmen kuggat. byt remmen å ställ rätt.
Är det inte det kan du ta bort fördelarlocket och kika hur det ser ut, är det grisigt där (sot kanske lite geggigt?) gör rent eller åk till närmaste Okq8 eller Volvo affär å köp nytt, kostar typ 150kr max.

Kolla det och skriv här igen hur det gick, funkar inget av det så får man väl tänka lite till smile

Edit: Om den går bra med startgasen så kan det såklart vara fel på andra saker i bränlsesystemet än spridare också.
Senast redigerat av JohanssonC (17 januari 2012)

Fartdåre
10 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Fördelarlock och rotor är bara några månader gamla, tog av det och putsade ur det för ett tag sen. Men kan nog mycket möjligt vara kamremen, att jag inte tänkt på det tongue ska kolla det och testa med startgas efteråt. smile

Fartdåre
10 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Hittade felet nu, plus kabeln till tändspolen hade brunnit upp så det blir till att dra en ny nu smile

Sök