2253
Sök

Bur i volvo 940 vad säger besiktingen om det?

Team Lawless Racing
169 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#1
Kanske inte behöver skriva så mycket men iaf.

tänkte bara höra vad besiktningen skulle säga om man rulla upp med en skruv-bur i en Volvo 940?



Ni som vet kan väl lägga ett inlägg smile

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

1 758 Inlägg
17 januari 2012
#2
De skulle kolla att den inte försvårar i-/urstigning för mycket, att den inte inskränker för mycket på förarens synfält, att de delar som förare och passagerare riskerar att slå i är ordentligt vadderade och att den inte på annat sätt äventyrar säkerheten. Den får t.ex. inte ligga an mot säkerhetsbältena eller vara i vägen för de rörelser föraren kan tänkas behöva göra.
Största problemet (om man nu ser det som ett problem) brukar vara baksätet. Vettigt byggd bur och fungerande baksäte går väldigt sällan ihop. Plockar man bort baksätet och bältena kan man regga om bilen för färre passagerare, brukar vara enda sättet.

KHRacing
17 januari 2012
#3
schnauz har helt rätt med följande tillägg.

Bilprovningen ger dig en TVÅA på ej tillåten ändring & du skall regbesiktiga
bättre beställa en regbes. skaffa en vågsedel från godkänt företag (finns lite varstans, eller så gör din bilprovningsstation vägningen för en extra summa.)

glöm inte att röret som går på tvären ovanför vindrutan skall ha en avbärare, enkelt menat en "kil"/ramp som gör att ditt huvud inte kan slås rakt i röret, utan alltså skall glida av röret.

Team Lawless Racing
169 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#4
KHRacing skrev:
schnauz har helt rätt med följande tillägg.

Bilprovningen ger dig en TVÅA på ej tillåten ändring & du skall regbesiktiga
bättre beställa en regbes. skaffa en vågsedel från godkänt företag (finns lite varstans, eller så gör din bilprovningsstation vägningen för en extra summa.)

glöm inte att röret som går på tvären ovanför vindrutan skall ha en avbärare, enkelt menat en "kil"/ramp som gör att ditt huvud inte kan slås rakt i röret, utan alltså skall glida av röret.

Läste lite andra trådar och forum som du skrivit. dock från 07-09 typ

Men iaf läste att du skrev att man kunde besiktiga med halvbur? och bara regga om till 2 sittsig ( 1 passagerare)
stämmer det fortfarande?

Sen har jag en till fråga soom kanke inte tillhör ämnet men
om man har kvar orginalbältena och annvänder sig utav 4p bälte

kan man få böter för det? eller räknas det som att man inte annvänder något bälte pga av att man inte får annvända dom.

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

KHRacing
17 januari 2012
#5
Jimmy- skrev:
KHRacing skrev:
schnauz har helt rätt med följande tillägg.

Bilprovningen ger dig en TVÅA på ej tillåten ändring & du skall regbesiktiga
bättre beställa en regbes. skaffa en vågsedel från godkänt företag (finns lite varstans, eller så gör din bilprovningsstation vägningen för en extra summa.)

glöm inte att röret som går på tvären ovanför vindrutan skall ha en avbärare, enkelt menat en "kil"/ramp som gör att ditt huvud inte kan slås rakt i röret, utan alltså skall glida av röret.

Läste lite andra trådar och forum som du skrivit. dock från 07-09 typ

Men iaf läste att du skrev att man kunde besiktiga med halvbur? och bara regga om till 2 sittsig ( 1 passagerare)
stämmer det fortfarande?

Sen har jag en till fråga soom kanke inte tillhör ämnet men
om man har kvar orginalbältena och annvänder sig utav 4p bälte

kan man få böter för det? eller räknas det som att man inte annvänder något bälte pga av att man inte får annvända dom.

På ett fordon som är 2-sitsigt från början.. skall det enligt uppgift (ej mina uppgifter) gå att göra en vanlig besiktning då det ju får sitta någon därbak o buren kan ses som förankrad last.... typ. Läst på rejsa.nu

har du 3-punkts hängande bredvid & sitter fastspänd med 4-punkts så skall du enligt reglerna få böter för icke ha använt bälte ja smile


Sök