3402
Sök

Trimma gammal 740gl

179 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjena, nu är det så att jag kom över n billig gl och tänkte trimma den lite, är ganska så mycket nybörjare men får hjälp av pappa som har bilverkstad o allt.
Så vilka trimmdelar får man bäst effekt av?
T'ex 16 v toppen ger väll ganska mycket? Men man har
ochså hört mycket skit om att den inte klarar så mycket osv... Hur är det? Och vad skulle passa bäst på en b230f?
Tack på förhand hmm

Terror, världskrig, bränna barn i stora ugnar.

729 Inlägg
18 januari 2012
#2
XDaniel skrev:
Tjena, nu är det så att jag kom över n billig gl och tänkte trimma den lite, är ganska så mycket nybörjare men får hjälp av pappa som har bilverkstad o allt.
Så vilka trimmdelar får man bäst effekt av?
T'ex 16 v toppen ger väll ganska mycket? Men man har
ochså hört mycket skit om att den inte klarar så mycket osv... Hur är det? Och vad skulle passa bäst på en b230f?
Tack på förhand hmm

antingen 16 valve tobb eller 531 vx3 kam är ju det bättre du kan ha sen extraktor grenrör och lite annat gott om du inte vill byta kolvar och massa sådant


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
18 januari 2012
#3
jag testade förut lite, med en gammal volvo
slet bort pulsair,EGR ventil. plugga pulsairen, slipper den låta så konstigt sen´.
satta på 531 topp med vx3 kam, ställde på soppan lite, extraktorgrenrör
vet inte vad det gav för effekt direkt, men den släppte på 2an på torr asfallt med ganska breda däck! big_smile
har hört att vx3 kammen jobbar bra på höga varv! inte varvstoppet nu, utan runt 3000-5000

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

179 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#4
Ô
larsson740Gl skrev:
XDaniel skrev:
Tjena, nu är det så att jag kom över n billig gl och tänkte trimma den lite, är ganska så mycket nybörjare men får hjälp av pappa som har bilverkstad o allt.
Så vilka trimmdelar får man bäst effekt av?
T'ex 16 v toppen ger väll ganska mycket? Men man har
ochså hört mycket skit om att den inte klarar så mycket osv... Hur är det? Och vad skulle passa bäst på en b230f?
Tack på förhand hmm

antingen 16 valve tobb eller 531 vx3 kam är ju det bättre du kan ha sen extraktor grenrör och lite annat gott om du inte vill byta kolvar och massa sådant

Jo det har jag ochså tänkt o ha tongue

Terror, världskrig, bränna barn i stora ugnar.

Fordonsmekaniker
342 Inlägg
18 januari 2012
#5
NoFantasy skrev:
jag testade förut lite, med en gammal volvo
slet bort pulsair,EGR ventil. plugga pulsairen, slipper den låta så konstigt sen´.
satta på 531 topp med vx3 kam, ställde på soppan lite, extraktorgrenrör
vet inte vad det gav för effekt direkt, men den släppte på 2an på torr asfallt med ganska breda däck! big_smile
har hört att vx3 kammen jobbar bra på höga varv! inte varvstoppet nu, utan runt 3000-5000

Vad är en pulsair? smile

DawwE

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
18 januari 2012
#6
Daww3 skrev:
NoFantasy skrev:
jag testade förut lite, med en gammal volvo
slet bort pulsair,EGR ventil. plugga pulsairen, slipper den låta så konstigt sen´.
satta på 531 topp med vx3 kam, ställde på soppan lite, extraktorgrenrör
vet inte vad det gav för effekt direkt, men den släppte på 2an på torr asfallt med ganska breda däck! big_smile
har hört att vx3 kammen jobbar bra på höga varv! inte varvstoppet nu, utan runt 3000-5000

Vad är en pulsair? smile

Pulsair-systemet renar avgaserna genom att frisk luft tillförs i avgasgrenröret, så nära avgasventilen som möjligt. Den extra luften åstadkommer efterbränning av koloxid och kolvätegaser som inte förbränts i motorn.

På vissa volvo motorer så går det upp som 2 st rör på grenrörssidan bredvid toppen!
ska leta efter en bild

http://www1.garaget.org/gallery/archive … wama9c.jpg
där. sticker ut mest på hela motorn!
drar man av slangen så blir det att snorkla som fan!
därför ska man plugga igen rören!  big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Räser Förer
386 Inlägg
18 januari 2012
#7
om du ska ha 16v så måste du byta kolvar då de är urgröpta för ventilerna

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

671 Inlägg
21 januari 2012
#8
Googla på VOC för billig o enkel variant
googla på rallycross för häftigare varianter

Den sistnämnda ger 350hk o över 400Nm med förgasaree..

551 Inlägg
21 januari 2012
#9
NoFantasy skrev:
jag testade förut lite, med en gammal volvo
slet bort pulsair,EGR ventil. plugga pulsairen, slipper den låta så konstigt sen´.
satta på 531 topp med vx3 kam, ställde på soppan lite, extraktorgrenrör
vet inte vad det gav för effekt direkt, men den släppte på 2an på torr asfallt med ganska breda däck! big_smile
har hört att vx3 kammen jobbar bra på höga varv! inte varvstoppet nu, utan runt 3000-5000

En 740 gl som släpper på torr asfalt med breda däck kan du bara drömma om wink inte ens i ettan släpper det inte med bara det trimmet.. (förutom tokvarvning och släppa kopplingen direkt men då lär det rasa efter 10ggr.) om du nu satte på en vx3 kam vet du inte då om bilen jobbade bra på höga varv utan du bara hörde det?

Hur mycket ställde du på soppan så TS vet hur han ska ställa den?

Mitt råd är iaf att om du vill trimma en 740 gl så är det nästan bortkastade pengar enligt min mening, men bilen blir lite piggare med 531 topp + vx3 kam om du vill lägga dom pengarna. Annars hade jag planat toppen 1mm kostar väl ungefär 2-300kr hos rätt person och hittat en v-kam från b230e för en hundring. Om du har höfläkten tar du en elfläkt från en annan valfri bil som skulle kunna passa för en hundring.. ta bort katalysator och ersätt med ett rakt rör eller gör det ordentligt, rensa och sätt tillbaka ifall farbror blå skulle vilja kontrolera. tänk på att du inte kan besikta bilen utan, så du får ha en reserv. Så det bästa e att hitta en gammal kass på skroten för en billig peng (gratis?) och rensa..
för att få lite häftigare insugsljud (gratis varianten till sportfilter, får samma effekt som med ett sportfilter i princip.) tar du av luftburken och borra hål på den understa.
Annars är det en ordentlig service, olja, stift, filter, kablar(om nödvändigt), lock, rotor. då får du ut mest av motorn.
Om du nu har mycket pengar och vill lägga på en 740 gl så visst köp extraktor, större förgasare, borra blocket till större volym osv. osv. listan kan göras lång men hellre lägga pengarna på en potent bil och motor istället..
Bilen blir inte "snabb" utan lite piggare på gasen och det kan räcka för att kunna sladda runt lite om du vill det.

MVH
Senast redigerat av marven (22 januari 2012)

You can't B serious, oh K

671 Inlägg
21 januari 2012
#10
VOCare finputsad o balanserad med passande styrboxar 175hk
M a o inte mycket gjort !

Gör du mer med vassare kammar portad topp, extraktorrör, motorcykelförgasare, borra block, längre slag, högkompkolvar, vass tändning osv...
Det kan ge upp till +350hk och +400Nm

JAG HAR PEROSNLIGEN SETT EN RALLYCROSSBIL SLÄPPA PÅ 1an 2an 3an med breda rallycrossslicks.
PÅ TORR ASFALT !
Här har du en kaross och de ska tydligen sälja sin motor också
http://www.blocket.se/vastmanland/Kompl … =9&w=2

551 Inlägg
22 januari 2012
#11
endorfinslaven skrev:
VOCare finputsad o balanserad med passande styrboxar 175hk
M a o inte mycket gjort !

Gör du mer med vassare kammar portad topp, extraktorrör, motorcykelförgasare, borra block, längre slag, högkompkolvar, vass tändning osv...
Det kan ge upp till +350hk och +400Nm

JAG HAR PEROSNLIGEN SETT EN RALLYCROSSBIL SLÄPPA PÅ 1an 2an 3an med breda rallycrossslicks.
PÅ TORR ASFALT !
Här har du en kaross och de ska tydligen sälja sin motor också
http://www.blocket.se/vastmanland/Kompl … =9&w=2

japp det är möjligt men 350 hk+ som du påstår är det inte så kontigt, en trimmad gl med 125 hk pratade jag om..
den bilen du skickade länk på är en subaru?

You can't B serious, oh K

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
22 januari 2012
#12
varför måste man byta kolvar och stakar för att trimma till 250hk? jag vet en som har plockat ut över 700 hästar ur sin audi s2a och då kör han fortfarande med original sprut! blev riktigt rädd och chockad över det! sjukt!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Forummoderator
26 341 Inlägg
22 januari 2012
#13
NoFantasy skrev:
varför måste man byta kolvar och stakar för att trimma till 250hk? jag vet en som har plockat ut över 700 hästar ur sin audi s2a och då kör han fortfarande med original sprut! blev riktigt rädd och chockad över det! sjukt!

"Jag vet en"..det brukar heta så.
Länk!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

558 Inlägg
22 januari 2012
#14
NoFantasy skrev:
varför måste man byta kolvar och stakar för att trimma till 250hk? jag vet en som har plockat ut över 700 hästar ur sin audi s2a och då kör han fortfarande med original sprut! blev riktigt rädd och chockad över det! sjukt!

för att de ska hålla! och va har en audi s2 med en gammal volvo att göra ?

551 Inlägg
22 januari 2012
#15
NoFantasy skrev:
varför måste man byta kolvar och stakar för att trimma till 250hk? jag vet en som har plockat ut över 700 hästar ur sin audi s2a och då kör han fortfarande med original sprut! blev riktigt rädd och chockad över det! sjukt!

Jag har hört att jorden är rund. . . Vad har audi s2 o göra med en volvo 740 gl?

You can't B serious, oh K

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
22 januari 2012
#16
Snygga till den lite, Polera etc, Släng ut den på blocket, Leta en 740 TIC..

Det är vad ja skulle gjort, Billigare än så går det inte. Sen är det ju roligare med turbo med smile Åka runt kiosken å dumpa wink

Audis in Scandinavia Crew

671 Inlägg
23 januari 2012
#17
marven skrev:
endorfinslaven skrev:
VOCare finputsad o balanserad med passande styrboxar 175hk
M a o inte mycket gjort !

Gör du mer med vassare kammar portad topp, extraktorrör, motorcykelförgasare, borra block, längre slag, högkompkolvar, vass tändning osv...
Det kan ge upp till +350hk och +400Nm

JAG HAR PEROSNLIGEN SETT EN RALLYCROSSBIL SLÄPPA PÅ 1an 2an 3an med breda rallycrossslicks.
PÅ TORR ASFALT !
Här har du en kaross och de ska tydligen sälja sin motor också
http://www.blocket.se/vastmanland/Kompl … =9&w=2

japp det är möjligt men 350 hk+ som du påstår är det inte så kontigt, en trimmad gl med 125 hk pratade jag om..
den bilen du skickade länk på är en subaru?

Den bilen är en Subaru med en Volvo motor och volvo bakaxel !
Bakhjulsdriven....

192 Inlägg
24 januari 2012
#18
folkraceshopen säljer bra kammar. i ditt fall så skulle en fs280 kam bli bra. lite som en turbo effekt smile fast på högre varv tal. kostar speciellt inte mycket heller. men dessvärre så funkar det inget vidare när det är dags för besiktningen då bilen kommer låta som en gammal v8 på tomgång och kommer att förbränna dåligt på tomgång.


679 Inlägg
24 januari 2012
#19
Spara pengar och besvär, köp turbo bil istället


Sök