NoFantasy skrev:
jag testade förut lite, med en gammal volvo
slet bort pulsair,EGR ventil. plugga pulsairen, slipper den låta så konstigt sen´.
satta på 531 topp med vx3 kam, ställde på soppan lite, extraktorgrenrör
vet inte vad det gav för effekt direkt, men den släppte på 2an på torr asfallt med ganska breda däck!
har hört att vx3 kammen jobbar bra på höga varv! inte varvstoppet nu, utan runt 3000-5000
En 740 gl som släpper på torr asfalt med breda däck kan du bara drömma om
inte ens i ettan släpper det inte med bara det trimmet.. (förutom tokvarvning och släppa kopplingen direkt men då lär det rasa efter 10ggr.) om du nu satte på en vx3 kam vet du inte då om bilen jobbade bra på höga varv utan du bara hörde det?
Hur mycket ställde du på soppan så TS vet hur han ska ställa den?
Mitt råd är iaf att om du vill trimma en 740 gl så är det nästan bortkastade pengar enligt min mening, men bilen blir lite piggare med 531 topp + vx3 kam om du vill lägga dom pengarna. Annars hade jag planat toppen 1mm kostar väl ungefär 2-300kr hos rätt person och hittat en v-kam från b230e för en hundring. Om du har höfläkten tar du en elfläkt från en annan valfri bil som skulle kunna passa för en hundring.. ta bort katalysator och ersätt med ett rakt rör eller gör det ordentligt, rensa och sätt tillbaka ifall farbror blå skulle vilja kontrolera. tänk på att du inte kan besikta bilen utan, så du får ha en reserv. Så det bästa e att hitta en gammal kass på skroten för en billig peng (gratis?) och rensa..
för att få lite häftigare insugsljud (gratis varianten till sportfilter, får samma effekt som med ett sportfilter i princip.) tar du av luftburken och borra hål på den understa.
Annars är det en ordentlig service, olja, stift, filter, kablar(om nödvändigt), lock, rotor. då får du ut mest av motorn.
Om du nu har mycket pengar och vill lägga på en 740 gl så visst köp extraktor, större förgasare, borra blocket till större volym osv. osv. listan kan göras lång men hellre lägga pengarna på en potent bil och motor istället..
Bilen blir inte "snabb" utan lite piggare på gasen och det kan räcka för att kunna sladda runt lite om du vill det.
MVH