3245
Sök

Montera turbon vid sumpen?

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjena.

Jag håller på med ett omfattande ombygge av min Ådi och jag har hade beställt ett ganska taskigt turbo grenrör, men fick ett N/A rör men som är jävligt fint i jämförelse. Så tanken är behålla den och bygga om den.

Min fråga gäller att pga designen av röret att man bara kapar minimalt och bygger om minimalt så turbon hamnar relativt nära växellådan där DP:n ungefär skulle börja. Altså att "kollektorn" i detta fall blir lite längre.

Vad förväntas hända med turbolagg-spoolup m.m?

I teorin så blir inte insugs-delen så mycket längre och avgas delen borde inte bli så hemsk heller. Kanske i vissa temperaturfrågor mer praktiskt?


866 Inlägg
19 januari 2012
#2
Det jag kan tänka mig är problem är olje dräneringen ! Blir för liten nivåskillnad och att den ska gå framåt. Inget bra :-? Var gång du drar i väg på rätt sätt så kommer oljan inte i från turbon.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#3
tekniknissen1 skrev:
Det jag kan tänka mig är problem är olje dräneringen ! Blir för liten nivåskillnad och att den ska gå framåt. Inget bra :-? Var gång du drar i väg på rätt sätt så kommer oljan inte i från turbon.

ålright. Jag tänkte på de som monterar turbon nästan vid ljuddämparen. Hur gör dom med retur osv?


KHRacing
19 januari 2012
#4
De har en returpump för oljan, Biltemas vattenpump för småbåtar fungerar till detta

866 Inlägg
19 januari 2012
#5
Jo men den håller ett jävla liv ;-)  men det går ett tag. VDO har en som är till endamålet 3200kr
Jag övervägt att ha den högre . Det är ett säkert kort.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#6
tekniknissen1 skrev:
Jo men den håller ett jävla liv ;-)  men det går ett tag. VDO har en som är till endamålet 3200kr
Jag övervägt att ha den högre . Det är ett säkert kort.

Jo det låter som det.


6 Inlägg
19 januari 2012
#7
titta lite hur dom gör på ex. s2or sätter den precis bakom lycktan! det tycker jag verkar vara en bra placering!


79 Inlägg
20 januari 2012
#8
Ser inga problem alls med den grenrörslösningen men som sagt innan måste du ha en returpump. Jag har kört biltemas pump och tycker den inte förde något oväsen direkt. Inte mer än vad motorn i sig gjorde, gått i tre år nu och funkar bra

http://i46.tinypic.com/2hd1xd3.jpg

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle


Sök