3390
Sök

Ta bort tråd

14 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#1
Ta bort tråd
Senast redigerat av Golfbruden (30 januari 2012)

535 Inlägg
19 januari 2012
#2
Jag kan bara svara för mercedes då det är de enda bilarna jag är insatt i.

Men Mercedes amg brukar vara lite billigare både i inköp och äga än iallafall bmws M bilar.

Priserna är inte alls farliga.

Min bil tex går en B service vilket är en lite större på 4500kr. Kostar i helförsäkring helår 8 tusen på en 50 åring och 18 tusen på en 22 åring.

Jag har köpt lite smågrejjer till den och det som inte rör motorn iaf ligger på samma priser som till vanliga mercor.

Av min erfarenhet är bensinförbrukningen på en amg den enda negativa kostnaden mot en vanlig mercedes.
Senast redigerat av aha_100 (19 januari 2012)


72 Inlägg
19 januari 2012
#3
Med tanke på senaste rs4-stölderna skulle jag ej rekommendera en rs4, även om jag själv vill ha en


1 938 Inlägg
19 januari 2012
#4
Hur är lådorna på amg-modellerna?
Alla verkar ju vara automat, och automat tillsammans med en del krut+några mil på mätarn, gasglada förare, för inte köper tant Margareta 67 en sådan här bil för att köra till lokala bingohallen tills pensionen är slutspelad?

535 Inlägg
19 januari 2012
#5
Glesmark skrev:
Hur är lådorna på amg-modellerna?
Alla verkar ju vara automat, och automat tillsammans med en del krut+några mil på mätarn, gasglada förare, för inte köper tant Margareta 67 en sådan här bil för att köra till lokala bingohallen tills pensionen är slutspelad?

Merca gör riktigt bra automatlådor. Det är ju det dom kan, för deras manuella är inte något att hänga i granen.

Det går ju inte ens att köpa en mercedes med 6 cyl och uppåt med manuell låda, bara snik modellerna som har manuell.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 januari 2012
#6
Golfbruden skrev:
Hej vi ska inhandla en lite soligare bil men vill ha lite mera kött på benen om dessa mod.

Har kollat runt men alla säger olika så hoppas med tips från sånna som ägt nån av dessa mod.
Då det är ganska dyrt att laga vill man veta vad man ska passa sig för och titta efter.


Fördelar och nackdelar och barnsjukdomar ALLA svar uppskattas grymt
Och vad för UTR man ska ha och Inte ha. Och vad för reparationer man kan utföra ev själv utan massa extrema special verktyg.


- Bmw M3 E46 2002- nyare

- EV Bmw M3 08 nyare

- Mercedes E55 AMG "V8 kompressor"  2003- nyare

- Mercedes SL55 "V8 Kompressor" 2002- nyare

- Mercedes C55

- Audi RS4 06 & nyare "v8"

Det vi vet säkert är följande om Bmw M3 E46 är vevstakslager problem 01-04 som ska vara bytt på garantin.
Så det är ett krav. Men många ägare till dom verkar lossas som de regnar när man frågar om detta.
Även att ventiljustering/kontroll ska utföras på både Insp1 och 2 vilket ägare på pekar att det behövs inte.
Men ändå står de i Bmw´s Rep att detta ska utföras.

Sen en fråga som kommer är ju alltid hur dessa mod klarar E10 bensinen som är på gång hit till sverige.

Angående M3 E46, är det inte bara 2001 och en del 2002:or som berörs av lagerproblemen?
Är du säker på att det ska göras ventilkontroll på Inspektion 1? Trodde det bara var vid Inspektion 2.

Angående bilvalet. Vad är maxpris?
Jag hade alla gånger köpt M3 E92, inga direkta svagheter förutom att den drar soppa och kostar en del i inköp.
Dom verkar i regel väldigt välutrustade med så det gör utbudet hyffsat stort.
Dock kan ett alternativ vara en M3 E46 facelift med en ESS kompressorsats tycker jag big_smile

Angående service på M3 E46 (Vilken jag ägt och kan uttala mig om lite mer) så gör man utan större svårigheter allt själv förutom ventilspelet. Själva uppmätningen är inga konstigheter men behövs det justeras med nya shims så är det ett specialverktyg för att trycka ner ventilfjädrarna och byta själva shimset.
BMW M är ju överlag rätt dyra i försäkring men det har du säkert redan koll på.
Senast redigerat av Busgrabb (19 januari 2012)

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 januari 2012
#7
Golfbruden skrev:
Busgrabb skrev:
Golfbruden skrev:
Hej vi ska inhandla en lite soligare bil men vill ha lite mera kött på benen om dessa mod.

Har kollat runt men alla säger olika så hoppas med tips från sånna som ägt nån av dessa mod.
Då det är ganska dyrt att laga vill man veta vad man ska passa sig för och titta efter.


Fördelar och nackdelar och barnsjukdomar ALLA svar uppskattas grymt
Och vad för UTR man ska ha och Inte ha. Och vad för reparationer man kan utföra ev själv utan massa extrema special verktyg.


- Bmw M3 E46 2002- nyare

- EV Bmw M3 08 nyare

- Mercedes E55 AMG "V8 kompressor"  2003- nyare

- Mercedes SL55 "V8 Kompressor" 2002- nyare

- Mercedes C55

- Audi RS4 06 & nyare "v8"

Det vi vet säkert är följande om Bmw M3 E46 är vevstakslager problem 01-04 som ska vara bytt på garantin.
Så det är ett krav. Men många ägare till dom verkar lossas som de regnar när man frågar om detta.
Även att ventiljustering/kontroll ska utföras på både Insp1 och 2 vilket ägare på pekar att det behövs inte.
Men ändå står de i Bmw´s Rep att detta ska utföras.

Sen en fråga som kommer är ju alltid hur dessa mod klarar E10 bensinen som är på gång hit till sverige.

Angående M3 E46, är det inte bara 2001 och en del 2002:or som berörs av lagerproblemen?
Är du säker på att det ska göras ventilkontroll på Inspektion 1? Trodde det bara var vid Inspektion 2.

Angående bilvalet. Vad är maxpris?
Jag hade alla gånger köpt M3 E92, inga direkta svagheter förutom att den drar soppa och kostar en del i inköp.
Dom verkar i regel väldigt välutrustade med så det gör utbudet hyffsat stort.
Dock kan ett alternativ vara en M3 E46 facelift med en ESS kompressorsats tycker jag big_smile

Angående service på M3 E46 (Vilken jag ägt och kan uttala mig om lite mer) så gör man utan större svårigheter allt själv förutom ventilspelet. Själva uppmätningen är inga konstigheter men behövs det justeras med nya shims så är det ett specialverktyg för att trycka ner ventilfjädrarna och byta själva shimset.
BMW M är ju överlag rätt dyra i försäkring men det har du säkert redan koll på.

Tack för ditt svar smile

Var inne på Bmw och kollade ventiljustering samt vad som skulle göras på insp 2. Då i datorn stod även på Insp 1. Så det var en liten nyhet för han på verkstaden också.
Försäkringen har vi kollat så den biten är ok.
Det är just de på e46 som lockar att man kan göra de mesta själv. Men att hitta en som är i bra skick & svenskåld verkar vara ganska svårt. Har tittat på 3st och blivit ganska besvika hur folk sköter sina bilar.
Och hur vissa tror att man stirrar sig blind på att det är en M3 och missar parkeringsbulor och andra skador.

Sen den klassiska biten. Varför inte serviceboken är korrekt. Min polare/släkting har verkstad så han servade den. Det är ju bara Insp 2 som är viktig? smile Och alla har ju gjort extra service och inte kört mera än 500mil men inte ett enda kvitto på t.ex olja eller någe som kan intyga detta. Det är ju alltid lätt att säga att man kört 500mil mellan service.

Sant, jag håller med om att utbudet på fina E46 M3 är ganska dåligt men andra sidan är det ju fel tid på året nu med för dom bilarna.
Du är ju inne på att serva själv med, då är det svårt med stämpeln och det kanske det en del ägare med gjort.
Boken är en trygghet men man märker ju rätt snabbt om det är en seriös och vettig ägare så att helt räkna bort en fin bil utan fullstämplad bok är lite fel.
Har du kört alla bilarna du funderar på?
Jag körde M3 E92 i sommras när jag hade min M3 E46 och jävlar vilken fin bil det är big_smile
Dock fick priserna mig att avstå så jag köpte en M5 istället men nu är det en annan prisbild har jag sett.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
19 januari 2012
#8
Golfbruden skrev:
Busgrabb skrev:
Golfbruden skrev:

Tack för ditt svar smile

Var inne på Bmw och kollade ventiljustering samt vad som skulle göras på insp 2. Då i datorn stod även på Insp 1. Så det var en liten nyhet för han på verkstaden också.
Försäkringen har vi kollat så den biten är ok.
Det är just de på e46 som lockar att man kan göra de mesta själv. Men att hitta en som är i bra skick & svenskåld verkar vara ganska svårt. Har tittat på 3st och blivit ganska besvika hur folk sköter sina bilar.
Och hur vissa tror att man stirrar sig blind på att det är en M3 och missar parkeringsbulor och andra skador.

Sen den klassiska biten. Varför inte serviceboken är korrekt. Min polare/släkting har verkstad så han servade den. Det är ju bara Insp 2 som är viktig? smile Och alla har ju gjort extra service och inte kört mera än 500mil men inte ett enda kvitto på t.ex olja eller någe som kan intyga detta. Det är ju alltid lätt att säga att man kört 500mil mellan service.

Sant, jag håller med om att utbudet på fina E46 M3 är ganska dåligt men andra sidan är det ju fel tid på året nu med för dom bilarna.
Du är ju inne på att serva själv med, då är det svårt med stämpeln och det kanske det en del ägare med gjort.
Boken är en trygghet men man märker ju rätt snabbt om det är en seriös och vettig ägare så att helt räkna bort en fin bil utan fullstämplad bok är lite fel.
Har du kört alla bilarna du funderar på?
Jag körde M3 E92 i sommras när jag hade min M3 E46 och jävlar vilken fin bil det är big_smile
Dock fick priserna mig att avstå så jag köpte en M5 istället men nu är det en annan prisbild har jag sett.

Japp är inne på att serva mellan service mm själv men köra enligt bok på firma dvs 2500mil känns ganska långt mellan service. Men personligen skulle vi ha både kvitton på org delarna vid extra service. Men man kan ju försöka ha lite belägg för de man säger. T.ex Har man en bil som man verkligen avgudar som många säljare säger. Sen finns inte ett enda kvitto. Trotts att dom lagt ner över 100k på bilen. Och det enda som finns är en servicebok som är stämplad på 2500 alt 3000 mellan service. Sen känns de svårt i ett beg köp att tro på en så pedantisk ägare att den inte ens har nått bevis för de den säger.
Brukar själv ha en pärm med både kvitton & bilder & full historik iform av alla bes  & alla service papper har man inte så besöker man resp bilverkstad så får man ut de även från tidigare ägare osv.
Det för mig är full dok inte bara en servicebok. Har till och med haft kvitton på byte av torkarblad på en bil då vi sparar alla kvitton. Men då köptes resp bil helt ny och då kanske man bryr sig mera om sånt.
Även om en bil är om lackerad för mindre skada varför inte fota skadan före & efter lagning sen printa ut de på ett fotapapper sen i en plastfika sen sätta de bland bil papper i en pärm. De bevisar att säljaren är seriös.
Nu är de kanske lite extremt men.

Japp prisbilden har förändrats ganska mycket de senaste 6 månderna där av att vi tänkte handla nu i vår.

M3 E46 & Audi RS4 då även bekant äger dessa bilar. Men även dom är ganska ny investerade så ingen har några problem än. Dok verkar RS4 vara ganska lät servad & den har kamkedja.

Sant sant, kvitton kan man absolut spara på för att kunna visa att man gjort något själv.
Tänk på att intervallen på BMW:s service baseras på 2500 liter förbrukad bensin så milen kan variera en hel del mellan servicarna beroende på hur man kör.
Brukar dock själv med serva imellan intervallerna, det känns extra bra smile

Autotech

2 403 Inlägg
19 januari 2012
#9
aha_100 skrev:
Jag kan bara svara för mercedes då det är de enda bilarna jag är insatt i.

Men Mercedes amg brukar vara lite billigare både i inköp och äga än iallafall bmws M bilar.

Priserna är inte alls farliga.

Min bil tex går en B service vilket är en lite större på 4500kr. Kostar i helförsäkring helår 8 tusen på en 50 åring och 18 tusen på en 22 åring.

Jag har köpt lite smågrejjer till den och det som inte rör motorn iaf ligger på samma priser som till vanliga mercor.

Av min erfarenhet är bensinförbrukningen på en amg den enda negativa kostnaden mot en vanlig mercedes.

Det var inte så farligt ändå! Jag skulle få betala 14000 på min 98as audi a4



Sök