BengtK skrev:
För att få någon överblick alls måste jag försöka reda ut en del saker.
Du ska bygga något "seriösare", i någon form av Saab. Ljudbygget kommer att bestå av originalframsystem, två olika 12-tumsbasar som du verkar veta märke men inte modell på, två 10-tumsbasar som du inte alls vet vilka det är och dessutom två st. 12*8 tums tre- eller fyrvägshögtalare.
Detta tänker du driva med ett Hertz EPX2, något Mutantsteg, ett till slutsteg till Mutant 12:an och huvudenhetens inbyggda effekt förmodar jag att du tänker använda till framsystemet.
Du vill nu få hjälp att välja en huvudenhet, diskanter och ett bassteg.
Hur du ska få till ett "seriöst" bygge av den blandningen kan jag inte på något sätt förstå. Det bästa du kan göra är att lyssna på folk som byggt en del förut. Alla kommer säga samma sak. Det kan inte bli bra. Du gör det alldeles för komplicerat för dig. Ingen kan få en sådan blandning att fungera. Jag tror att du gör det kanske vanligaste felet nybörjare gör. Du tror att mer automatiskt blir bättre och automatiskt spelar högre. Det stämmer inte!
För att få hjälp att styra upp det här bygget hyfsat så kommer du att bli tvungen att svara på en del frågor.
1. Vad för Saab är det du ska bygga i?
2. Vad är målet med bygget?
3. Exakt vad för saker är det du har? Märke, modell, impedans mm?
4. Vad för strömförsörjning har du? Kablar, batterier, generator osv?
5. Vad har du för budget?
6. Kan du tänka dig att köpa saker begagnat?
7. Hur mycket klarar du av att bygga själv?
Innan man vet svaret på ovanstående frågor är det svårt att ge dig mer än generella rekommendationer. Rent generellt så hade jag byggt upp din anläggning som följer: Nya 3,5-4 tums koaxialer eller fullregisterhögtalare på instrumentbrädan. Nya 6,5 tums högtalare i dörrarna. Dessa fyra högtalare driver du med ett fyrkanalssteg. Förhoppningsvis är Mutantsteget du redan har lämpligt till detta. I alla fall till att börja med. Välj ut en eller två av dina basar med lämplig total impedans. Två förutsätter att dem av samma märke och modell. Basen eller basarna driver du med Hertzsteget. Skaffa en ny huvudenhet. Precis som KJensen rekommenderar jag Alpine. Om du säljer dem saker du för över så kommer inte detta kosta mer än det upplägg du tänkt dig från början och slutresultatet kommer att bli mycket bättre.
Jag vill inte dumförklara dig på något sätt, nästan alla har nog tänkt ungefär som du gör i början. Man slänger i så mycket grejer som möjligt och hoppas på det bästa men det fungerar inte.