3327
Sök

Val av stereo.slutsteg +diskanter hjälp !"fattigmansbygge"

Mackan
111 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
gurenius skrev:
En 9-3 från 01 kräver adapters för att kunna använda original-slutsteg till dörrarna med en annan huvudenhet. Ett väl-fungerande koncept för denna bil är:

- 3.5" Vifa bredbandshögtalare på brädan (från HiFi-kit)
- 6.5" midbas i väldämpad dörr
- Slutsteg på 4 kanaler till detta (orginal-steget används ej)
- En eller två basar i bagaget med passande slutsteg)
- Ny cd-spelare

I ditt fall hade jag behållt Hertz-steget och en eller två av basarna (bereoende på impedans). Som nästa steg hade jag köpt ett 4-kanalsteg (tex från Hertz), Vifa-högtalarna, midbasar och dämpmaterial till dörrarna. Med en adapter hade jag kört vidare på original-cd-spelaren.

Som sista steg hade jag bytt cd-spelaren till något bättre med tidskomp och EQ.

Du hittar lite tips till din bil i min länk.

tack för tipset smile vrf är alla sånna haters mot mina magnat!? tkr dem är brutala men de är la bara jag big_smile

jag har just nu så ja kan koppla om originalsteg till lignivå men inte tvärt om. får kika på de men har för mig att den kopplingen kostar 400 spänn typ tongue tack för tipsen MVH!

Mackan
111 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
gurenius skrev:
Vill påpeka extra tydligt att original slutsteg inte är någon höjdare att använda till nya högtalare. Det är anpassat till de högtalare som sitter där original. Vill man ha bättre ljud med dessa grejor är det dämpning av dörren som gäller! Kostar mest i form av lite arbete men ger fantastiskt resultat.

När jag sålde min bil monterade jag tillbaka original-systemet i mina väldämpade dörrar. Det spelade betydligt bättre än vad man tror....

Billigaste uppgraderingen du kan göra är att dämpa dörrarna och byta till Vifa-elementen på brädan. Komplettera med baslåda och du har en extremt prisvärd uppgradering. Dessutom har du nästan alla grejor till detta!

okay smile
men just nu så kör jag med oirignal elementen i instrumentbrädan +  2 lådor av olika märken bak på 2 slutsteg, + mitt hertz steg till magnaten. de spelar ju och så .men vettefan kan ju få bättre men då får ja köpa dämpning och dämpa dörarna då smile tack!

6 851 Inlägg
20 januari 2012
Qaxo skrev:
gurenius skrev:
En 9-3 från 01 kräver adapters för att kunna använda original-slutsteg till dörrarna med en annan huvudenhet. Ett väl-fungerande koncept för denna bil är:

- Ny cd-spelare

I ditt fall hade jag behållt Hertz-steget och en eller två av basarna (bereoende på impedans). Som nästa steg hade jag köpt ett 4-kanalsteg (tex från Hertz), Vifa-högtalarna, midbasar och dämpmaterial till dörrarna. Med en adapter hade jag kört vidare på original-cd-spelaren.

tack för tipset smile vrf är alla sånna haters mot mina magnat!? tkr dem är brutala men de är la bara jag big_smile

jag har just nu så ja kan koppla om originalsteg till lignivå men inte tvärt om. får kika på de men har för mig att den kopplingen kostar 400 spänn typ tongue tack för tipsen MVH!

Och som jag frågade innan, hur stor låda har du till dina magnat? En bas till dessa blir i många fall överflödig om man bara vill ha dunka i sin bil, och man inte tänker tävla.

Mackan
111 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Qaxo skrev:
gurenius skrev:

- Ny cd-spelare

Och som jag frågade innan, hur stor låda har du till dina magnat? En bas till dessa blir i många fall överflödig om man bara vill ha dunka i sin bil, och man inte tänker tävla.

oj jag har ingen sluten låda. dom sitter i hatthyllan. dock byggde ja till en låda under dom med lite rester av garagebygge. men den blev aldeless för stor. du tycker ja ska ha dem i en låda asså?

6 851 Inlägg
20 januari 2012
Qaxo skrev:
TT-Avant skrev:
Qaxo skrev:

oj jag har ingen sluten låda. dom sitter i hatthyllan. dock byggde ja till en låda under dom med lite rester av garagebygge. men den blev aldeless för stor. du tycker ja ska ha dem i en låda asså?

Nja de klarar ju att spela OA, men en låda så blir det helt klart bättre. Om man kan bygga portad låda så blir det ju ännu mera drag från dem.

280 Inlägg
20 januari 2012
Att du ska byta ut framsystemet tycker jag är självklart. Det är den helt klart mest prisvärda uppgradering du kan göra. Om du behåller originalframsystemet så kommer det begränsa allt annat. Det är en del arbete med det men det behöver inte bli något jätteprojekt. Ett par koaxialer uppe på brädan och ett par 6,5-tums högtalare i dörrarna och ett fyrkanalssteg i bakluckan.

Det du behöver göra är att dra högtalar- och lågnivåkabel, såga ut distansringar i mdf till dörrhögtalarna, sätta lite dämpmatta i dörrarna och skruva fast steget. Det ända som kan vara lite knepigt är att få ut högtalarkabeln i dörrarna. Jag vet inte exakt hur kabelgenomföringen ser ut i en så gammal 9-3:a men jag misstänker att det är något som liknar min 9-5:a och då är det lite arbete men det går. Du kan dock göra det enkelt för dig och skarva in dig på originalkablarna precis innanför dörrarna.

Jag förstår om du vill ha kvar högtalare som du tycker är bra men att ha fullregisterhögtalare bak är ingen höjdare. Då får man dela bort de högre frekvenserna och då är ju bara basen kvar. Då kan man lika bra ha en ren bas till det och det kommer du ju ändå att ha så dem fyller egentligen ingen funktion alls.

Som bas tar du det bästa av MDS lådan om den är på sammanlagt 4 ohm eller Mutantbasen. Två sådana Mutantbasar passar inte att driva med Hertzsteget då impedansen blir fel i så fall.

Att blanda olika batterier är inte helt bra. Så jag tycker du ska nöja dig med det du har och istället hålla ner slutstegseffekten tills vidare.

Förslag till inköpslista:
Hertz 4-kanalssteg 1100 kr (http://www.blocket.se/stockholm/Alpine_ … 11&w=3).
Kicker 11KS35 594 kr (Blekingebilradio).
B2 Audio ES6.1 999 kr (Blekingebilradio).
Pioneer P88RS (http://www.blocket.se/stockholm/Flyttka … amp;last=1) 1100 kr.
Strömkabel en till 20mm2 eller en större. Pris: ?
Dämpmattor Silent Coat 8 ark 299 kr (Blekingebilradio)
Högtalarkabel 199 kr Biltema.
Lågnivåkablar Audison Connection FT2  (Blekingebilradio) 2*199 kr
Tot 4689kr.

Det här paketet är något dyrare än din budget men om du säljer de saker som du får över så hamnar du under din budget. Det finns även andra bra lösningar t.ex. den som Gurenius föreslog.

Mackan
111 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Qaxo skrev:
TT-Avant skrev:

Nja de klarar ju att spela OA, men en låda så blir det helt klart bättre. Om man kan bygga portad låda så blir det ju ännu mera drag från dem.

ska plocka ner allt ikväll/natt och fixa lite. koppla om etc. tack smile

1 631 Inlägg
6 februari 2012
Qaxo skrev:
ska plocka ner allt ikväll/natt och fixa lite. koppla om etc. tack smile

Hur gick det?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Mackan
111 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
haha ja är snart klar med bygget. kommer lägga upp bilder på de i helgen.

på stereon: 2 diskanter fram + 2 mds 6.9or bak
blev boschman 4" och 6.5" i dörr/instrumentpanel till ett 4kanals shark z4000 1600 watt (vet ej rms)
2 st mutant 800w mt1210 i låda till Hertz epx2 med 2 kondisar till.
funderar på att slänga in ett 2kanals till mina powerforce wink som sagt bilder kommer smile

nöjd blev ja iaf och allt som allt gick de la på 4 papp utan slutsteget(hertz).

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 februari 2012
Om jag var du så hade jag behållt originalhögtalarna i dörrarna och stoppat i några ark dämpmatta, sen bytt ut dom på brädan mot antingen koaxialer eller brebandselement. Sen så behöver du inget tvåkanalssteg till ett par basar, monoblock fungerar utmärkt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Mackan
111 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om jag var du så hade jag behållt originalhögtalarna i dörrarna och stoppat i några ark dämpmatta, sen bytt ut dom på brädan mot antingen koaxialer eller brebandselement. Sen så behöver du inget tvåkanalssteg till ett par basar, monoblock fungerar utmärkt. smile

aah dem e kopplade mono till stereon. men har inget monoblock hemma med kraft nog och budgeten börjar sina wink hur får ja fatt kablarna till dörrhögtalarna. dem går la i en insolering som en kontakt in i originalslutsteget eller? smile
vet du tum" lr cm på högtalarna på brädan? Tack för tipsen smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 februari 2012
Kablarna till dörrhögtalarna ska du kunna komma åt på mittkonsollens högra sida (vid passagerarens vänsterfot) där originalförstärkaren sitter. Originalhögtalarna i instrumentbrädan är 3,5", finns ett antal såna i olika prisklasser att välja bland. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Mackan
111 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Kablarna till dörrhögtalarna ska du kunna komma åt på mittkonsollens högra sida (vid passagerarens vänsterfot) där originalförstärkaren sitter. Originalhögtalarna i instrumentbrädan är 3,5", finns ett antal såna i olika prisklasser att välja bland. smile

märkte att de va 3.5 tum när ja skulle sätta i mina 4 tumare, smart som man är pluggar man inte på innnan man agerar så kablarna är kapade och nya kabelskor tongue men får försöka få tag på 3,5er snarast smile

dörrhögtalarkablarna sitter inte i en insolering med andra kablar som ja måste skära upp eller? eller sitter de bara fria , eller i egen insolering tongue om du vet så skulle de hjälpa massa ska börja med de imorgon smile
helvete va många eller de blev...
eller?
Senast redigerat av Qaxo (10 februari 2012)

1 631 Inlägg
15 februari 2012
Qaxo skrev:

Hur låter det då? roll

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Mackan
111 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
gurenius skrev:
Qaxo skrev:

Hur låter det då? roll

Nu är ja nästan helt klart med bygget och ja börjar bli nöjd.

huvudenhet GAS GA500
Framsystem kicker KS 5.25 kit + kicker 3.5 + 4 diskanter 2 kicker + 2 av random märke som ( dock spelar dem bra )
Bak : Gas 6x9 inga Specs.
Sub : 2xMutant MT1012 på ett Hertz Epx2 steg ( har även ett MAC AUDIO ZX 1600 ) spelar lika bra på båda.

det som är kvar att göras är att dämpa hela bagaget ( ev tak ) dörrar redan gjorda. sedan ett 2ch kicker steg till 5.25 kittet.

och de låter bättre och bättre. är ingen dB jägare men kan spela hyffsat högt och behålla bra ljud.
dock mycket kvar för att de ska räknas som ett seriösare bygge!

16 197 Inlägg
10 maj 2012
Qaxo skrev:
gurenius skrev:
Qaxo skrev:

Hur låter det då? roll

Nu är ja nästan helt klart med bygget och ja börjar bli nöjd.

huvudenhet GAS GA500
Framsystem kicker KS 5.25 kit + kicker 3.5 + 4 diskanter 2 kicker + 2 av random märke som ( dock spelar dem bra )
Bak : Gas 6x9 inga Specs.
Sub : 2xMutant MT1012 på ett Hertz Epx2 steg ( har även ett MAC AUDIO ZX 1600 ) spelar lika bra på båda.

det som är kvar att göras är att dämpa hela bagaget ( ev tak ) dörrar redan gjorda. sedan ett 2ch kicker steg till 5.25 kittet.

och de låter bättre och bättre. är ingen dB jägare men kan spela hyffsat högt och behålla bra ljud.
dock mycket kvar för att de ska räknas som ett seriösare bygge!

men varför så många diskanter?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Mackan
111 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
dock för ja har inte orkat ta bort dem gammla så dem fick sitta kvar. dem åker när ja skaffar dubbeldin ( dom sitter i facket över stereon) så de blir mer centrerat ljud från dem.  medans kicker diskanterna sitter i backspegelkåpan

16 197 Inlägg
10 maj 2012
Qaxo skrev:
dock för ja har inte orkat ta bort dem gammla så dem fick sitta kvar. dem åker när ja skaffar dubbeldin ( dom sitter i facket över stereon) så de blir mer centrerat ljud från dem.  medans kicker diskanterna sitter i backspegelkåpan

de enda som händer om du sätter diskanter i mitten är att du förstör stereobilden på ljudet.

Mackan
111 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
Qaxo skrev:

de enda som händer om du sätter diskanter i mitten är att du förstör stereobilden på ljudet.

litar på dig wink klipper sladdarna imon!
fick inte med en dekal från dB akuten! tråkigt hmm

16 197 Inlägg
10 maj 2012
Qaxo skrev:
evilaudio skrev:
Qaxo skrev:

litar på dig wink klipper sladdarna imon!
fick inte med en dekal från dB akuten! tråkigt hmm

hade du beställt någon eller?

isf får du ringa till björn å fråga vart den tagit vägen.

Sök