Att du ska byta ut framsystemet tycker jag är självklart. Det är den helt klart mest prisvärda uppgradering du kan göra. Om du behåller originalframsystemet så kommer det begränsa allt annat. Det är en del arbete med det men det behöver inte bli något jätteprojekt. Ett par koaxialer uppe på brädan och ett par 6,5-tums högtalare i dörrarna och ett fyrkanalssteg i bakluckan.
Det du behöver göra är att dra högtalar- och lågnivåkabel, såga ut distansringar i mdf till dörrhögtalarna, sätta lite dämpmatta i dörrarna och skruva fast steget. Det ända som kan vara lite knepigt är att få ut högtalarkabeln i dörrarna. Jag vet inte exakt hur kabelgenomföringen ser ut i en så gammal 9-3:a men jag misstänker att det är något som liknar min 9-5:a och då är det lite arbete men det går. Du kan dock göra det enkelt för dig och skarva in dig på originalkablarna precis innanför dörrarna.
Jag förstår om du vill ha kvar högtalare som du tycker är bra men att ha fullregisterhögtalare bak är ingen höjdare. Då får man dela bort de högre frekvenserna och då är ju bara basen kvar. Då kan man lika bra ha en ren bas till det och det kommer du ju ändå att ha så dem fyller egentligen ingen funktion alls.
Som bas tar du det bästa av MDS lådan om den är på sammanlagt 4 ohm eller Mutantbasen. Två sådana Mutantbasar passar inte att driva med Hertzsteget då impedansen blir fel i så fall.
Att blanda olika batterier är inte helt bra. Så jag tycker du ska nöja dig med det du har och istället hålla ner slutstegseffekten tills vidare.
Förslag till inköpslista:
Hertz 4-kanalssteg 1100 kr (
http://www.blocket.se/stockholm/Alpine_ … 11&w=3).
Kicker 11KS35 594 kr (Blekingebilradio).
B2 Audio ES6.1 999 kr (Blekingebilradio).
Pioneer P88RS (
http://www.blocket.se/stockholm/Flyttka … amp;last=1) 1100 kr.
Strömkabel en till 20mm2 eller en större. Pris: ?
Dämpmattor Silent Coat 8 ark 299 kr (Blekingebilradio)
Högtalarkabel 199 kr Biltema.
Lågnivåkablar Audison Connection FT2 (Blekingebilradio) 2*199 kr
Tot 4689kr.
Det här paketet är något dyrare än din budget men om du säljer de saker som du får över så hamnar du under din budget. Det finns även andra bra lösningar t.ex. den som Gurenius föreslog.